Önazonos

"Kalandnak indult, hivatás lett belőle" - jellemezte magát nemrég Gyárfás Dorka (30) a Duna TV sajtószobájában. Dorka tizennégy évesen került először képernyőre az MTV Most című ifjúsági műsorában.

"Felszabadult, önfeledt időszak volt ez tizenhat évvel ezelőtt, amelyben csupa olyan ember vett körül, akik védtek és meghosszabbították a gyerekkoromat. Azóta is azt a kezdeti, tiszta örömöt keresem a szakmában: egy összeforrott stáb közös alkotását." Később kiderült, hogy a televíziózást tanulni is lehet, sőt kell. Tíz évvel ezelőtt fölvették a Színház- és Filmművészeti Egyetem televízió-rendező szakára, a nevezetes Vitray Tamás-Horváth Ádám-féle osztályba. Már a diplomaosztás előtt is különböző csatornáknál próbálhatta ki magát: volt műsorvezető európai uniós műsorban, riporterkedett szórakoztató hírmagazinban, szerkesztett show-műsort. "Azután úgy döntöttem - mondja Dorka -, mielőtt végképp belépnék a felnőttek kosztümös-zakós világába, játszom még egy nagyot, szabadon." Jelentkezett a VIVA TV, (az akkori Z+) hirdetésére: műsorvezetőket kerestek. "Két évig tartott ez a késő-kamaszkori lázadásom" - mondja.

A zenecsatorna után új műfajokat próbált magának felfedezni Gyárfás Dorka. "Régi vágyam volt, hogy megtanuljak újságot írni, s hogy kipróbáljam a rádiózást. Mindkettő olyan élményt jelentett, ami azóta is meghatározza az életemet: több éve filmkritikus vagyok az Origo című internetes lapnál és műsorvezető a Rádiocafénál." A harmadik újdonságot az újabb egyetem jelentette: posztgraduális képzésben elvégezte a Budapesti Corvinus Egyetem nemzetközi kapcsolatok szakát. Ezután jött a lehetőség, s Dorka a Duna TV képernyőjét választotta, majd tavaly márciusban négy és fél hónapig a német Bundestag ösztöndíjasa volt, ismerkedett az ottani belpolitikával és a berlini élettel. Tavaly szeptember óta újra itthon: két programot is vezet a Duna TV-n, a Szalon című kulturális divatmagazint Zoób Katival és a Duna Mozi című havonta jelentkező filmes műsort.

Akkor hallottam először önről, amikor tíz egynéhány évvel ezelőtt az első interjúmat készítettem Markó Ivánnal. Ő arról áradozott nekem, hogy Gyárfás Tamásnak, aki a margitszigeti Nagyszállóban beszélgetett vele egy tévéinterjúban, milyen szép lánya van...

Attól tartok, sajnos nem rám gondolt. Viszont nagyon örülök, hogy ezzel kezdjük a beszélgetést, mert rögtön tisztázhatjuk, hogy minden híreszteléssel szemben nem én vagyok Gyárfás Tamás lánya. Egyszer találkoztam csak vele, amikor élő adásban beszélgettünk, és egyértelműen kiderült, hogy nem vagyunk rokonok. Ugyan neki is van két lánya, nekem pedig egy húgom.

Egyre jobb. Más. Nagyon fiatalon kezdte a tévézést.

Oláh Gábor rendezte a Most című ifjúsági magazint az MTV-ben. Ő furcsa módon talált rám. A Most próbafelvételt hirdetett, és az anyukám tanácsára szteppcipőben mentem el "castingolni". Gyerekkorom óta szteppeltem, balettoztam, és anyukámmal azt gondoltuk, hogy valamivel fel kell majd hívni magamra a figyelmet.

És táncra perdült a zsűri előtt?

