Reklámklippek a Youtube-on, jön a Google-mobil

A YouTube-ra feltöltött klipekkel bővíti reklámszolgáltató programjának kínálatát a Google. Az amerikai informatikai óriásvállalat 1,65 milliárd dollárért (308 milliárd forint) vette meg tavaly a portált, és most nekiállt, hogy termőre fordítsa a befektetést.

Az AdSense hirdetési programhoz csatlakozott honlapüzemeltetők egyelőre mintegy száz médiavállalat - tehát nem a több százezer amatőr alkotó - YouTube-videói közül válogathatnak weboldaluk tematikája alapján. Így például egy internetes autókereskedés a motorsporttal kapcsolatos felvételeket helyezhet el a honlapján.

A szöveges hirdetések és bannerek a videólejátszó körüli keretben jelennek meg. A hirdető akkor fizet, ha a felhasználó ezekre ráklikkel, de ha zavarja a reklám, akár el is tüntetheti a keretből. A bevételből a felületet biztosító partner és a tartalomszolgáltató is részesül.

Az ötlet alapja, hogy a videók érdekesebbé tehetik az oldalt, fokozhatják a látogatók érdeklődését, ezért aztán tovább időznek az oldalon és közben reklámot is fogyasztanak. Így egyaránt jól jár a honlap üzemeltetője, a hirdető és a Google. A szolgáltatás egyelőre angol nyelven és csak az Egyesült Államokban érhető el.

"A lépés várható volt, de meglepő, hogy ilyen sokáig tartott, mire megtették" - mondta Ben Schacther, az amerikai U.S. Bancorp (USB) pénzintézet elemzője a The Daily Telegraph című brit lapnak.

A 2005 februárjában indult YouTube alig egy év alatt a legnépszerűbb videómegosztó portál lett. A Google 2006 októberében vásárolta fel. Ez volt az iparág egyik legnagyobb szabású akvizíciója, és az amerikai óriáscégre azóta erős nyomás nehezedik, hogy bizonyítsa, megérte a befektetés.

Az új szolgáltatás szerdán indult, egy nappal azután, hogy a Google-részvény ára meghaladta a 600 dolláros határt. Elemzők további emelkedést jósolnak, részben annak alapján, hogy pletykák szerint a cég 2007 elején "Gphone" néven piacra dobhatja az első Google-mobiltelefont és a mobilinternet-piacon is kamatoztathatja  reklámszakmai tapasztalatait. A cég erősen függ az internetes hirdetési piactól, mivel bevételét szinte teljes egészében ez hozza. 

Egyes tudósítások szerint elképzelhető, hogy a cég már novemberben bemutatja a mobiltelefonra kifejlesztett operációs rendszerét, februárban pedig megjelenhet a Google-márkájú készülék. "A Google-mobil rövid idő alatt az Apple iPhone-jához fogható részesedést szerezhet a készülékek piacán" - mondta a The Guardian című londoni lapnak Douglas Anmuth, a Lehman Brothers befektetési bank elemzője. A legújabb fejlemények alapján a Lehman 714 dollárra teszi a Goolge-részvény célárát, magyarul az elemzők szerint a részvény nagy valószínűséggel el fogja érni ezt az árat. Az értékpapír 2004 augusztusában került a tőzsdére 85 dolláros kibocsátási áron.

(MTI)

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.