Százezreket ér a szlovák rendszám

Milliárdokat bukik a magyar költségvetés azáltal, hogy becslések szerint több ezer magyar tulajdonban lévő autó fut a hazai utakon szlovák rendszámmal. Szlovákiában nincs regisztrációs adó és ezért egész iparág alakult a magyar adószabályok kijátszására. A VPOP szigorú ellenőrzéseket ígér. Valójában nehéz megbukni a rendszám miatt.

Kovács Gézának, a révkomáromi Imperial Consulting társtulajdonosának vállalkozása az egyike annak a becslések szerint 20-30 szlovák cégnek, amelyek magyar vállalkozások és magánszemélyek gépkocsivásárlásait bonyolítják Szlovákiában. A többi céghez hasonlóan teljes körű szolgáltatást nyújtanak: a rendszámtábla beszerzésétől kezdve a kötelező biztosításon át minden szükséges okmányt és igazolást beszereznek nagyjából ezer euróért. Szükség esetén albérletet is szereznek a szlovák rendszámú autóra vágyó magyaroknak, szabályos szerződéssel, anélkül ugyanis nem kaphatnak ideiglenes tartózkodási engedélyt, ami a szlovák rendszám kiadásának előfeltétele.

Hasonló szolgáltatásokkal várja ügyfeleit Kassán a CPM Consult Kft. is. Tulajdonosa, Orbán Péter pozsonyi tudósítónknak azt mondta: most csak heti öt autó ügyintézését vállalják, de a többszörösére volna igény.

Becsült adatok szerint Párkánytól Kassáig húsz cég foglalkozik magyar állampolgárok és cégek által vásárolt személygépkocsik szlovákosításával. A regisztrációs adó magyarországi bevezetése óta hat-nyolcezer autót helyeztek Szlovákiában forgalomba magyarok. E gépjárművek többsége azt követően csak hivatalos ügyintézés okán, például műszaki vizsga céljából fordul meg Szlovákiában. Az autókat Magyarországon használják a kevés kint dolgozó vállalkozó és alkalmazott kivételével Magyarországon élő és dolgozó autósok, akiknek a szlovák rendszámra csak azért van szükségük, hogy ne kelljen regisztrációs adót fizetniük. Szlovákiában ugyanis nem létezik ez az adófajta. A szlovák rendszám és a többi okmány beszerzésére kifizetett ezer euró alig több minta fele egy 1400 köbcentis személygépkocsi regadójának, ami közel félmillió forint.

A szlovákrendszám-biznisz mindenkinek jó üzlet. Szlovákiában ugyanis ténylegesen legfeljebb ötezer koronát kell fizetni a rendszámért és az autók forgalomba helyezésével kapcsolatos egyéb kiadásokért, azaz mintegy 35-40 ezer forintot. Az ügyintézését elkért ezer euró a többszöröse a tényleges kiadásoknak. Ennek ellenére a magyar autósok örömmel fizetnek, hiszen még így is jóval olcsóbb Szlovákiában forgalomba helyeztetni egy autót, mint Magyarországon. Egy 1400 köbcentis gépkocsi esetében már így is 200-250 ezer forint a megtakarítás. A nagyobb teljesítmény autóknál, ahol már hét számjegyű regisztrációs adót kell fizetni, még inkább megéri a szlovák rendszám.

Egyedül a magyar költségvetés számára nem jó biznisz a rendszámbiznisz. A regisztrációs adó bevezetése óta milliárdokat bukott a magyar állam, s a szlovák rendszámok iránti növekvő érdeklődés - amiről az ottani ügyintéző cégek vezetői, tulajdonosai tudósítónknak beszámoltak - azt sejteti, hogy a jövőben még további milliárdoktól eshet el a költségvetés.

A vámőrség a héten közleményben figyelmeztette az autótulajdonosokat a közlekedési törvény azon rendelkezésére, mely szerint "a külföldi rendszámmal ellátott jármű magyarországi forgalomba helyezését annak belföldi üzembentartója a tulajdonszerzést (vásárlást), illetve a jármú behozatalát követő legfeljebb harminc napon belül köteles kezdeményezni". Azaz: "az életvitelszerűen Magyarországon élő tulajdonosok más uniós tagállamban forgalomba helyezett és annak rendszámával ellátott járművet tartósan a Magyar Köztársaság területén" nem használhatnak.

Nagy János vezérőrnagy, a vám- és pénzügyőrség országos parancsnoka pénteken a Népszabadságnak azt mondta: az elkövetkező időszakban a vámőrség mobil egységei külön is vizsgálják majd, hogy "az életvitelszerűen Magyarországon élő autótulajdonosok milyen jogcímen üzemeltetnek egy másik tagállamban regisztrált személygépkocsit" - a határövezetben éppúgy, mint a belső országrészekben.

A szlovák rendszámok ügye várhatóan téma lesz Nagy János és a szlovák vámigazgató július 4-re tervezett találkozóján is. A VPOP segítséget kér a szlovák hatóságoktól azoknak az autóknak a kiszűrésére, amelyeket tulajdonosaik kizárólag a magyar regisztrációs adó elkerülése végett helyeztettek forgalomba Szlovákiában.

Az ellenőrzés alkalmával az autótulajdonosnak igazolnia kell például, hogy van szlovákiai lakhelye, vállalkozása. Ellenkező esetben a vámőrségnek azt kell feltételeznie, hogy az illető pusztán a regisztrációs adó elkerülése végett helyezte forgalomba Szlovákiában az autóját, s eljárást indít ellene mind az adó-, mind a közlekedési törvény megsértése miatt.

Pozsonyi tudósítónk beszámolója szerint azonban azoknak a magyar autósoknak, akik a 20-30 közreműködő cég egyikénél intézték autójuk szlovákiai forgalomba helyezését, nem kell tartaniuk az ellenőrzésekről. Nekik ugyanis van (lesz) tartózkodási engedélyük, azaz papírjuk arról, hogy életvitelszerűen akár Szlovákiában is élhetnének. Akinek pedig kinti vállalkozása is van, még nyugodtabban furikázhat a külföldi rendszámmal az autóján.

Szlovák rendszámú kocsi egy hazai Subaru-találkozón
Szlovák rendszámú kocsi egy hazai Subaru-találkozón. Nehéz lesz megálljt parancsolni
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.