Pénzügyi problémái miatt felfüggesztette a felügyelet a MÁV Biztosítót: az egyesület nem köthet új gépjármű felelősségbiztosítási szerződéseket. Ha a társaság rövid időn belül nem rendezi a helyzetet, el kell adnia teljes kötelezőbiztosítási állományát. Az egyesülettől hamarosan távozhat a vezérigazgató.
Kisiklott a MÁV Biztosító
Végleg betelt a pohár a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeleténél (PSZÁF). A szervezet megelégelte az időről időre felmerülő működési hiányosságokat a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) piac egyik legagresszívebben terjeszkedő szereplőjénél, a MÁV Általános Biztosító Egyesületnél. A PSZÁF pénteki határozatában április 8-tól visszavonásig megtiltotta a biztosítónak, hogy új kgfb-szerződéseket kössön, és egyben felszólította az egyesületet, kezdje meg a kgfb-állomány átruházásának előkészítését. A MÁV Biztosítónak június 30-ig kell benyújtania a felügyeletnek az átvevő biztosító által jóváhagyott szerződéstervezetet, s addig is - április 15-től - havi rendszerességgel tájékoztatnia kell a PSZÁF-ot az állomány átruházásának előkészítése érdekében tett lépésekről.
A szervezet emellett kezdeményezte a biztosító első számú vezetőjének és biztosításmatematikusának felmentését is. A határozat szerint az egyesületnek 30 napon belül össze kell hívnia közgyűlését, melynek napirendi pontjai között szerepelnie kell többek között az első számú vezető felmentésének kérdése is. A felfüggesztés ideje alatt egyébként a MÁV Biztosítónak teljesítenie kell a meglévő szerződésekből adódó kötelezettségeit, tehát emiatt nem érheti kár vagy hátrány az egyesület ügyfeleit - illetve azokat, akiknek MÁV Biztosítós okozott kárt. (Ez egyben azt is jelenti, hogy az ügyfeleknek is fizetniük kell a szerződésekben meghatározott díjakat.)
A PSZÁF döntését a MÁV Biztosítónál lévő kgfb-állomány tartalékhiányával indokolta, amely a felügyelet szerint hosszú távon veszélyezteti az egyesület biztonságos működését. A helyzet rendezésére a PSZÁF korábban többször is felszólította a biztosítót, ám az egyesület által kidolgozott és benyújtott pénzügyi tervet és annak kiegészítéseit a felügyelet elfogadhatatlannak találta. A biztosítónak egyébként van még lehetősége a helyzet rendezésére, a június 30-i határidő előtt ki kell dolgoznia és be kell nyújtania egy olyan pénzügyi tervet, melyet a PSZÁF is elfogadhatónak talál, s így még elkerülheti, hogy elveszítse díjbevételének túlnyomó többségét adó kgfb-szerződéseket. (A PSZÁF határozata csak a kgfb-s tevékenységre vonatkozik, így egyéb biztosítással most is és akár később is foglalkozhat az egyesület, bár 2007-es 6,9 milliárdos bevételéből 5,9 milliárdot tett ki a kötelezőből származó díj, a maradék nagyobb része pedig ehhez köthető casco-szerződés lehetett.)
A felügyeletnek már többször is volt problémája a MÁV Biztosítóval. A PSZÁF először 2005 nyarán szólította fel az egyesületet a tartalékhiány rendezésére, még abban az évben, novemberben pedig arra figyelmeztette a biztosítót, hogy a kgfb-szerződések nyilvántartásához és kezeléséhez biztosítsa a tárgyi, technikai és személyi feltételeket. A PSZÁF egyszer már fel is függesztette a MÁV Biztosítót, az egyesület 2006-ban közel fél évig nem köthetett új szerződéseket. A MÁV Biztosító a folyamatos PSZÁF-vizsgálatok ellenére igen dinamikusan növelte ügyfélállományát. Alacsony díjainak köszönhetően az elmúlt években rendre az átszerződési időszakok egyik legnagyobb nyertese volt. A PSZÁF-határozatáról szerettük volna megkérdezni a MÁV Biztosító véleményét is, lapzártánkig azonban nem kaptunk választ megkeresésünkre.
Takarító kapta a határozatot?
Értesülésünk szerint egy kis hiba csúszott tegnap a PSZÁF-határozatának kézbesítésébe. A futár állítólag egy takarítónak adta át az okiratot, amely így nem jutott el időben a MÁV Biztosító vezetőihez, s ezért a PSZÁF még azelőtt rakta fel internetes oldalára a határozatot, hogy azt az érintett egyesület megkapta volna. Információnk szerint a MÁV Biztosító erre a bakira hivatkozva jogi lépéseket fontolgat a PSZÁF-el szemben. Más források szerint viszont a munkatársaknak megtiltották, hogy átvegyék a határozatot, így a futár csak a takarítónak adhatta át azt. Binder István, a felügyelet szóvivője ezzel kapcsolatban azt mondta lapunknak, hogy a határozat kézbesítése szabályszerű volt, a futár azt a munkaidőben, a társaság székhelyén adta át.