Megfutamodóban

Mostanában dől el, hogy megbukik-e Gyurcsány Ferenc és vele a szocialista-szabaddemokrata koalíció. Nem abban az értelemben, hogy megnyerik-e a következő választást. Abban a másik, fontosabb értelemben, hogy sikeresen szolgálják-e az ország jövőjét, hogy elvégzik-e azt, amit a kétezres évek elején egy magyar kormánynak el kell végeznie.


Most éppen mintha megfutamodóban lenne a kormány az elvégzendő feladat elől. Nehéznek látszik a megegyezés az egészségbiztosítás reformjáról, mert a szocialisták ellenzik az érdemi változást. A kormánypártok elkezdték lebegtetni az ingatlanadót is. Az oktatási miniszter hangos nemet mondott a felsőoktatással kapcsolatban felmerült érdemi reformelképzelésekre, helyt adva a Fidesz kifogásainak. A pártfinanszírozással kapcsolatban látszólag kezdeményez ugyan a koalíció, valójában azonban egy évvel ezelőtt szocialista kezdeményezésre állították meg szavazás előtt a törvényjavaslatot, amely ugyanazt tartalmazta, amit most látszanak szorgalmazni - hozzátéve, hogy a három év múlva esedékes választásokon kell a törvénynek már működni. (Az európai parlamenti választáson még nem? A népszavazási kampányban még nem? Egyelőre szabad marad mindenféle módon pénzt gyűjteni?)

Minden jel arra mutat, hogy miközben a miniszterelnök és néhány más politikus szorgalmasan ismételgeti a reformlózungokat, a kormány megijedt a kedvezőtlen közvélemény-kutatási adatoktól, és a 2010-es választásokig hátralévő három évben nem akar újabb konfliktusokat vállalni. Megfutamodás ez, hiszen tele van a sajtó szocialista politikusok nyilatkozataival, akik a közvélemény-kutatási adatokra hivatkozva szorgalmazzák például az ingatlanadó elhalasztását.

Pedig az érdemi reformokhoz még éppen csak hozzáfogott a koalíció. Ami eddig történt, jobbára csak stabilizációs kényszerintézkedések sora. Stabilizációs keresletszűkítő lépés a sokféle adóemelés, amelyek mögött nincs az adórendszer logikáját ésszerűsítő koncepció. Az ingatlanadó strukturális változást jelentene, de növelné a középrétegek terheit, és ezért lebegteti a bevezetését a kormánykoalíció. Stabilizációs, kiadáscsökkentő lépés a fejlesztési részhozzájárulás bevezetése, amely nem igazi tandíj, nem a képzés ára, amit mindenki fizet, aki a képzést igénybe veszi, hanem olyan elvonás, amit érdem szerint vagy kell, vagy nem kell fizetni. Nem jelent olyan változást, amely érdemben változtatna egyetem, hallgató és a külvilág viszonyán, mint ahogy nem jelent a felvételi keretszámok átszerkesztése sem. Ami több lenne, attól a miniszter elzárkózik. Az egészségügyben több történt, a gyógyszergazdálkodási törvény igazi áttörés, aminek máris van költségvetési kihatása, és bizonyára hoz majd megtakarítást a kórházi osztályok egész sorának megszüntetése is. A vizitdíj ahhoz képest többletbevétel, mintha nem lenne. Tartósan gyökeres változást az egészségügy viszonyaiban, orvos, kórház, beteg és a finanszírozás kapcsolatrendszerébe azonban ezek a lépések még nem hoznak, és félő, hogy ha a dolog itt megáll, a megtakarítás is csak átmeneti lesz, a gyógyítás minősége pedig nem javul. 

Amit a kormány - az irányt tekintve helyesen - eddig tett: a példátlan mértékű egyensúlyromlás megállítása, az államháztartás stabilizációja volt, alig több. Azokra a lépésekre, amelyek megalapoznák a stabilitás stabilitását, tehát biztosítanák az állami elosztórendszerek pénzügyileg stabil működésének feltételeit, még csak most kerülne sor. Visszafordították az autót az árok széléről, de még nem szerkesztették úgy át a kormányát és a futóművét, hogy még egyszer ne sodródhasson oda, hanem biztonságosan haladjon az úton. Ez volna a reform, és ettől ment el a szocialisták kedve.

