Működésének eddigi csaknem nyolc éve alatt nem zárták szívükbe a MÁV Biztosítót a hazai autójavítók. A lapunk által megkérdezett szervizeknek, függetlenül attól, hogy az egyesülettel szerződött kapcsolatban vannak, vagy a biztosítótól függetlenül működnek, mindnek volt már valamilyen problémája az egyesülettel.
MÁV Biztosító, a szervizek mumusa
Az egész szakma megszenvedte a MÁV Biztosító működését - mondta lapunknak Gablini Gábor, a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnöke. A Gablini-csoport tulajdonosa szerint az egyesület igyekezett megszabni, hogy a károsult melyik szervizbe viheti autóját, ám ha mégsem egy szerződött partnert választott, akkor a biztosító mindent megtett azért, hogy akadályozza, lassítsa az ügymenetet. Heteket kellett például várni a biztosító kárfelmérőjére, folyamatosan vitatták minden elvégzett munka szükségességét, emellett csak hónapos késésekkel fizettek, ha fizettek egyáltalán.
Gablini Gábor szerint az elmúlt években napi gyakorlattá vált, hogy a MÁV Biztosító adminisztrációs akadályokkal nehezítette a vele szerződésben nem lévő szervizek munkáját, s ezt a Gémosz folyamatosan jelezte is a PSZÁF-nek. Az elnök szerint a MÁV Biztosító által ki nem fizetett javítások összértéke meghaladhatja a 100 millió forintot. A Gablini-csoport esetében például milliós nagyságrendű tartozásról lehet beszélni, melynek egy részét most átadták egy követelésbehajtó cégnek.
Az általunk megkérdezett autójavítóknál a legáltalánosabb kifogás a MÁV Biztosító működésével kapcsolatban az adminisztrációra vonatkozott. Szinte minden szerviznél elmondták, hogy az ügyintézés lassú, a budapesti központot nehéz elérni, a telefont nem mindig veszik fel, a levelekre, faxokra, e-mailekre késve, néha pedig egyáltalán nem válaszolnak. (A PSZÁF még 2005-ben figyelmeztette a biztosítót, hogy a kgfb-szerződések nyilvántartásához és kezeléséhez biztosítsa a tárgyi, technikai és személyi feltételeket.)
Legtöbb szerviznél az ügyintézés lassúsága mellett arra panaszkodtak, hogy a MÁV Biztosító még akkor is lassan fizet, ha egyébként mindent rendben talált az adott káreseménnyel kapcsolatban. Az egyesület egyik budapesti szerződött partnerénél elmondták, hogy általában hónapokig tart, mire utal a biztosító, de azt is hangsúlyozták, hogy nekik eddig mindig teljesített a MÁV. Nem volt ennyire szerencsés az a kecskeméti - szintén szerződéses - autójavító, akinek már több munkáját nem fizette ki az egyesület. A szerviz több mint nyolc hónapja vár a pénzére, de van olyan számlája is, melyet 12 hónapja nem rendezett a biztosító.
A késedelmes fizetés miatt már a szerződéses szervizek egy része is csak akkor vállalja el egy a MÁV Biztosító ügyfele által összetört autó javítását, ha a károsult hajlandó saját zsebből kifizetni a munkát, s utána maga "bokszolja le" az ügyet az egyesülettel. A biztosító egyik miskolci partnerszervizében elmondták, hogy eddig sem szerették javítani a MÁV-os autókat, mert a társaság rendre késve fizetett, most már azonban kizárólag úgy vállalnak el ilyen munkát, ha az ügyfél maga rendezi a költségeket.
A MÁV Biztosítóval szerződéses kapcsolatban nem lévő szervizek egy része már régen átállt erre a módszerre. Az egyik nagyobb budapesti autójavítónál kérdésünkre elmondták, hogy a többi biztosító gyakorlatával összehasonlítva a MÁV ügyintézése meglehetősen lassú, az elvégzett javítások ellenértékére igen sokat kell várni, ezért évek óta csak úgy vállalnak MÁV-os autót, ha aztán a pénzt nem nekik kell kikönyörögni a társaságtól. Elmondása szerint jelenleg is két olyan ügyfelük van, ahol minden papír rendben van, a károkozó is elismerte felelősségét, a MÁV Biztosító mégsem fizet már hónapok óta.