Igen, de annyira amatőr voltam, hogy még zenét sem vittem magammal. Kíséret nélkül táncolni kezdtem, és felvettek. Tizenhét éves koromig dolgoztam a Most-ban, ez volt az életem. Aztán úgy éreztem, hogy jó lenne mást is kipróbálni.

Például mit?

A színjátszással kezdtem kokettálni, és beiratkoztam Földessy Margit Drámastúdiójába. Ezzel párhuzamosan az MTV-ben az É. Szabó Márta vezette gyermek- és ifjúsági osztályon szerepeltem több műsorban. Az érettségiig színészkedtem és tévéztem is.

Hol maturált?

A zuglói Teleki Blanka Gimnázium speciális német tagozatán. Majd 1995-ben elsőre felvettek a Színház- és Filmművészeti Egyetem színész szakára. Aztán másfél év után kiderült, hogy nem vagyok alkalmas a pályára, és eltanácsoltak.

Nyilván összeomlott.

Egy tizenkilenc és féléves ember esetében ez természetesen trauma. De ma már úgy gondolom, hogy nagyon fontos esemény az életemben, mert megtanított szembenézni a kudarccal, levonni a tanulságokat, és új pályán elindulni. Azt hiszem, hogy sokakkal szemben én edzettebb vagyok a mai médiaközegben. Akkor öten kerültünk ki a színészosztályból. Hármójuk sorsát követem. Mindannyian jobban jártunk: van, aki film-, van, aki színházi rendező lett, én meg tévés. Önazonos hivatást találtam. Persze még ma is sokat járok színházba, de csak ritkán érzem azt, hogy milyen kár... Mintha a színház mostanában válságot élne át. Néhány gyengébb előadás után viszont most láttam a Kamrában Az emberek veszedelmes közelségében című előadást, amelyben Fullajtár Andrea alakítja Somlay Artúrt, akinek a búcsúleveléből származik a cím. A darab nem klasszikus dráma, mégis úgy éreztem, hogy ez végre igazi színház, ami után az ember másképp megy ki a nézőtérről, mint ahogy érkezett.

Legutóbb a havonként jelentkező Duna Moziban láttam, ahol, többek között Hajdú Szabolcscsal, a Macerás ügyek, a Tamara és a Fehér tenyér rendezőjével legújabb fimjéről, az Off Broadwayről beszélgetett a főszereplő, egyben a feleség, Török-Illyés Orsolya társaságában.

Hajdú Szabolccsal már számtalan interjút készítettem. Egy időben jártam vele a főiskolára.

Hajdú a híres Simó-osztály tagja volt.

Igen, de ő sem fejezte be a főiskolát. Akkortájt én már a Vitray-Horváth Ádám-osztályba jártam televízió-rendező-műsorvezető szakra. És készítettem egy dokumentumfilmet arról, hogyan rúghatták ki Hajdú Szabolcsot, aki a főiskola akkor legtehetségesebb diákja volt.

Ez az az osztály, ahová többek között Török Ferenc (Moszkva tér, Szezon, Overnight) vagy Pálfi György (Hukkle, Taxidermia) és Groó Diána (Krakkói történet) járt. Kikkel tanult együtt a színészosztályban, akikről ma is hallani?

Inkább a fiúk lettek ismertebbek: Nagy Ervin, Kolovratnik Krisztián vagy Hujber Ferenc, de Benkő Nóráról és Varga Gabrielláról is lehetett hallani.

Térjünk még vissza a műsorára, a Duna Mozira. Emlékszem Sándor Pál és a Macskássy Kati animációs rendező is szerepelt önnél.

