A fiatalok körében nagy dobás volt a CNN/YouTube szövetség
YouTube:
Kérdések az elnökjelöltekhez
CNN:
Video-összefoglaló a tévévitáról
letölthető itt>>>>
A hétfő esti CNN/YouTube vitát 407 ezer amerikai fiatal követte, a hírtelevízió honlapján pedig 45,5 millió oldalletöltést regisztráltak az adás ideje alatt - közölte az amerikai csatorna.
"Egészen új műsortípus ez és forradalmi változást hoz a politikába. Alapvetően különbözik a hagyományos, lakosságifórum-típusú műsoroktól. Olyan, mintha az egész világ eljöhetne a fórumra, bárki bárhol bekapcsolódhat" - mondta Steve Grove. A YouTube politikai- és hírrészlegének vezetője szerint a videós megoldás lehetővé teszi, hogy a kérdezők alaposan átgondolják és megformálják a kérdést. Nincs lámpaláz és esetlen mondatok sem, mint az élőben feltett kérdésekre épülő adásokban, és nagy tér nyílik a kreativitásnak. Az egyik videóban például olvadozó hóember kérdezte a klímaváltozásról a politikusokat.
Az új média és a régi, az internet és a televízió alkalmi szövetsége egyébként nem súrlódásmentes. Sokan kifogásolják például, hogy a videomegosztóra küldött több mint 2 ezer klip közül a CNN szerkesztői válogatták ki és rendezték sorba a végül adásba került 30 felvételt, és valószínűleg így lesz ez a szeptember 17-ére tervezett következő vitán is, amelyen a republikánus elnökjelölt-aspiránsok vesznek részt.
Egyes elemzők szerint az új formátum nem forradalmasította a politikai kommunikációt. "Nemigen láttunk mást, mint eddig. Ez a műsor is csak választási fórum volt, ahol hétköznapi emberek kérdéseire válaszolgattak a politikusok" - mondta Ian Bogost digitálismédia-szakértő, az atlantai Georgia Institute of Technology munkatársa.
Összesen 2,6 millióan követték a vitát a képernyőn. Ez némileg elmarad az elnökjelöltségre pályázó demokrata politikusok június elején közvetített hagyományos formátumú vitájától, amelyre 2,8 millió néző volt kíváncsi.
Ennek ellenére a szakértők egyetértenek abban, hogy az internet, és különösen az online videók már most minden eddiginél fontosabb szerepet játszanak a 2008-as elnökválasztási kampányban.
A YouTube You Choose '08 (kb. Te választasz 2008) elnevezésű programjának márciusi indulása óta nagyjából 1200 választási videó érkezett az oldalra és 13 millióan nézték meg ezeket. Öt jelölt azonnal küldött videót a portálra, ahogy bejelentette indulását: a demokrata Hillary Rodham Clinton, Barack Obama, John Edwards és Bill Richardson, a republikánusok közül pedig Sam Brownback.
(MTI/AP/Reuters)