Színfalak mögött a 4-es metróról

Mégis lehet metróállomás a Fővám téren, a megvalósításról a hónap végéig döntenek. Arról viszont már határoztak, hogy bővítik a beruházás vezetőinek számát, ám alig van olyan aktív szakember, aki nemcsak látott már metróépítést, hanem ért is hozzá.

Felesleges hisztériakeltés is lehetett a Fővám téri metróállomás leállítása, a hónap végére kiderülhet ugyanis, hogy mégis megépítik, legfeljebb nem ugyanazzal a kivitelezővel, amelyik elkezdte - hangzott el tegnap egy háttérbeszélgetésen. Itt az is kiderült, hogy a 4-es metró kivitelezését kísérő számtalan probléma közül az egyik legnehezebben megoldható a projektet irányító, jelenleg 60 tagú szakértői csapat bővítése. Míg például Athénban 400 ember dolgozott a metróberuházás irányításán, Budapesten legfeljebb százhúszra lehetne bővíteni az irányítók, szervezők számát, ha lenne annyi hozzáértő, gyakorlott metróépítő. Azok ugyanis, akik építettek már földalattivonalat, nagyon idős emberek, van néhány, aki dolgozott már metróépítésen, csak éppen nem ilyen pajzsos technológiával, s vannak még azok, akik láttak már földalattiépítést, de szakembernek nem lehetne nevezni őket.

A sajtóbeszélgetésen felmerült az is, hogy a létszámbővítés másik nagy akadálya a nyelvtudás. A beruházás egyes területeire alkalmas néhány fiatalabb szakember között alig van olyan, aki tárgyalási szinten beszél angolul, márpedig egy ilyen nemzetközi beruházáson ez elengedhetetlen feltétel. Éppen ezért a szakértői csapat bővítését az sem könnyítené meg, ha külföldről hoznának ide szakembereket, hiszen velük is angolul kellene tárgyalni, s ez - megint csak a nyelvtudás hiánya miatt - tolmácsokkal igen nehézkes lenne.

Érdekes volt azonban a hazai engedélyeztetési gyakorlat öszszevetése is egy külföldivel. A 4-es metró beruházással kapcsolatos összes engedélyt 53 hatóságtól kell bekérni, Athénban például ugyanerre egyetlen intézményt tartanak fenn, annak is 30 napon belül kell válaszolnia. Nálunk az egyik engedélyére több mint ezer napig kellett várni.

A hazai metróépítés furcsaságai között felmerült a Rákóczi téri állomás története. Néhány civil ugyanis védelmébe vett egy ott álló ősfát, ezért az állomást odébb kellett tervezni, ezért lesz részben a csarnok alatt. Ez a közjáték másfél milliárd forinttal drágította a beruházást.

A szokatlan megoldásoknak azonban még akkor sem lesz vége, ha a metró megépül, s már "csak" az üzembe helyezési engedélyre kell várni. Elképzelhető ugyanis, hogy a vonal mentén élő, mintegy háromezer ember úgynevezett ügyfélstátust kap. Ez viszont azt jelentené, hogy legalább ennyien meg is támadhatnák, s megakadályozhatnák a már kész vonal üzembe helyezését.

A hó végéig kiderül, hogy lesz-e állomás a Fővám téren
A hó végéig kiderül, hogy lesz-e állomás a Fővám téren
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.