Ez a szám most a filmmesékről szólt. Ha valaki figyeli a mozifilmek nézettségi adatait, azokból kiderül, hogy az emberek ki vannak éhezve a mitikus történetekre. Még a felnőttek is a mesét kedvelik a legjobban, mert szeretnének elmenekülni a hétköznapokból. Arról beszélgettünk a már említett résztvevőkön kívül Czakó Gábor (Duna TV: Beavatás) íróval és Mészáros Péterrel, a cannes-i Aranypálmás filmrendezővel (Eső után, legjobb rövidfilm, 2002), hogy miért van ez, és mit kezdhetnek ezzel a magyar filmesek. A másik blokkban az Egon és Dönci című animációs film stábját látogattuk meg egri műhelyükben. De forgattunk a Macskafogó 2 rendezőjével, Ternovszky Bélával is. Zudor Imola szerkesztő kolléganőmmel pedig már készülünk a januári számra, amiben szó lesz néhány, a Magyar Filmszemlén induló alkotásról, majd februárban jön maga a "nagy mustra".

A havi Duna Mozin kívül szerdánként filmeket is ajánl.

Igen, a Duna tér Filmajánlóban a heti premierekről van szó. Más napokon pedig kulturális programokat ajánlok a Duna térben.

A Szalonban Zoób Katival vezet műsort. Ő legutóbb Budapest építészetéről faggatta többek között Bojár Iván András kritikust.

Akkor éppen nászúton voltam. A Szalon rendhagyó műsor, amelyben tavaly még volt egy társam a műsorvezetésben, Szikszai Rémusz. Idén már nincs velem, amit nagyon sajnálok.

Most a Kulissza című színházi magazint vezeti.

Igen, hiszen ő eredetileg színész.

Nyáron ön Tajvanon járt a Duna TV stábjával.

Sok európai számára fehér folt ez a sziget, én viszont most már rajongok érte. Komár István operatőr kollégámmal útifilmet készítettünk, amelyet az év elején mutat be a Duna TV.

Ha már külföld: ugyanott és ugyanabból szerezte a másoddiplomáját, mint én, csak ön már a Corvinus Egyetem nemzetközi kapcsolatok szakán. Mondanom sem kell, hogy én még a Marx Károlyról elnevezett intézetbe jártam.

Marx szobra még ott áll, vagy inkább ül az aulában.

Milyen témából védte meg a diplomáját?

Ez a dolgozat egy olyan dolog az életemben, amire büszke merek lenni, és a mai napig szívesen foglalkoznék a kérdéssel. A budapesti diplomáciai épületek története volt a téma - és az épületeken keresztül természetesen a követségek, és egy kicsit Budapest történetéről is szólt a dolgozat. Tudtommal én voltam az első, aki ezt a témát kutatni kezdte, így minden információt egyenként kellett összegyűjtenem - rengeteg különböző területről. Izgalmas kutatómunka volt, és öröm volt valamiben ennyire elmélyedni.

Ki volt a konzulens tanára?

Jeszenszky Géza. Neki köszönhetően eljutottam George Walker, az akkori amerikai nagykövet, a Bush-család rokonának dolgozószobájába is, ahol Mindszenty töltötte az önkéntes száműzetését. És ha már ugyanarra az egyetemre jártunk, Ön miből írta a diplomamunkáját?

A Kisantant és Magyaroszág viszonya a harmincas években volt a témám. De én ezt 1971-ben követtem el. A vezető tanárom pedig a korán elhunyt, kiváló történész, Juhász Gyula, a költő, Juhász Ferenc testvére volt. De vissza önhöz: a Rádiócaféban mit csinál?

Ott is filmmel foglalkozom, a műsornak az a címe, hogy Filmtabletta. Az Origóban pedig filmkritikákat írok, interjúkat készítek. Mindkét műfajt szenvedélyből űzöm.

A Bundestagba hogyan jutott el?

Véletlenül nyertem el az ösztöndíjat, mert igazából sosem akartam politikai újságíró lenni. Mégis óriási élményt jelentett, hogy négy hónapig egy CDU-s képviselő, Willi Zylajew mellett dolgozhattam. De talán még nagyobb élmény volt belekóstolni Berlin underground, alternatív kulturális életébe. A hazatérés utáni első hónap nem volt könnyű. Kultúr-sokk. Azután szép lassan újra felépül az ember élete.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.