Ismét együtt a Lada és a Fiat

Oroszországban tavaly 1,97 millió személyautó kelt el, ami 20 százalékkal több, mint 2005-ben, 2011-re várhatóan 3 milliósra bővül a piac, melyért egyre több külföldi cég harcol. A Lada ismét a Fiattal fog össze.

 

 

Hamarosan átbillen a mérleg, és már a hazai piacán sem a Lada uralkodik. Tavaly 1,114 millió személykocsi készült Oroszországban, ebből 822 ezer volt Lada, ám a terjeszkedő világmárkák néhány éven belül lekörözik a sokáig egyeduralkodó klasszikust. Az olasz Fiat és az AvtoVAZ kedden írt alá együttműködésről szóló szándéknyilatkozatot, melynek értelmében közösen fejlesztenek és gyártanak motorokat és sebességváltókat, többek között új Lada modellekbe. A tervek szerint a Fiat Powertrain Technologies szabadalma alapján 1,2 és 1,4 literes négyhengeres, tizenhat szelepes benzinmotorokat gyárt az AvtoVAZ legújabb modelljéhez, amelynek prototípusát tavasszal mutatták be a genfi autószalonon.

A Fiatnak már van megállapodása egy másik orosz járműipari vállalattal, a Szeversztal Autóval is Albea, Linea és Doblo modellek, valamint dízelmotorok gyártására. A vegyes vállalat évi hatvanezer autós kapacitással 2009-ben kezd termelni a Volga megyei Jelabugában. A dízelmotorokat a Fiat Ducatókba szerelik be, valamint a Szeversztal Auto új UAZ Patriot városi terepjárójába, melynek sorozatgyártása jövőre indul.

A Fiat a legrégebbi külföldi partnere az orosz autóiparnak, hiszen 1966-ban olasz technológiával épült a 124-es módosított változata, a 2101-es Zsiguli, melyből az 1988-as csúcsévben 900 ezret gyártottak a Moszkvától ezer kilométerre lévő Togliattiban, ahol tavaly 724 ezer személyautó készült.

Szentpétervárott néhány napja legördült a szalagról az első orosz Opel Antara, mely ugyanott készül, mint a múlt év óta a Chevrolet Captiva. Az Arsenal néven működő üzem addig ad otthont az összeszerelő tevékenységnek, amíg a jövő év végén elkészül a General Motoros végleges gyáregysége Susariban, ahol 900 alkalmazott évi 70 ezer autót gyárt majd. Szentpétervárott az Antara kétféle benzinmotorral (2,4 liter 140 lóerő és 3,2 liter 277 lóerő) készül. Ezzel az Opel modellel tovább bővül a GM Oroszországban gyártott SUV- kínálata: a GM AvtoVAZ vegyes vállalatnál készül a Chevy Niva, Kalinyingrádban a Chevrolet Tahoe és a Trailblazer.

A japán Suzuki is megvetettet lábát Oroszországban, ahol tavaly 16 ezer kocsit adott el, ez egy év alatt 60 százalékos növekedést jelent. Az autókat eddig Japánból, Indiából és Magyarországról szállították, ám versenyképesebb lenne a cég helyi gyártással. A Suzuki Motor Corporation 14 milliárd jenes beruházással a Szentpétervár Susari ipari parkban építi fel új gyárát, ahol 2009-ben már ötezer, egy évvel kélsőbb pedig 30 ezer Grand Vitara és SX4-es készül. Az erről szóló szerződést Osamu Suzuki elnök-vezérigazgató, Herman Gref gazdasági miniszter és Szentpétervár kormányzója, Valentina Matvienkov írta alá. (Az orosz piacon 2006-ban 16 ezer Grand Vitarát és egyéb modelleket értékesítettek a Suzuki-márkakereskedők.)

A kínai Great Wall (Nagy Fal) autógyártó vállalat is üzemet épít Oroszországban, pontosabban Tatárföldön. A tervezett évi ötvenezer autó kétharmada terepjáró, harmada személykocsi lesz.

A Lada tanulmánymodellje a genfi autószalonon
A Lada tanulmánymodellje a genfi autószalonon
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.