Azt mondja a miniszterelnök, hogy a nehezén túl van az ország. Ez igaz is, meg nem is. Az igaz, hogy a legfájdalmasabb intézkedéseken, amelyek az életszínvonal némi csökkenésével (a 2000 és 2006 közötti, gazdasági teljesítménnyel meg nem alapozott életszínvonal-emelés egy kisebb részének visszavételével) járnak, túl vagyunk. De nem a legfájdalmasabb a legnehezebb. Adót emelni, pénzt elvonni fájdalmas, de nem jelent különösebb intellektuális kihívást. Amikor pénzügyi vészhelyzet van, a társadalom egyes csoportjai készek lehetnek tudomásul venni az érdekeiket sértő intézkedéseket, tehát ez politikailag sem különösebben nehéz dolog. Így volt a Bokros-csomag idején is, és az elmúlt évben is. Viszont olyan új rendszereket kialakítani, amelyek nem a hiányt, hanem az egyensúlyt termelik újra, nem feltétlenül fájdalmas, de mindenképpen nehéz.

 Nehéz olyan felsőoktatást, olyan adórendszert és különösen olyan egészségügyi rendszert kialakítani, amely javítja az erőforrás-felhasználás hatékonyságát, ugyanakkor nem gyengíti, hanem erősíti a társadalmi kohéziót.

 Idáig csak úgy lehet eljutni, ha sok mindenen változtatunk, ami érdekeket sért akkor is, ha a többség nem jár vele rosszul. És ezeket az érdeksérelmeket már nehezebb elfogadtatni, hiszen nem rövid időre szólnak, és nem vészhelyzet teszi őket elkerülhetetlenné. Ezért a reform nemcsak intellektuálisan, de politikailag is nehezebb, mint a stabilizáció. Mégis, ilyen reformokra vállalkozik az európai kormányok többsége, vállalva az érintett társadalmi csoportokkal kialakuló konfliktusokat. Ezek vállalásától lesz felelős államférfi az ügyesen választást nyert politikus.

A szocialisták kétféle megfontolásból ódzkodnak mégis a szükséges reformoktól. Az egyik elvi, baloldali, a másik pragmatikus, választáspolitikai megfontolás. A kettőt külön-külön érdemes szemügyre vennünk.

A szocialista pártban - akárcsak egykor az MSZMP-ben - egymás mellett él egyfajta baloldalinak vélt ortodoxia és a reformszellem. Amikor nagy a baj, és elengedhetetlenek a reformlépések, akkor a szocialisták felfedezik magukban az ország jövőjéért felelős politikai erőt, és vállalkoznak a reformokra. Így volt ez a hatvanas és nyolcvanas években, és így volt 1995-ben vagy 2006-ban is. Amikor azután a gazdasági feltételek szorítása enyhül, viszont erősödik a politikai szorítás, a baloldalit fedezik fel magukban, aki úgymond odafigyel az emberek gondjaira, és nem hajlandó „absztrakt közgazdasági szempontokat” érvényesíteni az „emberek rovására”. Így volt ez a hetvenes években, és így volt a Bokros-csomag után is.

Holott korántsem magától értetődő, hogy például az OEP monopolhelyzetéhez, vagy a felsőoktatás kormányzati alárendeltségéhez és költségvetési finanszírozásához való ragaszkodás baloldali törekvés lenne. Igaz, a baloldaliság hagyományosan állami irányítást és újraelosztás jelent, szemben a magántulajdonnal és a profitorientációval. A munkásmozgalom az elmúlt két évszázadban a magántulajdonon alapuló kapitalizmussal szemben lépett fel. Az egyenlőtlenségeket teremtő és nagyra növelő piacgazdasággal szemben attól várta a hátrányos helyzetbe kerültek emancipációját, ha korlátozni lehet a profitelvet. Ennek eszközét vélte megtalálni az állami tulajdonban és a széles körű költségvetési újraelosztásban.

