Lecsapott a versenyhivatal a magyar Microsoftra
A versenyhivatali vizsgálatot kezdeményező Open SKM Agency Kft.-nél lapunknak elmondták: négy hónapja jelezték a GVH-nál, hogy a szoftverpiacon lévő kereskedők "valamiért" szinte kivétel nélkül elutasították egy általuk 2006-ban kifejlesztett, magyar nyelvű irodai szoftvercsomag üzleti változatának forgalmazását. Dacára, hogy elmondásuk szerint annak ára nagyjából negyede lehetett a Microsoft hasonló termékének. A kereskedői érdektelenség mértéket jellemzi, hogy az Open 2006 végéig mintegy 2500 licencet tudott eladni, ami a hazai piac 1-2 százalékát jelentette, míg a Microsoft "részesedése" 98-99 százalékos. (Úgy tudjuk, a hazai irodaiszoftver-piacon egy harmadik vállalkozás is próbálja piacra dobni hasonlóan saját fejlesztését, de ő sem ér el jobb eredményeket az Opennél.)
A GVH előzetes eljárásában egyszer meghosszabbította a vizsgálatra rendelkezésre álló hatvan napot, majd végül július 19-én jelent meg a Microsoft hazai leányvállalatánál. Úgy tudjuk, az érintettek tegnap kapták meg a versenyfelügyeleti eljárás elrendeléséről szóló határozatot. A versenyhivatali gyanú szerint a Microsoft olyan feltétel-, illetve kedvezményrendszert alkalmaz a legjelentősebb szoftverdisztribútorokkal szemben, amelyek miatt ők ellenérdekeltek abban, hogy a Microsoft Office irodai szoftvereken kívül egyéb, konkurens termékeket értékesítsenek. A versenyhivatali eljárás lefolytatására a törvény szerint 180 napja van a GVH-nak, amit további 180 nappal meghoszszabbíthat.
Ágazati vizsgálatot indított a Gazdasági Versenyhivatal a televíziós műsorszolgáltatás, valamint az ehhez kötődő reklámozás, továbbá a sport- és filmjogok piacán. A GVH szerint a nálunk küszöbönálló digitalizáció előes-téjén továbbra is több, piactorzulásra utaló jel figyelhető meg a hazai televíziós piacon.