Lakásvásárlás parkolópályán?
Budapest egyik komoly problémája, hogy szinte minden szabad felületet elborítanak a parkoló autók, közben tízezernél is jóval több az üres garázsférőhely a városban. Ezek azok, amelyeket nem vásárolnak meg az új házakba költöző lakástulajdonosok. Az ok egyszerű: sokaknak már a lakásvásárlás is komoly eladósodást jelent, miközben egy tíz-tizenkét négyzetméteres autóbeálló 2-2,5 millió forintba kerül. Ráadásul a garázsvásárlás után 10 százalékos illetéket is le kell róni az államnak úgy, hogy a bankok erre a vagyonszerzésre nemigen adnak hitelt, sok helyen pedig még építményadót is fizetni kell utánuk. Egy 1997-es kormányrendelet előírja ugyan, hogy minden új ház, illetve lakás esetében az ingatlanon vagy a telken belül biztosítani kell lakásonként legalább egy gépjármű elhelyezésének a lehetőségét, ennek megvásárlására viszont a rendelet már nem kötelezi a lakástulajdonost. Emiatt nagyon sokan inkább az utcai parkolást választják, ami több fővárosi kerület szerint is egyre kezelhetetlenebbé teszi a közterületek zsúfoltságát.
Ezt elégelte meg Újpest, ahol az elmúlt tíz évben mintegy hatezer új lakásra adtak ki használatbavételi engedélyt, ám a hozzájuk tartozó gépkocsitárolóknak csaknem a fele ma is üresen áll. Derce Tamás, a IV. kerület független polgármestere nemrég levélben kezdeményezte Gyurcsány Ferenc miniszterelnöknél a szükséges jogszabály-módosításokat, kötelezővé téve a lakástulajdonosoknak az említett autóbeállók megvásárlását. A polgármester is elismeri, hogy ez komoly többletterhet jelentene a beköltözőknek, de mint mondta, az önkormányzatnak elsősorban a közterületeket kell védenie.
A budapesti lakásépítésben Angyalfölddel együtt élenjáró Újbuda nemcsak üdvözli, hanem hathatós kormánypárti támogatást is ígér a IV. kerületi kezdeményezéshez. Molnár Gyula (MSZP), mint országgyűlési képviselő és kormánypárti polgármester azt is hozzátette, hasonló tartalmú helyi rendeletet is fontolgatnak. Már csak azért is, mert a XI. kerületben mintegy hétezer új lakás épült 1997 óta, ám a garázsoknak mindössze az egyharmadát vásárolták csak meg. Másként látják ezt a szintén szocialista vezetésű XIII. kerületben, ahol az elmúlt tíz évben mintegy 10 ezer új lakás épült, becslések szerint 20-40 százalékához nem vették meg a garázst. A városrész szerint sok esetben egy fiatal házaspár legfeljebb egy lakás áráig tud eladósodni, épp ezért nem lenne szerencsés újabb terhet rakni rájuk. Emellett jogilag is aggályos a javaslat, mely a parkolóhely-vásárlási kötelezettséget építésigazgatási úton szabályozná. Ezt az ingatlan-nyilvántartási és/vagy a társasházi törvényben kellene megtenni, megtiltva az új lakás parkolóhely nélküli ingatlanbejegyzését. Ám ez a rendelkezés várhatóan visszavetné a lakásvásárlást.
Hasonlóan látja ezt az Otthon Centrum vezető elemzője, Valkó Dávid is, aki szerint szerencsétlen lépés lenne a kompenzáció (például hitel-, illeték- vagy adókedvezmény) nélküli, egyoldalú kötelezővé tétel. Mint fogalmazott: jelentősen megnőnének az ingatlanárak, ami súlyosan visszavetné a lakáspiacot. Valkó Dávid szerint egyébként a probléma a 2000-2003 közötti időszakra, a rendkívül kedvező lakásszerzési lehetőségre is visszavezethető, akkoriban sokan befektetésnek vásároltak ingatlant, ahová be sem költöztek. A többség azonban anyagi okok miatt mond le a saját autóbeállóról.
Az OC 20006-os felmérése alapján - például az Angyalföldre is jellemező tömegberuházásoknál - a garázshelyek mindössze 20-30 százaléka talál gazdára, a többi lényegében a beruházó nyakán marad. Ilyen kerület még a IV., a VIII. és a X. is. Kivétel az új irodaházaktól hemzsegő belváros, jó befektetés a garázsépítés, hiszen azokat külső értékesítésben a cégeknek is el tudják adni. Ezek 70 százalékára jellemzően már az előszerződések megkötésekor akad vevő. A beruházók egyébként sok kedvezményes konstrukciót kínálnak az üres beállók értékesítésére, viszont olyan cég is van, amelyik bizonyos lakásméret felett csak garázzsal együtt adja el a lakást. Emellett akadnak kerületek, ahol az önkormányzat lehetőséget biztosít a befektetőnek arra, hogy pénzben váltsa meg a garázsépítési kötelezettségét. Ez autóhelyenként néhány százezertől akár a kétmillió forintot is elérheti.