Hajózócsatorna lesz a Dunából?

A világ tíz legveszélyeztetettebb folyójának egyikét, a Dunát drága és szükségtelen közlekedésfejlesztési beavatkozások fenyegetik - figyelmeztet a WWF természetvédelmi szervezet a mai nemzetközi Duna-nap ürügyén.

A húszmillió ember ivóvízellátását biztosító, 5000 állatfajnak otthont adó Duna a különböző beavatkozások révén elvesztette árterei 80 százalékát, halállománya megcsappant - tájékoztatta lapunkat Márkus Ferenc, a WWF Magyarország vezetője. Az utóbbi húsz évben azonban pozitív változásokat is tapasztalni. Egyes szakaszain hosszú évek után ismét lehet fürödni. A Budapesten épülő szennyvíztisztító elkészülte után várhatóan még jobb lesz a helyzet. Elkezdődött a folyó értékes ártéri területeinek megőrzése és helyreállítása is. Hazánkban a közelmúltban Gemencen indult el ilyen fejlesztés. A folyó utolsó 1000 kilométernyi szakaszán Románia, Bulgária, Moldova és Ukrajna kormányai elkötelezték magukat Európa eddigi legnagyobb léptékű folyóvédelmi programja mellett, amely egymillió hektár védett területet és 240 ezer hektár helyreállított árteret jelent majd.

A biztató eredmények mellett komoly aggodalomra okot adó folyamatok is elkezdődtek, amelyek miatt a WWF márciusban a világ tíz legveszélyeztetettebb folyója közé sorolta a Dunát. Az Európai Unió támogatásával például olyan beavatkozásokat terveznek - a transzeurópai közlekedési hálózat részeként -, amelyek miatt az élő folyó hamarosan nem lesz több mint egy hajózócsatorna. Márkus Ferenc szerint a Duna több mint 1000 kilométernyi szakaszán - többek között a teljes magyarországi szakaszon - avatkoznak be. Medermélyítés, illetve különböző műszaki megoldásokkal duzzasztás szerepel a tervek között. Ezek károsíthatják a Duna élővilágát, tönkretehetik a tájképet, árvízi kockázatot okoznak, és veszélyeztetik az ivóvízforrásokat. A természetvédő szerint elavult, drága és szükségtelen beavatkozásokat terveznek, hogy mélymerülésű hajók járhassanak a Duna teljes hosszán, holott Magyarország számára a vízmélység növelése a legkevésbé előnyös. Helyette modernebb flottával, a kikötői infrastruktúra és informatika fejlesztésével kellene növelni a folyóvízi fuvarozás hatékonyságát. A WWF álláspontja az, hogy a vízi teherszállítás fejlesztése ne okozzon ökológiai károkat, például árterek, folyómeder pusztulását.

A 2004 óta szervezett nemzetközi Duna-nap mai hazai eseményeiről a www.duna-nap.hu oldalon lehet tájékozódni.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.