Elkerülhetetlen a budapesti útdíj
A gondolat nem új. A főváros tavaly fogadta el a levegőtisztaság-védelmi programját, amely radikális lépéseket tervez, köztük az útdíjat is. A konkrét lépésekről szóló tervet már tavaly év végén el kellett volna fogadnia a közgyűlésnek, de még nem is tárgyalták a városatyák. Az útdíj lehetséges hatásait legutóbb egy évtizede vizsgálták. A Transman Kft. modellezése több változattal számolt: a Nagykörúton belüli átkelőkön hídpénz fizetésével, valamint a Nagykörúton belüli, illetve a Hungária körgyűrűn belüli védett zóna kialakításával. A modell szerint a belső zónába való behajtásért az autósnak négy tömegközlekedési vonaljegy árának megfelelő összeget (jelenleg nagyjából ezer forintot), a belső hidakon való átkelésért további kétegységnyi (körülbelül ötszáz forintos) díjat kellene leszurkolnia. (Londonban jelenleg nyolc fontért, nagyjából háromezer forintért lehet autóval a belvárosba hajtani.)
A zöldek szerint csak a politikai bátorság hiányzik az útdíj bevezetéséhez - mondta lapunknak Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke. Szerinte jó alkalom és időpont volna ehhez 2009, amikortól a tehergépkocsiknak kilométer-arányos útdíjat kell fizetniük. A városháza hivatalos álláspontja szerint a belváros fizetőssé tételéhez alapfeltétel az M0-ás körgyűrű befejezése, a 4-es metró megépítése, valamint a Budapest Szíve program megvalósítása. Így az útdíj bevezetése fokozatosan történhet nagyjából 2010-2012 körül.