Vajon a "zemberek" is elveszítették a józan eszüket?
Ez nem volt persze meglepő, hiszen az akkori OVB parlament által választott tagjai - az ellenzék heves tiltakozása dacára - szinte kizárólag az Orbán-kormány jelöltjei közül kerültek ki. Így azután tudták, hogy mi a dolguk. Olyannyira, hogy a 2002-es kampányban még azt a fideszes képviselő-jelöltet sem marasztalták el, aki tonnaszám osztogatott bontott csirkével igyekezett megnyerni a választók szimpátiáját. Érezték persze, hogy valami bűzlik, ezért úgy bújtak ki az érdemi döntés felelőssége alól, hogy kimondták: a jelöltet nem vették nyilvántartásba - vagyis nem adta le a hivatalos aktushoz szükséges számú ajánlószelvényt -, ezért rá nem vonatkoznak a választási törvény előírásai. Elég abszurd érvelés.
A sokak véleménye szerint egy irányban elkötelezett választási bizottság azonban később is konzekvens maradt. A 2004-es - a kettős állampolgárságról és a kórház-privatizáció tilalmáról szóló, amúgy többszörösen kudarcos -
népszavazás előtt a Medgyessy-kabinet ugyancsak gőzerővel buzdított a két nemre, és a testület akkor több határozatban leszögezte, hogy az állami szervek, közöttük a kormány "nem résztvevői a választási eljárási törvény tárgyi hatálya alá tartozó választási eljárásnak". Ebből következően - érveltek - a kabinet "hatáskörének és feladatkörének gyakorlása (...) kampánycselekménynek sem minősíthető". A gondolatmenet nem kevésbé faramuci.
Ne tagadjuk, ez igencsak frappáns és máig érvényes válasz az ellenzék kifogásaira. Ha jobban tetszik, ügyes kibúvó lehet, hogy a kormány számára kellemetlen kérdésben miért nem kell az OVB-nek érdemi döntést hoznia. A mindenkori kormányoknak ez persze mindjárt biankó csekk: azt tehetnek, amit csak akarnak.
Mindazonáltal ne zárjuk ki annak a lehetőségét sem, hogy a fideszesként elkönyvelt választási bizottság kifejezetten szakmai döntéseket hozott. Legalábbis ezt erősíti, hogy a kormányok vélelmezett kampánytevékenységét illetően tulajdonképpen egybehangzó határozatok születtek.
Amennyiben tényleg ez történt, annak két következménye lehet. Az egyik, hogy tudomásul vesszük: a mindenkori kormányok a választások/népszavazások idején - miután tetszésük szerinti közpénzt költhetnek a kampányra - helyzeti előnyt élveznek. Nem ez a legszerencsésebb opció. A másik, hogy módosítani kell a hatályos szabályozást. Kétharmados törvényekről lévén szó, erre ma nem mutatkozik semmi esély. Ráadásul ki mondja meg, hogy mi a "tájékoztatási kötelezettség", és honnan kezdődik a megengedhetetlen manipuláció?
Lenne azonban egy harmadik megoldás is. Mindkét oldalnak mértéktartást kellene tanúsítania. Például azzal, hogy a lehetőség szerint hazudjanak kevesebbet. Szóval a költségvetési csőd szélén állva ne mondják, hogy dübörög a gazdaság. Másfelől meg ne hergeljék egészen képtelen ostobaságokkal az embereket. Mert az sem jobb, ha valaki azt hazudja, hogy van még ingyen ebéd.
Marad a negyedik változat: ha valamiről szavazni kell, döntsön ki-ki a legjobb belátása szerint. Nyilvánvaló, hogy a politika megőrült, de a "zemberek" talán még nem veszítették el a józan eszüket...