A Google is kéri a Yahoo kezét
Dühbe jött a Google. Hogy meri a Microsoft megkérni a Yahoo kezét? És mi lesz az interneten böngésző milliókkal? Csak nem megint korlátozni akarja a versenyt a szoftveróriás? Ezeket a kérdéseket feszegette a blogján David Drummond, az internetes keresésben mindinkább egyeduralkodó Google alelnöke, s nem is fukarkodott a válaszokkal. A Microsoft szerinte a rivalizálást iktatná ki, s bizony, a fogyasztók rosszul járnak, ha az illetékes hatóságok az Egyesült Államokban, Európában, s bárhol a világon jóváhagyják a frigyet. A Microsoft erre azt feleli, itt az ideje, hogy a Google méltó vetélytársat kapjon.
Megmozgatta a piacot, a befektetők fantáziáját, s kihozta a sodrából a nagy ellenlábast a Microsoft pénteken, amikor 45 milliárd dollárt ígért a Yahoo portálért. A hét végén ideges telefonbeszélgetések, nyilatkozatok követték egymást. A The New York Times hétfőn azt írta, hogy a Google vezérigazgatója, Eric Schmidt felhívta Jerry Yangot, a Yahoo főnökét, felajánlotta neki segítségét, szövetséget ígért, de legalábbis támogatást abban, hogy befektetőket találjanak, akik ellenajánlatot tennének. De ennél több is történt. A Google tulajdonosai és ügyvédei a washingtoni döntéshozókat is bombázni kezdték információkkal, milyen alapon is kellene nemet mondani a Microsoft által szorgalmazott kényszerházasságra. A lap azonban hozzátette: egyelőre senki sem látja az alternatívát, a Microsoft jókor állt elő az ötlettel. A Yahoo kéretheti magát, esetleg kissé feljebb srófolhatja az árat, de aligha úszhatja meg, hogy alávesse magát a Microsoft akaratának.
A Bill Gates által alapított szoftvergyár valóban platformot keres, miután éppen abban maradt le, amit a Google kínál: a keresőprogramokban és a rájuk tapadó hirdetési üzletben. A Yahoo ebben volt jó, de üzleti eredményei már legalább két éve kiábrándítóak, valójában a dotcom tőzsdei lufi kipukkanása, az ezredforduló óta nem találta meg a siker kulcsát. De a Microsoftnak így is aranyat ér, több százmillió ügyfelével és tartalomszolgáltatásaival.
A Microsoft nevében Steve Ballmer vezérigazgató azzal vágott vissza Drummond agresszív megnyilatkozására, hogy a Yahoo-val együtt legalább igazi versenyre hívják a Google-t, s minden egyéb megoldás - például a Yahoo- Google szövetség - csak még inkább korlátozná a rivalizálást. A Google ugyanis a keresőprogramokhoz kapcsolt hirdetések bevételeiből már most 75 százalékban részesedik, s az arány folyamatosan növekedik. Ezt a folyamatot szeretné megtörni a Microsoft.
A Google szerint mindez porhintés, része a "játszd újra, Microsoft" darabnak. A szoftvertársaság a Windows révén csalogatja magához a felhasználókat, s szoktatja le őket más programokról, portálokról, mint például a kilencvenes években a Netscape böngészőről.