A szerdai vasúti káosz miatt kirúgják a MÁV-Start vezetését

A szerdai nagy káosz miatt a közlekedési miniszter leváltatja a MÁV személyszállítását végző MÁV-Start Zrt. teljes vezetését.

Kákosy Csaba, gazdasági és közlekedési miniszter 2008. január 3-án Kamarás Miklósnál, a MÁV Zrt. elnökénél és Heinczinger Istvánnál, a MÁV Zrt. vezérigazgatójánál kezdeményezte a MÁV-Start Zrt. igazgatósági tagjainak felmentését, a felügyelőbizottság megújítását és az utastájékoztatásért felelős vezetők személyes felelősségre vonását. A miniszter döntését azután hozta meg, hogy meghallgatta a MÁV és a MÁV-Start vezetőinek beszámolóját a 2008. január 2. napját érintő utasforgalmi intézkedésekről.

 

Eredménytelen volt a bértárgyalás újabb fordulója az idei bérekről a MÁV-START Zrt. munkaadói és munkavállalói oldala között csütörtökön - tájékoztatta a MÁV-START Zrt. Kommunikációs Igazgatósága az MTI-t. A munkavállalói oldalon a Mérnökök és Technikusok Szabad Szakszervezete, Vasutasok Független Szakszervezeti Szövetsége, a Vasutasok Szakszervezete (VSZ) és a VDSZSZ Szolidaritás képviseltette magát. A közlemény szerint a munkaadói oldal fenntartotta a 2007. december 30-iki tárgyaláson tett javaslatát, amely megegyezik a MÁV Zrt. dolgozói számára tett 6,9 százalékos bérfejlesztési ajánlatával, amelyhez a választható béren kívüli juttatás éves keretének 210 000 forintról 250 000 forintra emelése járul. A VSZ javasolta, hogy a munkaidő rendezését válasszák le a bértárgyalásról. A javaslatot azonban a MÁV-START Zrt. és a többi szakszervezettel ellentétben egyedül a VDSZSZ Szolidaritás nem fogadta el, így a bértárgyalás további pontjairól sem folytatódhatott tovább a tárgyalás. (MTI)
Kákosy Csaba a megbeszélésen elmondta, hogy határozott és azonnali lépeseket vár a vasúttársaságok vezetőitől annak érdekében, hogy az utasok tájékoztatása a jelenleginél magasabb színvonalú legyen.

Amint arról beszámoltunk káosszal kezdte az évet a MÁV. A budapesti elővárosi vonalakon az utasok és a vasutasok tegnap együtt találgatták, melyik vonat közlekedik és melyik nem. A több száz járat kimaradásáért, késéséért hivatalosan a hóesés, érdemben egy üzemirányítói döntés kárhoztatható.

 

Senkit nem ér készületlenül, ha egy nagyobb havazás után néhány percet még hozzátesznek a már amúgy is mindennapos késéshez a MÁV személyszállító vonatai. A vasútállomásokon fagyoskodókat az újabb kényelmetlenségért valamelyest rendszerint kárpótolja a bizonyosság: ha az autóbuszok a jeges buszmegállókban ragadnak és az autók mozdulni sem tudnak a latyakban, a vonat akkor is jön. Tegnap azonban a MÁV elvette ezt az illúziót utasaitól.

Elébe ment az időjósok előrejelzéseiben kilátásba helyezett esetleges havazásnak, és "első fokú hókészenlétet" rendelt el kedd este a MÁV. A gyakorlatban ez azt jelentette, hogy azokon az állomásokon ahol a hideg, havas időben nem lehet garantálni a vasúti váltók folyamatos működését, a vonatok haladását befolyásoló berendezéseket egyenesbe, a fő menetirányba állították.

A biztonsági szempontból értékelendő előrelátással meghozott üzemirányítói döntés azonban azzal jár, hogy az ilyen állomásokon a hókészenlét visszavonásáig a vonatok nem előzhetik meg, kerülhetik ki egymást. Ezért a MÁV legforgalmasabb elővárosi vasútvonalain kénytelen volt menetrendjét is az új helyzethez igazítani.

Minderről azonban az utasok vajmi keveset tudtak. Akik legalábbis rutinból indultak munkába, hiába vártak a hétköznapi menetrend szerinti vonatra. Náluk talán csak azok lepődtek meg jobban, akik a reggeli hírekben azt

A Magyar Vasúti Hivatal (MVH) közleményben jelezte: csak olyan új menedzsment-tagok kinevezéséhez járul hozzá, akik esetében a vasúttársaság igazolni tudja, hogy a vasúti személyszállítás jelenlegi szakmai és pénzügyi helyzetéért, illetve a pályavasúti szolgáltatások esetében feltárt mulasztásokért személyesen nem felelősek. A MVH igazoltnak látja a 2007. június 30-ai határozatában foglalt kételyeket az államvasutak személyszállítási tevékenységének átalakításával kapcsolatban. A hivatal továbbra sem elégedett a vonatok közlekedtetésével, az utasok biztonságával, valamint a vasúti személyszállítási bevételeinek és kiadásainak átláthatóságával. (MTI)
hallották: a MÁV az év első munkanapján szokatlan módon szombati rend szerint közlekedteti vonatait. A meglepetést azonban az tette teljessé, hogy ez a hivatalos közlés sem felelt meg a valóságnak.

 

A több száz vonatot érintő menetrendi változtatások lényege valójában az volt, hogy a rövid útvonalú elővárosi szerelvények Budapest térségében szerda hajnaltól nem közlekedtek. Feladataikat a "távolsági zónázó" vonatokra bízták. Vagyis azokra a szerelvényekre, amelyek rendes körülmények között a főváros belső elővárosi állomásain nem, csak azon kívül állnak meg.

Ezzel sikerült elkerülni, hogy a vonatok nem érték utol egymást, így az előzésekre módot adó váltókra sem volt szükség. Más kérdés, hogy az intézkedés nyomán a zónázó vonatok a legtöbb vonalon 15-20 perces késésekkel közlekedtek. Ami a belső körös elővárosi vonatok kimaradásával együtt utasok és vasutasok számára egyaránt kiszámíthatatlanná tette, mikor fut be az állomásokra a következő szerelvény.

A káoszt fokozta, hogy a várt hóesés elmaradása után a MÁV a gondokat menetrendje mielőbbi helyreállításával próbálta orvosolni. Ami azzal járt, hogy az elbizonytalanodott utasok úgy érezték: a vonatok kiszámíthatatlanul indulnak. Ettől függetlenül annyi eredményt sikerült elérni, hogy a késő délutáni órákra a Budapest-Vác vonalon lényegében már helyreállt a menetrend. A forgalom teljes helyreállítását ezzel együtt a MÁV-nál csütörtökre ígérték.

(MTI)

Heinczinger István
Heinczinger István
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.