Milliárdos lobbipénz a Fillér utcába
A MÁV Cargo megvásárlásához nyújtott szolgáltatásokért 7,1 millió eurót kapott az ismeretlen magyar Geuronet Bt. Az eladó MÁV tagadja, hogy kapcsolatban állt volna a céggel, de akkor már csak az a kérdés, hogy kiknél lobbizott ilyen értékesen a Geuronet, mi ért meg az ismeretlen cég tevékenységében az osztrákoknak 1,9 milliárd forintot. Egyáltalában: miért velük szerződtek ilyen, a bt. számára előnyös feltételekkel.
A Format osztrák gazdasági hetilap ma megjelenő cikke szerint a Geuronettel 2007. júniusában kötött megbízási szerződést Gustav Poschalko, az osztrák Rail Cargo Austria (RCA) elnökségi tagja. Az újság azt állítja, hogy birtokában van a megbízási szerződés, amely szerint a Geuronetnek a vételár 1,75 százaléka (7,1 millió euró) jár, miután az üzlet véglegesen lezárul. A MÁV Cargo Zrt. privatizációs szerződését január elején írták alá Budapesten. Annak értelmében az Osztrák Szövetségi Vasutak (ÖBB) Holding AG-hez tartozó Rail Cargo Austria és a magyar-osztrák GYSEV Zrt. konzorciuma 102,5 milliárd forintot fizet a MÁV Cargo részvényeiért. (Poschalko tagja az ÖBB Holding elnökségének is.)
Lapunk információja szerint a Geuronet Bt.-t 2001 februárjában alapították Budapesten. A társaság jegyzett tőkéje azóta is harmincezer forint, és a legkevesebb, amit állíthatunk, hogy nem e cég nevétől volt eddig hangos a lobbiszakma. A vállalkozás üzletvezetője Gulya Viktória, aki egyben beltagja is a bt.-nek. A másik tulajdonos kültagként Horváthné Pók Viktória. A bt. székhelye Budapesten, a Fillér utca 88. alatt található. A cégbírósági adatok szerint ezen a címen van a bejegyzett lakhelye Gulya Viktória fiának, Gulya Andrásnak is. Az ő neve már ismerősen cseng a magyar üzleti életben. Az ABN Amro bank egykori igazgatójából a Fidesz-kormány hatalomra lépését követően, Princz Gábor leváltása után lett a Postabank vezérigazgató-helyettese, ám egy hónappal később - viharos körülmények között - távozott a cégtől. A felszámolási piacon jelentős részesedést elérő Mátraholding és tulajdonosa érdekeltségébe tartozó Primátus Zrt.-nél helyezkedett el, az igazgatóság tagja ma is.
Gulya András a Perfekt Tanácsadó Zrt. felügyelőbizottságának a tagja is volt 2004- 2007 között - azt követően, hogy 2002-ben Gyurcsány Ferenc eladta a társaságot az Erdős Ákos nagyvállalkozó tulajdonában lévő Láng Holdingnak. (Később a társaság a finn Sanoma médiacég érdekeltségébe került, és Gulya András is távozott a felügyelőbizottságból.)
Gulya András jó osztrák kapcsolatait az is bizonyítja, hogy az internetre ő maga tette fel egy képét, amelyen az osztrák parlamentben mond beszédet. Gulya András és Gulya Viktória 2006-ban közös, magyar nyelvű könyvet jelentetett meg Hol és mit az Európai Uniótól? címmel a Láng Holding érdekeltségébe tartozó Nemzeti Tankönyvkiadónak a gondozásában.
Lapunk megkeresését Gulya Viktória azzal hárította el: a Geuronet sem a szerződéseiről, sem az üzletfeleiről senkinek és sehol nem beszél.
A privatizációs folyamatban részt vevő, meghatározó MÁV-vezetők tegnap azt mondták lapunknak, hogy nem találkoztak a Geuronet nevével. Úgy tudjuk, az Austria Rail Cargo már elszámolt a privatizációs költségekről a konzorciumtag GySEV-vel, de állítólag nem kapott ilyen cégnévre kiállított számlát.
A MÁV Zrt. kommunikáció az MTI érdeklődésére közölte: nem ismerik a Geuronet Bt.-t. Rácz Gábor, a MÁV Cargo kommunikációs igazgatója azt mondta: a cégük semmilyen kapcsolatban nincs és nem is volt a Geuronet Bt.-vel.
A Format úgy ítélte meg, hogy az osztrákok a Geuronettel kötött szerződésben meglehetősen hézagosan fogalmazták meg azokat a szolgáltatásokat, amelyeket a sikerdíj fejében elvártak a betéti társaságtól a MÁV Cargo részvényeinek megszerzése érdekében.
Az ÖBB-ben most olyan vélemények keringenek, amelyek szerint a pénz egy részét olyan magyarországi politikai intézményeknek és személyeknek szánták, amelyek, illetve akik befolyással bírhattak a MÁV-ügyletre - áll a magazin cikkében.
Gustav Poschalko a Formatnak nyilatkozva határozottan visszautasította, hogy valamiféle homályos üzleti praktikákba keveredett volna. Közölte, hogy a MÁV Cargóra nyilvános pályázatot írtak ki, világosan rögzített kritériumokkal, az eljárást pedig egy bírálóbizottság felügyelte. Tagadta, hogy a Geuronet sikerdíja megvesztegetési pénzek fedezésére szolgált volna. Szavai szerint a betéti társaság a fizetségért "meghatározott szolgáltátásokat" nyújtott, amelyek túlnyomó része lobbitevékenységben testesült meg.
A folyóirat sajátosnak minősítette azt is, hogy mind az RCA elnöke, Ferdinand Schmidt, mind a vállalat akkori pénzügyi vezetője, Erich Söllinger húzódozott a megbízási szerződés aláírásától, és a megállapodás nem került sem az elnökség, sem a felügyelőbizottság elé.
7,1 millió euró, a vételár 1,75 százaléka volt a sikerdíj.
Az 1,9 milliárd forintot kitevő összeget a budapesti Geuronet Bt. kapta.
Nem tudni, mit tett a pénzért a cég.