Wizz Air-légitámadás a SkyEurope és a Malév ellen
A SkyEurope a téli menetrendi szezontól kivonul a magyar és a lengyel piacról - állította sajtótájékoztatóján a konkurens Wizz Air légitársaság vezetője. Váradi József a SkyEurope menetrendi adataira és iparági információkra alapozza súlyos kijelentését. Szerinte a SkyEurope költségei és bevételei között olyan szakadék tátong, melyet képtelen áthidalni, és konkurensei - a lengyel piacon a Wizz Air mellett Európa legnagyobb fapados társasága, a Ryanair - jóval hatékonyabban működnek, így olyan alacsonyan tarthatják áraikat, amely a SkyEurope-nak már komoly veszteséget okoz. Váradi, aki a Wizz Air 2004-es megalapítása előtt, 2001 és 2003 között a Malévnél volt vezérigazgató, azt állítja: a Malév életében is jelentős változások várhatók. A nemrég privatizált és idén is ötmilliárd forintos veszteséggel kalkuláló nemzeti légitársaság új tulajdonosának (a Borisz Abramovics, érdekeltségébe tartozó AirBridge-nek) a pénze és türelme is hamarosan elfogyhat, így nem marad más megoldás, mint jelentősen csökkenteni a légitársaság teljesítményét, azaz a járatok és útvonalak számát.
Semmilyen alapja nincsen Váradi József kijelentéseinek - közölte lapunkkal a SkyEurope szóvivője. Hegedűs Judit szerint hamarosan a téli menetrendi időszakra is lehet majd jegyeket foglalni a légitársaság honlapján. A késlekedés oka, hogy a SkyEurope szeretne minél kedvezőbb ajánlatokkal előállni, az ehhez szükséges tárgyalások azonban időigényesek. Hegedűs Judit leszögezte: egyetlen bázisrepülőtér feladása sincs napirenden a SkyEurope-nál. Lapunk megkereste a Malév szóvivőjét is, ám a cég nem kívánta kommentálni Váradi szavait.
A Wizz Air tegnapi tájékoztatóján szóba került a légitársaság esetleges tőzsdei megjelenése is, ám Váradi a saját ügyeit érintő kérdésekben jóval szűkszavúbbnak bizonyult, mint konkurenseivel kapcsolatban. Mindössze annyit mondott: ha lesz bejelentenivalójuk, akkor azonnal kiállnak a nyilvánosság elé, ám erről egyelőre nincs szó. A jövőről szólva közölte: 2012-re a jelenlegi 13-ról 53-ra szeretnék bővíteni a 180 személyes Airbus A320-as repülőgépekből álló flottát. A gépekből jelenleg kettő áll rendelkezésre a budapesti bázison, Váradi szerint a Budapest Airport üzleti ajánlatán múlik, hogy jövő nyárra érkezik-e harmadik Wizz Air-gép a magyar fővárosba. Váradi szerint legalább 20-25 százalékkal kellene csökkenteni a ferihegyi díjakat ahhoz, hogy érdemes legyen újabb repülőgépet ide hozni. Ha nem sikerül megállapodni Ferihegy új üzemeltetőjével, a német Hochtief Airporttal, akkor inkább a másik hat bázis valamelyikén bővítik a flottát.
Légitársaság | Utasok | 2006-os üzemi |
(millió fő/12 hó) | eredmény (Mrd Ft) | |
Malév | 3 | -10,8 |
SkyEurope | 3,2 | -14* |
Wizz Air | 3,3 | -5 ** |
* 2006. szeptember 30-ával záródó üzleti
** 2006. március 31-ével záródó üzleti év