Megszűnik a mátyásföldi Ikarus-gyár

Lapunk információi szerint végelszámolással megszűnik a mátyásföldi Ikarus Egyedi Autóbusz Gyár Kft. Hiába jelentkezett több vevő is a nagy múltú autóbuszgyárra, mely új tendereken is pályázhatna.

Végnapjait éli az egykori nagy Ikarus mátyásföldi utódcége, az Ikarus Egyedi Autóbusz Gyár Kft. Az öt éve még háromszáz fős létszám már a felére csökkent. A lakóparknak szánt mátyásföldi terület közepén az utolsó autóbuszok készülnek. A húszdarabos norvég E91-es midibusz-megrendelés lassan kifut, és az Irisbus színeiben készülő 298-as számú F15-ös is utolsóként áll a szerelőcsarnokban, a legfiatalabb E91-es pedig az udvaron árválkodik. Demóbusznak szánták, de helyette a cég tulajdonosának honfitársa, az Ivecóval több típusában is együttműködő Cacciamali mutatta be ötéves midibuszait a budai Várban, amelyeket 35 millió forintért kínál a BKV-nak. Az ár nagyjából megegyezik egy vadonatúj E91-es midibuszéval. Kérdés, miért nem ezt mutatták be a BKV-nak.

Vass József az Ikarus Egyedi Autóbusz Gyár Kft. dolgozóinak több mint felét magába foglaló Vasas Szakszervezet titkára szerint a cég ügyvezetője eddig elodázta a döntést, hogy tesztelésre odaadják ezt az igazán magyarnak számító járművet. Az E91-es ugyanis a Rába Holdinghoz tartozó Rába Jármű Kft. által tervezett és gyártott önjáró alvázra készül, valamint komoly referenciája van Norvégiában, Lettországban és Görögországban, Izlandon és Csehországban is. Áprilisban már csak egy húszdarabos norvég megrendelés miatt kezdték újra az egyedi buszok gyártását és beszélték rá ismét a Rábát a közreműködésre, mivel a norvég értékesítő ragaszkodott az E91-es modellekhez.

Mindeközben a magyar diplomaták is igyekeztek segíteni a gyár életben maradását. A gond csak az, hogy a ma már 100 százalékos Iveco-tulajdonban lévő Irisbus nem egy gyárat vásárolt a mátyásföldi céggel, mint ahogy a cseh Karosával sem, és a bejáratott nevekre már rég nincs szüksége az olasz multinak. A magyar cég feje fölül azonban az Ikarus márkanevet már Széles Gábor cégcsoportjának értékesítették. Ugyanígy járt a Karosa is, amelynek nevét végleg Iveco Czech Republicra cserélték. Így hát identitást vesztve, névhasználati jog nélkül tengődik a nevében még mindig Ikarus (EAG) Kft., miközben tenderek jönnek-mennek.

Az Irisbus képviselőjének korábbi kijelentései szerint a pótalkatrész-üzletág eladását és a termelés leállítását szorgalmazzák. Eközben állítólag legalább három vevő áll vásárlási szándékkal az Ikarus Egyedi Autóbusz Gyár Kft. ajtajában, hogy továbbvigye a céget. Úgy tűnik azonban, hogy a nagy BKV-tenderek kiírásának kapujában szűnik meg a cég.

Úgy tudjuk, hogy az Iveco által összehívott rendkívüli taggyűlésen döntöttek az üzleti tevékenység megszüntetéséről. Információnk szerint a végelszámolásról a tulajdonosok rövidesen tájékoztatják szakszervezet képviselőit. A 35 százalékos részesedésű török tulajdonos jogi képviselője csütörtökön az Ikarus EAG jövőjéről és a cégrészesedés jogi lépésekkel történő megóvásáról tárgyalt a gazdasági minisztériumban.

Az utolsó alvázak egyike a mátyásföldi üzemben
Az utolsó alvázak egyike a mátyásföldi üzemben
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.