A szerdai vasúti káosz miatt kirúgják a MÁV-Start vezetését
Kákosy Csaba, gazdasági és közlekedési miniszter 2008. január 3-án Kamarás Miklósnál, a MÁV Zrt. elnökénél és Heinczinger Istvánnál, a MÁV Zrt. vezérigazgatójánál kezdeményezte a MÁV-Start Zrt. igazgatósági tagjainak felmentését, a felügyelőbizottság megújítását és az utastájékoztatásért felelős vezetők személyes felelősségre vonását. A miniszter döntését azután hozta meg, hogy meghallgatta a MÁV és a MÁV-Start vezetőinek beszámolóját a 2008. január 2. napját érintő utasforgalmi intézkedésekről.
Amint arról beszámoltunk káosszal kezdte az évet a MÁV. A budapesti elővárosi vonalakon az utasok és a vasutasok tegnap együtt találgatták, melyik vonat közlekedik és melyik nem. A több száz járat kimaradásáért, késéséért hivatalosan a hóesés, érdemben egy üzemirányítói döntés kárhoztatható.
Senkit nem ér készületlenül, ha egy nagyobb havazás után néhány percet még hozzátesznek a már amúgy is mindennapos késéshez a MÁV személyszállító vonatai. A vasútállomásokon fagyoskodókat az újabb kényelmetlenségért valamelyest rendszerint kárpótolja a bizonyosság: ha az autóbuszok a jeges buszmegállókban ragadnak és az autók mozdulni sem tudnak a latyakban, a vonat akkor is jön. Tegnap azonban a MÁV elvette ezt az illúziót utasaitól.
Elébe ment az időjósok előrejelzéseiben kilátásba helyezett esetleges havazásnak, és "első fokú hókészenlétet" rendelt el kedd este a MÁV. A gyakorlatban ez azt jelentette, hogy azokon az állomásokon ahol a hideg, havas időben nem lehet garantálni a vasúti váltók folyamatos működését, a vonatok haladását befolyásoló berendezéseket egyenesbe, a fő menetirányba állították.
A biztonsági szempontból értékelendő előrelátással meghozott üzemirányítói döntés azonban azzal jár, hogy az ilyen állomásokon a hókészenlét visszavonásáig a vonatok nem előzhetik meg, kerülhetik ki egymást. Ezért a MÁV legforgalmasabb elővárosi vasútvonalain kénytelen volt menetrendjét is az új helyzethez igazítani.
Minderről azonban az utasok vajmi keveset tudtak. Akik legalábbis rutinból indultak munkába, hiába vártak a hétköznapi menetrend szerinti vonatra. Náluk talán csak azok lepődtek meg jobban, akik a reggeli hírekben azt
A több száz vonatot érintő menetrendi változtatások lényege valójában az volt, hogy a rövid útvonalú elővárosi szerelvények Budapest térségében szerda hajnaltól nem közlekedtek. Feladataikat a "távolsági zónázó" vonatokra bízták. Vagyis azokra a szerelvényekre, amelyek rendes körülmények között a főváros belső elővárosi állomásain nem, csak azon kívül állnak meg.
Ezzel sikerült elkerülni, hogy a vonatok nem érték utol egymást, így az előzésekre módot adó váltókra sem volt szükség. Más kérdés, hogy az intézkedés nyomán a zónázó vonatok a legtöbb vonalon 15-20 perces késésekkel közlekedtek. Ami a belső körös elővárosi vonatok kimaradásával együtt utasok és vasutasok számára egyaránt kiszámíthatatlanná tette, mikor fut be az állomásokra a következő szerelvény.
A káoszt fokozta, hogy a várt hóesés elmaradása után a MÁV a gondokat menetrendje mielőbbi helyreállításával próbálta orvosolni. Ami azzal járt, hogy az elbizonytalanodott utasok úgy érezték: a vonatok kiszámíthatatlanul indulnak. Ettől függetlenül annyi eredményt sikerült elérni, hogy a késő délutáni órákra a Budapest-Vác vonalon lényegében már helyreállt a menetrend. A forgalom teljes helyreállítását ezzel együtt a MÁV-nál csütörtökre ígérték.
(MTI)