Káosz a brit vasútnál is

Nem csak Budapest elővárosi vonatközlekedésében volt káosz szerdán, Londonban és környékén jószerével összeomlott a vasút. Az év első munkanapjain rémes zűrzavart okozott a magánvállalkozóknak kiszervezett karbantartási munkák elhúzódása.

Visszaállamosítási lépésekre készül pénteki sajtójelentések szerint a brit vasúti pályafenntartásért felelős Network Rail közhasznú társaság, miután az év első munkanapjain rémes zűrzavart okozott a magánvállalkozóknak kiszervezett karbantartási munkák elhúzódása.

Az újévi munkaszünet után csak London környékén legalább 250 ezer ingázó kényszerült arra, hogy vonat helyett zsúfolt buszokon utazzon munkahelyére, mivel több vasúti fővonalon nem fejeződtek be az előre tervezett felújítási munkák - tudósított az MTI.

Egészen csütörtökig zárva volt például a brit főváros pénzügyi központját, a Cityt is kiszolgáló Liverpool Street-i pályaudvar, és állt a vasúti forgalom a Londontól északra vezető több fővonalon is. Eközben a vonatokat üzemeltető cégek inflációt meghaladó jegyáremelésekkel köszöntötték az új évet, a költségeik közel felét fedező állami támogatás csökkentésére hivatkozva.

A The Times szerint a belpolitikai botrányt kavaró ügy nyomán a Network Rail azt tervezi, hogy elveszi a magánszférabeli alvállalkozóktól az évi 2,5 milliárd fontos (900 milliárd forintos) üzletet jelentő, nagy felújítási munkák szervezését.

A magánvállalkozók kiszorítása a vasúti karbantartásból csak a legújabb lépés lenne a vasúti infrastruktúra újraállamosításának folyamatában. Ez már az évtized elején elkezdődött, éppen a részvényesek nélküli, közhasznú társaságként működő Network Rail vasúti infrastruktúra-üzemeltető és -fenntartó vállalat létrehozásával; e céggel a munkáspárti brit kormány a Railtrack nevű tőzsdei magántársaságot váltotta fel.

A 18 évig hatalmon volt előző, konzervatív kormányzat hatalmas ívű privatizációs kampányában 1993-ban jött el a vasút ideje: az addig egységes állami vasúttársaságot, a British Railt feldarabolták, majd az utas- és a teherszállítást, valamint a pályakezelésre alakított Railtracket (a Network Rail elődjét) külön-külön adták magánüzemeltetésbe.

A brit vasút feldarabolását és teljes privatizációját ma már sokan kudarcnak tartják. A kiárusítás utáni években - számos szakértő szerint a karbantartáson takarékoskodó magáncégek miatt - egymást követték a súlyos, esetenként több halálos áldozattal járó vasúti balesetek, és a londoni tőzsdén jegyzett Railtrack is jórészt ezek miatt roppant össze.

Londonban hó nélkül is leálltak a vonatok
Londonban hó nélkül is leálltak a vonatok
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.