Védett Eb?
A kiskapukat persze szorgosan keresik, és vannak jelei annak, hogy meg is találják azokat. Nem feltétlenül kell például a védett logót, vagy a két, Flix és Trix névre keresztelt reklámemberkét használni. A piros-fehér-piros osztrák nemzeti szín 2008 júniusában és azt megelőzően minden külön utalás nélkül önmagában is kapcsolódik az Eb-hez, nem beszélve magáról a labdarúgásról, mint témáról, márpedig ezekre nem vonatkozik tilalom. Szóval, csak ötlet kell. Ha például egy pékség nem nagyüzemi termelésben állít elő "Eb-kiflit", az még belefér - mondják a reklámszakemberek.
Most, hogy már kevesebb, mint egy esztendő van hátra a kezdésig, mind több szó esik a vitathatatlan előnyökről is. Maga a kancellár tartotta a nyitó beszédet azon az idegenforgalmi és szállodaipari tanácskozáson, amelynek fő témája a felkészülés volt. Alfred Gusenbauer nem győzött lelkendezni: elég arra gondolni - mondta - hogy (halmozottan) nyolcmilliárd tévénézőre lehet számítani, vagyis ennyi emberben tudatosul a helyszín. Az ilyesmi későbbi hatása szinte felmérhetetlen; nehéz visszakövetkeztetni, az országba látogatók közül hányan döntöttek az ausztriai utazás mellett a futball Eb hatására. De hát elegendő megmaradni a konkrétumoknál: 600 ezer eladott jegy, egy látogató napi átlag 130 eurós kiadása, 156 millió eurónyi plusz vásárlóerő, nem beszélve a négyezer új munkahelyről.
Nem árt egyre többet ismételgetni ezeket a pozitívumokat. A lelkesedés ugyanis egyelőre nem túl nagy: az osztrákok aggódnak a nem kizárható huliganizmus miatt. Pedig a belügyminiszter egy múlt hét végi nyilatkozatában azt ígérte: az adatbankok cseréjével, a schengeni határok ismételt lezárásával eleve kiszűrik az agresszív elemeket. Heves vita dúl arról, hol legyenek a fővárosban a szurkolói övezetek, ahol hatalmas vásznakra vetítik ki a közvetítéseket, s ahol a futballrajongók nyilván kissé szabadjára engedik majd indulataikat. A város közepe kézenfekvő lenne, mert könnyű odatalálni, ám a logikának ellentmond a félelem a rendbontástól. Ez is összefügg az oly áhított imázzsal: ha az osztrák-svájci Eb-ről a tömegverekedések képe marad meg, akkor hiába minden reklám, minden igyekezet, néhány tucat rendbontó tönkreteheti az ország jó hírét.