Az autópiacon vége a kamikaze lízingnek

A bebukott szerződések miatt a pénzintézetek egyre szigorúbb hitelképességi vizsgálatnak vetik alá az autót vásárló ügyfeleket. Míg tavaly valamivel több mint húszezer autó került vissza a finanszírozókhoz, az idén már augusztus végéig legalább ennyien kényszerültek lemondani az autóról, mert nem tudták fizetni a részleteket.

A kétes gépjárműhitel-állomány diszkréten beolvad a lakossági hitelezés címszó alatti sorokba - az autófinanszírozásra szakosodott pénzintézetek nem szívesen hoznak nyilvánosságra a kényszerfelmondásokkal kapcsolatos információkat. A nem hivatalos adatok szerint tavaly mintegy 22 ezer autó került vissza a finanszírozókhoz, az idén azonban már augusztus végéig ennyien kényszerültek lemondani a részletre vett autóról. A "kamikaze" hitelezés ideje lejárt - állítják a prudensebb finanszírozók, akik egyre szigorúbb hitelképességi vizsgálatnak vetik alá a hozzájuk fordulókat. A hitelezés volumene ennek ellenére nem szűkült említésre méltóan - állítják az érintettek -, csak a szerződések darabszáma csökkent némileg.

Miközben a háztartások túlköltekezése aggasztó méreteket ölt, a hitelezők túlélésük útját immár nem a terjeszkedésben látják, inkább a biztos üzleteket keresik. - Ha piacvesztéssel jár is, megválogatjuk a partnereinket - hangsúlyozza Antall Pál, a Raiffeisen Lízing vezérigazgatója. A társaság - egy éve módosított üzletpolitikájának megfelelően - már csak a tisztes jövedelmet biztosító ügyletekre koncentrál. Nem csak a működési költségeket kell előteremteni, meg kell felelni a tulajdonos profitigényeinek, és nem utolsósorban gondoskodni a megfelelő tartalékról az esetleges bukások fedezetére. A mai helyzetben a mennyiségi szemlélet nem működik, mert a kis autók szegmensében már-már katasztrofális az ügyfelek fizetőképessége - állítja a szakember, hozzátéve: a szigorodó hitelképességi vizsgálaton egyre többen fennakadnak.

Hasonlóak a tapasztalatok a K & H Lízingnél, ahol az utóbbi hónapokban ugyancsak sűrűbb lett a szűrő, és mint Fekete Csaba vezérigazgatótól megtudtuk, 40 százalékkal kevesebben jutnak át rajta, mint tavaly ilyenkor. Kisebb, de tisztább portfólió - a K & H-nál ez az alapelv, akár még némi piacvesztés árán is. - A stratégiai szint alá természetesen nem megyünk, de a minőségre való törekvés ezt még nem is veszélyezteti - mondja a vezérigazgató, aki szerint legalább másfél év kell ahhoz, hogy letisztuljon a piac. Az általános helyzet ma katasztrofális, a hitelfelvevők a legnagyobb kockázattól sem riadnak vissza, már felbukkantak 150 hónapos termékek, a halasztott fizetés is egyre elfogadottabb. A felelőtlenség immár nem magánügy, megfékezése a hitelt folyósítók felelőssége is - figyelmeztet a szakember.

A holtponton talán már túljutott a szakma, az utóbbi időszakban a marzsok csökkenése megállt, és a jutalékok enyhe csökkenése is azt jelzi, hogy a szereplők nem kívánják tovább feszíteni a húrt. Persze az autópiac egészét sújtó negatív tendenciák még érvényesülnek. A valóság rosszabb képet mutat a publikált statisztikáknál. A forgalomba helyezések egyre nagyobb arányban fiktívek, a márkakereskedők saját számlára vásárolják meg a megkívánt autómennyiséget, hogy teljesíteni tudják a gyártók elvárásait. A pénzintézetekre hárul a készletfinanszírozás, miközben az ennek terheit viselő kereskedőnek nem marad más, mint a mindenáron való értékesítés.

Köntös Péter, a Merkantil Car vezérigazgatója kevésbé aggódik, szerinte az utóbbi hónapokban nem romlott a helyzet. Reményei szerint a szigorúbb hitelképességi vizsgálatok náluk is gyümölcsöznek majd, és bízik a portfóliójukban jelentős súlyt képviselő Suzuki további térnyerésében. Augusztus végéig 65 milliárd forintot tettek ki a társaság idei kihelyezései, miközben havi átlagban 194 autót kellett visszavenniük nemfizetés miatt. Ezt elenyészőnek mondja Köntös, annak tükrében, hogy 195 ezer autóra van élő hitelük. Tavaly havi átlagban 257 jármű került vissza a pénzintézethez.

A finanszírozók által lefoglalt autók számát változatlanul homály fedi, a többség ugyanis titkolja, hogy valójában hány szerződést is kell véglegesen reménytelennek minősíteni. A bennfentesek túlzásnak tartják a köztudatban elterjedt 40 ezret, és 20 ezer tájára teszik a reális számot. A K & H az első fél évben 400 autót vett el tulajdonosától nemteljesítés miatt, míg a Raiffeisen Lízinghez az utóbbi három hónapban öszszesen 100 autó került vissza. - Nem csak az előzetes vizsgálatokat szigorítottuk, behajtási tevékenységünket is javítottuk, szembesítve ügyfeleinket az elkobzás lehetőségével és következményével - magyarázta a javuló statisztikát Antall Pál.

A Magyar Lízingszövetség adatai szerint az első fél évben tíz százalékkal kevesebb autófinanszírozási szerződést kötöttek, mint az előző esztendő hasonló időszakában, főként a lakossági ügyfeleknek nyújtott hitelek csökkenése miatt. A pénzügyi vállalkozások féléves mérlegében a PSZÁF adatai szerint 1423 milliárd forintot tett ki a gépjármű-finanszírozás, ebből 886 milliárdra rúgott a háztartásokkal szembeni követelés. A pénzügyi lízing 666 milliárdos állományából 22 milliárd lejárt követelés volt, az 1200 milliárdos hitelállományból pedig június végén 48,7 milliárd járt le. A bankszektorban ugyancsak növekszik a problémás portfólió, a háztartások a tavaly év végi 49 milliárdról 56 milliárdra gyarapították a rossz minősítésű hiteleiket.

A biztosítéki hátteret kell erősíteni - hangoztatják a finanszírozók. Ám vélhetően ők sem arra az egyre terjedő megoldásra gondolnak, amelyben a 2-3 milliós autó megszerzése érdekében egyesek nagy értékű ingatlan elzálogosításától sem riadnak vissza. Ennek veszélye óriási: állítólag már felbukkantak vállalkozók, akik azok adatait gyűjtik, akik szabad felhasználású záloghitelt vettek fel mostanában. Vélhetően adott alkalommal lesz egy "jó ajánlatuk" a megszorultaknak.

Visszaadott autókat tároló telephely
Visszaadott autókat tároló telephely
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.