Amit meg lehetett csinálni, megtettem
- Bukott ember?
- Miért lennék? Amit meg lehetett csinálni, megtettem. Mindig azt gondoltam, hogy addig érdemes egy helyen maradni, amíg értéket tudok hozzátenni, és ezen az értéken keresztül befolyásolni tudom a dolgokat. Nagyon nehezen hoztam meg ezt a döntést, de nem volt rá semmilyen okom, hogy ne tudjak büszkén, felemelt fejjel hátrébb lépni. Kiálltam a sajtó és rajta keresztül az emberek elé, tájékoztatva őket a döntésem hátteréről. Szerintem ez így volt korrekt.
- A nevéhez köthető Teljesítmény Értékelő Rendszer (TÉR) nem aratott osztatlan sikert, korábban maga is elismerte, hogy finomhangolásra van szükség. A rendszer volt ennyire rossz, vagy a közeg volt alkalmatlan, amelyben alkalmaznia kívánta?
- Tizenhat évvel ezelőtt az üzleti és a közszolgálati szféra minősége között nem, vagy alig volt különbség. Az elmúlt tizenhat évben a magyar gazdasági élet szereplői hihetetlen módon fejlődtek, és nyugati szintre emelkedtek. A közigazgatásról ezt már nem mondhatjuk el. Ennek alapvetően az volt az oka, hogy a közigazgatás nem vonzó munkahely, a tehetségek nem jöttek ide kellő számban - ezen kell változtatni. Minden rendszer- és kultúraváltás komoly ellenállásba ütközik. Nem volt ez másképp itt sem.
- Ezek szerint feladta.
- Dehogy adtam fel. Addig maradtam, amíg ezeket a rendszereket meg kellett csinálni. A TÉR módosításait épp a tegnapi kormányülésen, utolsó előtti munkanapomon fogadták el. Itt egyetlen lényeges kérdés van: óhajtja-e a közigazgatás vezetése és az azt irányító politika, hogy transzparens szabályok alapján irányítsuk a közigazgatást. Ha az emberek látják, hogy a valós teljesítmény alapján kapnak év végén jutalmat, akkor hinni fognak a rendszerben. Egy dolog biztos sikerült: felkavarni az állóvizet.
- Egy volt köztisztviselő, bizonyos Bátki Pál ügyvéd az Alkotmánybíróságon támadta meg a TÉR-t. Ezek szerint ő nem hisz benne.
- Nem ismerem az illető urat. Mellesleg ő azt a kötelező eloszlási rendszert támadja, amit a magyar vállalatok jelentős része és számos nyugat-európai ország közigazgatása is használ. Ha ott működik, ha itthon a versenyszférában kiállta a próbát, miért ne működhetne nálunk is a közszférában? De itt ismét arról van szó, hogy mindenki változást akar, csak épp saját magán nem akarja elkezdeni. Azt kell látni, hogy az eddigi teljesítményértékelések során mindenki annyi pénzt kapott év végén, amennyi a kasszában maradt - nagyjából egyenlő arányban - egy kis kör valamivel többet. Most mindenki tudta, hogy melyik kategóriába tartozik, és azt is, hogy mások esetleg magasabb értékelést, így több jutalmat kapnak. Arról nem beszélve, hogy mindenki kap visszajelzést arról, hogy hogyan lehetne még jobb a teljesítménye. Ez kultúra. Ez változás. Változtatni pedig úgy lehet, ha a vezetők - jelen esetben független minisztériumok irányítói - betartják és betartatják a rendszer szabályait.
- Hol ütközött a legnagyobb ellenállásba? Minisztériumoknál, szakszervezeteknél?
- Nem tudnék és nem akarnék kiemelni konkrét példákat. Olyan ellenállásba ütköztem, amely, ha nem jelentkezik, azt jelezte volna, hogy rosszul végeztem a dolgomat. Nehéz volt azt elfogadtatni például a kiválasztás új rendszere során, hogy csak a szűrés után bennmaradt emberek közül választhatott új munkatársat egy minisztériumi vezető. Vége lesz annak, hogy bárkit pusztán családi, rokoni, politikai kapcsolat révén vegyenek fel.
- A Hírszerző internetes hírportál szerint Gyurcsány Ferenccel a tavalyi kormányátalakításkor romlott meg a viszonya, és csak azért maradt a kormányban, mert a melegek regisztrált élettársi kapcsolatának elismeréséért a kabineten belül jobban tudott lobbizni.
- Valóban nagyon fontos volt a számomra, hogy megszülessen ez a törvény. Kevés dologban vagyok annyira biztos, mint abban, hogy ezzel hozzájárulhattam egy európaibb és befogadóbb Magyarország építéséhez. Ami az állítólagos konfliktusokat illeti: természetesen voltak vitáink, és ez így normális. De jelentős túlsúlyban voltak azok az esetek, amikor egyetértettünk egy-egy megoldást illetően a kormányfővel és minisztereivel.
- Ha ilyen jó volt a kapcsolatuk, akkor miért nem marasztalta?
- Gyurcsány Ferenc miniszterelnök megértette: ahhoz, hogy ennél többet tudjak csinálni, olyan végrehajtási jogosítványokra lett volna szükség, amelyekkel nagyobb mértékben felelős lehetek a rendszer sikeres működtetéséért. Ezeket most nem lehetett biztosítani. Szakmai értelemben véget ért az az újítási fázis, amiben az én tudásomra feltétlenül szükség volt, az üzemeltetés már elsősorban a szervezeti egységek vezetőinek feladata. A miniszterelnökkel való utolsó beszélgetéseink is baráti légkörben, a kölcsönös köszönet jegyében teltek el. Hálás vagyok neki azért, hogy ezt a lehetőséget megadta.
- Többen mégis összefüggést vélnek felfedezni a kormány, illetve a kormánypárt népszerűségi mélyrepülése és a miniszterelnök bizalmasának számító Gál J. Zoltán kabinetfőnök, illetve az ön távozása között. Azt mondják: az előrelátók menekülnek a süllyedő hajóról.
- Őszintén mondom, hogy amikor a saját jövőmet illető döntést meghoztam, még nem tudtam Gál J. Zoltán távozásáról. Nincs is köze a kettőnek egymáshoz. Számomra továbbra is fontos tétel, hogy a szükséges reformokat meg kell csinálni. Európai liberális-szociáldemokrata vagyok. Szerintem az ország szempontjából az a legfontosabb, hogy a valódi reformtartalmú elképzelések 2010 után is folytatódjanak, mert Magyarországnak alapvető szemléletbeli változásra van szüksége. Ez számít.
- Sértett emberként távozik?
- Miért lennék sértett? Tegnap a kormányfő és a kormány, illetve a közvetlen kollégáim és a különböző minisztériumok személyügyesei is megható ajándékokkal, elismerésekkel leptek meg. Jólesett. Én most hátralépek. Azért, mert most ennyit tudtam csinálni. Ennyire volt felhatalmazásom. Büszkén és elégedetten távozom - és bízom benne, hogy egyszer még hozzá tudok járulni az ország európai fejlődéséhez.