Lakásvásárlás parkolópályán?

Budapesten szinte moccanni sem lehet az utcán parkoló autóktól, miközben az új társasházak alá épített garázsok félig üresen állnak. Újpest törvényben írná elő, hogy kötelező legyen garázst vásárolni az új lakáshoz. A kerületeket megosztja a kérdés, az ingatlanszakértő szerint egy ilyen lépés súlyosan viszszavetné a lakáspiacot.

Budapest egyik komoly problémája, hogy szinte minden szabad felületet elborítanak a parkoló autók, közben tízezernél is jóval több az üres garázsférőhely a városban. Ezek azok, amelyeket nem vásárolnak meg az új házakba költöző lakástulajdonosok. Az ok egyszerű: sokaknak már a lakásvásárlás is komoly eladósodást jelent, miközben egy tíz-tizenkét négyzetméteres autóbeálló 2-2,5 millió forintba kerül. Ráadásul a garázsvásárlás után 10 százalékos illetéket is le kell róni az államnak úgy, hogy a bankok erre a vagyonszerzésre nemigen adnak hitelt, sok helyen pedig még építményadót is fizetni kell utánuk. Egy 1997-es kormányrendelet előírja ugyan, hogy minden új ház, illetve lakás esetében az ingatlanon vagy a telken belül biztosítani kell lakásonként legalább egy gépjármű elhelyezésének a lehetőségét, ennek megvásárlására viszont a rendelet már nem kötelezi a lakástulajdonost. Emiatt nagyon sokan inkább az utcai parkolást választják, ami több fővárosi kerület szerint is egyre kezelhetetlenebbé teszi a közterületek zsúfoltságát.

Ezt elégelte meg Újpest, ahol az elmúlt tíz évben mintegy hatezer új lakásra adtak ki használatbavételi engedélyt, ám a hozzájuk tartozó gépkocsitárolóknak csaknem a fele ma is üresen áll. Derce Tamás, a IV. kerület független polgármestere nemrég levélben kezdeményezte Gyurcsány Ferenc miniszterelnöknél a szükséges jogszabály-módosításokat, kötelezővé téve a lakástulajdonosoknak az említett autóbeállók megvásárlását. A polgármester is elismeri, hogy ez komoly többletterhet jelentene a beköltözőknek, de mint mondta, az önkormányzatnak elsősorban a közterületeket kell védenie.

A budapesti lakásépítésben Angyalfölddel együtt élenjáró Újbuda nemcsak üdvözli, hanem hathatós kormánypárti támogatást is ígér a IV. kerületi kezdeményezéshez. Molnár Gyula (MSZP), mint országgyűlési képviselő és kormánypárti polgármester azt is hozzátette, hasonló tartalmú helyi rendeletet is fontolgatnak. Már csak azért is, mert a XI. kerületben mintegy hétezer új lakás épült 1997 óta, ám a garázsoknak mindössze az egyharmadát vásárolták csak meg. Másként látják ezt a szintén szocialista vezetésű XIII. kerületben, ahol az elmúlt tíz évben mintegy 10 ezer új lakás épült, becslések szerint 20-40 százalékához nem vették meg a garázst. A városrész szerint sok esetben egy fiatal házaspár legfeljebb egy lakás áráig tud eladósodni, épp ezért nem lenne szerencsés újabb terhet rakni rájuk. Emellett jogilag is aggályos a javaslat, mely a parkolóhely-vásárlási kötelezettséget építésigazgatási úton szabályozná. Ezt az ingatlan-nyilvántartási és/vagy a társasházi törvényben kellene megtenni, megtiltva az új lakás parkolóhely nélküli ingatlanbejegyzését. Ám ez a rendelkezés várhatóan visszavetné a lakásvásárlást.

Hasonlóan látja ezt az Otthon Centrum vezető elemzője, Valkó Dávid is, aki szerint szerencsétlen lépés lenne a kompenzáció (például hitel-, illeték- vagy adókedvezmény) nélküli, egyoldalú kötelezővé tétel. Mint fogalmazott: jelentősen megnőnének az ingatlanárak, ami súlyosan visszavetné a lakáspiacot. Valkó Dávid szerint egyébként a probléma a 2000-2003 közötti időszakra, a rendkívül kedvező lakásszerzési lehetőségre is visszavezethető, akkoriban sokan befektetésnek vásároltak ingatlant, ahová be sem költöztek. A többség azonban anyagi okok miatt mond le a saját autóbeállóról.

Az OC 20006-os felmérése alapján - például az Angyalföldre is jellemező tömegberuházásoknál - a garázshelyek mindössze 20-30 százaléka talál gazdára, a többi lényegében a beruházó nyakán marad. Ilyen kerület még a IV., a VIII. és a X. is. Kivétel az új irodaházaktól hemzsegő belváros, jó befektetés a garázsépítés, hiszen azokat külső értékesítésben a cégeknek is el tudják adni. Ezek 70 százalékára jellemzően már az előszerződések megkötésekor akad vevő. A beruházók egyébként sok kedvezményes konstrukciót kínálnak az üres beállók értékesítésére, viszont olyan cég is van, amelyik bizonyos lakásméret felett csak garázzsal együtt adja el a lakást. Emellett akadnak kerületek, ahol az önkormányzat lehetőséget biztosít a befektetőnek arra, hogy pénzben váltsa meg a garázsépítési kötelezettségét. Ez autóhelyenként néhány százezertől akár a kétmillió forintot is elérheti.

A lakások elkelnek, a garázs üresen marad
A lakások elkelnek, a garázs üresen marad
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.