Intervonat késve, de kárpótlandó utasokkal

Legkésőbb 2010 januárjáig kell megnyitni a nemzetközi vasúti személyszállítást a verseny előtt, belföldön viszont nem lesz konkurencia – ezt rögzíti az EU ún. harmadik vasúti csomagja, amelyet kedden fogadott el utolsó olvasatban az Európai Parlament strasbourgi ülése.

A jogszabálycsomagot még három és fél évvel ezelőtt terjesztette be az Európai Bizottság, és azóta ingázott az uniós intézmények között. A belföldi liberalizáció menetközben került ki a szövegből, az EP pedig beletörődött, hogy a tagállamok nem támogatják a 2008-as nyitást a nemzetközi viszonylatokban.

A kulcselem az infrastruktúrához való hozzáférés biztosítása. – A vasúttársaságoknak jogukban áll utasok felvételét és leszállását biztosítani a nemzetközi útvonalon található bármely állomáson – fogadta el a strasbourgi plénum.

A jogszabálycsomag rögzíti az utasok jogait is; ők a késések miatt kártérítést kérhetnek a vasúttársaságtól, mégpedig 60–119 perces késedelem esetén a menetjegy árának legalább 25 százalékát, legalább kétórás késésnél pedig az 50 százalékát igényelhetik vissza. Ezt egy hónapon belül kell kifizetni. Az utas nem jogosult kártérítésre, ha a késésről a jegyvásárlást megelőzően már tájékoztatták.

Harangozó Gábor (MSZP) a parlamenti vitában a MÁV-ra (is) utalva kifejtette: „a nyílt verseny olyan versenyhelyzetet teremt, amelynek legfőbb nyertesei a fogyasztók lesznek, ugyanakkor a nehéz anyagi helyzetben levő vasúttársaságoknak időt kell adnunk arra, hogy versenyképessé váljanak”.

Brüsszeli tudósítónktól

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.