Napjainkra azonban világossá vált - kiváltképp nekünk, kelet-európaiaknak -, hogy az állami tulajdon és a széles körű költségvetési újraelosztás nem feltétlenül alkalmas eszköze a hátrányos helyzetűek emancipációjának, az egyenlőtlenségek visszaszorításának. A volt szocialista országokban vizsgálatok sora mutatta meg, hogy a szubvencionált árak, az ingyenes juttatások nagyon is alkalmasak társadalmi egyenlőtlenségek fenntartására és elleplezésére az élelmiszer-ellátástól a lakáselosztáson át a kultúrcikkek dotálásáig. Illúziónak bizonyultak azok a remények, hogy tisztességesebb irányítással, jobb ellenőrzéssel ezek a diszfunkciók kiküszöbölhetők. Ma is azt látjuk, hogy a tandíjmentes felsőoktatás nem teremt egyenlő hozzáférést, hanem nagyon is a tehetős rétegeknek kedvez. Súlyos egyenlőtlenségeket és igazságtalanságot szül az államilag adminisztrált egészségügy is, amelynek elkerülhetetlen velejárója a kifejezetten antiszociális hatású hálapénz. Aki az emancipációt és a társadalmi kohézió baloldali értékeit kívánja követni, annak újra kell gondolnia: jól teszi-e, ha az eddigi intézményeket védi, ha azok haszonélvezőit szolgálja ki, s szembeszegül az olyan új megoldások keresésével, amelyek egyszerre ígérnek hatékonyabb működést és egyenlőbb hozzáférést, igazságosabb elosztást.

Politikai, sőt szűkebben választáspolitikai szempontból sem tűnik bölcsnek, ha a szocialisták most megakasztják a reformpolitikát. Az eddigi lépéseknek (a gyógyszertörvény kivételével) szinte csak közvetlen vesztesei vannak, közvetlen nyertese nincs. Az érintettek számára hátrányosak az adóemelések, a vizitdíj, a kórházi átszervezés, a fejlesztési részhozzájárulás. Azok a reformok viszont, amelyek most kerülnének napirendre, nem elvennének az emberektől, hanem adnának nekik valamit, ami eddig nem volt: jobb szolgáltatást, új választási lehetőségeket. Megszorítások helyett változást, megújulást jelentenének, amivel felkelthető a közfigyelem, ami mellett mozgósítani lehet az érintett szektorokban dolgozók - orvosok, oktatók - ama nagyobbik részét, amelyik nem volt haszonélvezője az eddigi állapotoknak, és mellé állíthatók a fogyasztók, vagyis a betegek és a diákok is. Az ingatlanadó miatt bizonyára neheztelne az a tehetős réteg, amelynek számára ez komoly többletterhet jelentene, viszont megszerezhető hozzá annak a többségnek a támogatása, amelyet joggal irritál az eltitkolt jövedelmekből eredő pazar fogyasztás. Botorság lenne, ha a kormány elszalasztaná a társadalmi támogatottság visszaszerzésének ezeket az esélyeit, és ehelyett hangulatjavító intézkedésekkel próbálkozna.

Az első Gyurcsány-kormány húsz hónapjában a szocialisták és a szabad demokraták abból a megfontolásból halasztották el mind az egyensúlyromlás megállítását, mind a szükséges reformokat, hogy előbb meg kell nyerni a következő választást, és azután lehet átfogó reformokba kezdeni. Ennek jegyében kockáztatták még a pénzügyi csődöt is. Azok közé tartozom, akik nem helyeselték ezt az eljárást, de tudomásul vették annak reményében, hogy a választások után tényleg sor kerül az egy évtizede halogatott reformokra. 2006-ban, a nyári és az őszi törvények elfogadásakor még úgy tűnt, hogy valóban ez történik. