Tőzsdére vinnék a tranzitjogokat a svájciak
A svájci ötletet Ausztriában eddig elutasították, most azonban újból napirendre került, annál is inkább, mert a közúti szállítás költségalakításának új stratégiája szerepel az osztrák koalíciós megállapodásban. A szabályozást Ausztriában csakis együtt, az Alpok egész térségére vonatkoztatva tudják elképzelni, s abban reménykednek, hogy a szállítást sikerül a közútról a sínekre terelni. E döntés kialakítása érdekében az érintett országok - Svájc, Olaszország, Franciaország, Németország, Ausztria és Szlovénia - pályázatot írnak ki az egyre növekvő teherforgalom szabályozásának lehetőségeit vizsgáló tanulmány készítésére. Őszre kiderül, ki kapja a tanulmány elkészítésének jogát, s legkésőbb 2008 közepére rendelkezésre áll majd a szakértői vélemény, amelynek alapján megszülethet a közös döntés.
Svájcban eközben komolyan fontolgatják a mielőbbi döntést a tranzitjogok tőzsdei árusításának bevezetéséről. Az elképzelések szerint a jelenlegi évi másfél millió kamion számát 900 ezerre csökkentenék. A szomszédos országok joggal tartanak attól, hogy a kitiltott szállítmányokat nem vasúton, hanem kerülő úton, rajtuk keresztül juttatják majd célba.
A vasúti szállításnak mindenesetre feltétele az infrastruktúra kiépítése, például a Brenner-hágón. Az osztrák szakemberek nem tartják különösebben bonyolultnak a megoldást, ám az egyszerűnek látszó mechanizmus politikai elfogadtatását annál nehezebbnek vélik. Bár a kvóták nem ütköznek EU-tilalomba, az unión belüli hozzájárulást mégsem lesz könnyű megszerezni. A külföldi teherszállítók diszkriminációjának elkerülésére ugyanis az úthasználati díj a helyi teherszállításra is vonatkozna, ami alaposan megnehezíti az egyes országokban a széles támogatás elnyerését.
Bécs