Nő, nem hús!
A Zalabaromfi Zrt. óriásplakátján egy hosszú hajú nő látható hátulról: tangabugyiban, magas sarkú cipőben, hatalmas terpeszben egy henteseknél használatos fehér húsosdobozon ülve. Ebben a pózban még jobban látható, hogy testére a vágóhídon használatos jelzésekkel, szaggatott vonalakkal jelölték az aprítás szabásmintáját: a "szárnyat", a "fart", a "combot", a "lábat", a "hátat".
Markovich Réka, a Magyar Reklámszövetség reklámetikai bizottságának tagja azt mondja, jellemzően egy-két panasz szokott érkezni hasonló kifogásokkal. Ebben az esetben viszont hat kifogás - köztük a Fiona Fiatal Nőkért Alapítvány beadványa - ami jelezte, nagy a társadalmi felháborodás. A bizottság minden tagja egyetértett azzal, hogy a plakát a reklámetikai kódex több cikkelyét is sérti. "A női testet tárgyként, eladó-megvehető húsként kezeli", "az emberi testet az evésre szánt hússal" hozza összefüggésbe, sérti az általános jó ízlést, az emberi méltóságot, a nők és férfiak egyenlőségét, összekapcsolja a nőt és a "csirke", "tyúk" állatot - áll az indoklásban. - Ráadásul ez a reklám azt is üzeni, nőből is az a minőségi, aki bomba - magyarázza Markovich Réka. Hozzáteszi, nem a szexualitással volt a gondjuk, hiszen a női test ábrázolása évezredek óta a figyelem középpontjában van, és természetszerűleg része egy olyan műfajnak, amelyben a feltűnési szándék az egyik legfontosabb elem. Ez azonban nem jelentheti, hogy a kreatívok öncélúan, tárgyként ábrázolva szerepeltessenek reklámjaikban női testeket.
Az állásfoglalás kitér arra, hogy a Zalabaromfi Zrt. "elfogadhatatlannak ítélt kreatív ötlete a reklámszakma egészének hírnevét sérti", továbbá felszólítja a céget a reklám visszavonására, a médiát arra inti, álljon el a hirdetés közlésétől.
Zsipi Róbert, a Zalabaromfi Zrt. vezérigazgatója nem ért egyet a határozattal. Hivatalosan még nem kapott értesítést, de az Önszabályzó Reklámtestület honlapján már olvasta az indoklást. Még nem tudja, milyen következménye lesz az elmarasztaló döntésnek, hiszen fellebbezésre nincs mód. A határozatban foglaltakat már vizsgálják a cég jogászai. Szomorúnak tartja, hogy az egyáltalán nem bántó szándékkal készített reklám kapcsán ilyen kontextusban jelenítik meg a Zalabaromfi márkanevet. A plakátokat csak Budapesten helyezték ki, országos üggyé a sajtó és az internet duzzasztotta. - Vicces, poénos hirdetésnek szántuk kampányunkat, sajnos okan félreértették az üzenetét. Számomra érthetetlen, hogy amikor a hirdetések 60-80 százalékában tárgyként használják az emberi testet, miért épp a mi hirdetésünk váltott ki ekkora vihart - mondja az igazgató.
A Tűsarok - Az autonóm nők lapja (www.tusarok.org) munkatársai több ízben fordultak már a reklámetikai bizottsághoz, több-kevesebb sikerrel. A Zalabaromfi reklámja kapcsán született állásfoglalás meg is lepte őket, mert a határozat szokatlan gyorsasággal és alapossággal készült el. - Eddigi panaszaink nyomán egyszer sem szólítottak föl senkit, hogy vonja vissza a reklámot - mondja Orosz Ildikó, aki kijelentette, a Tűsarok egyik küldetése, hogy formálja a társadalmi közbeszédet, felhívja a figyelmet az olykor ostobácska, olykor viszont sértő és bosszantó megnyilvánulásokra, amelyeket a médiában vagy a politikában tapasztalnak. Az első panaszt három éve a Burger King gyorsétterem Kívánom a tested - Edd magadévá a csirkét! kampánya kapcsán tették. A plakáton látható grillcsirke mintha egy toplessbárokban használt rúdra volna felhúzva. Alant férfiak nézik a "kívánatos étket". A másik plakáton női test alakú padlizsán szerepelt Próbáltad már zöldségekkel? felirattal. A reklámetikai bizottság úgy találta, nem kifogásolható a kampány: a humor elveszi a szlogen direkt üzenetének élét.
Az Invitel internetszolgáltató a Tűsarok által kifogásolt Megérkezett a te csomagod című kampányában két szigszalaggal egymáshoz ragasztott nő látható egy repülőtéri futószalagon, még a bőröndökön szokásos biléta is fityegett rajtuk. - Nem csak az volt a kifogásunk, hogy a megjelenítés megalázó volt. A lekötözött nők látványa, a kiszolgáltatott testhelyzet erőszakot sugallt - meséli Orosz Ildikó. Az összekötözött nőket a bizottság is kifogásolhatónak tartotta etikailag, ezért elmarasztalta az Invitelt.
A Burger King reklámjain Markovich Réka szerint nem jelent meg közvetlenül nő, csak humoros formában utaltak rá. - A Zalabaromfi plakátján a nő viszont feldarabolásra váró húsként látható, és ez óriási különbség - indokolja, miért nem tartották ebben az esetben humorosnak a reklámot.
A Tűsarok egyébként három hónapja vár a bizottság állásfoglalására egy újabb Burger King-plakát kapcsán. A képen turbékoló pár gabalyodik egymásba, ám a srác - barátnője háta mögött - egy másik lány kezét is szorongatja. - Dupla élvezet - olvasható a kép felett. A női lap munkatársai és egyre aktívabb olvasói szerint ez a reklám a fogyasztók nagy részét kitevő tinédzsereknek azt sugallja: természetes, ha a férfiak megcsalják a partnerüket.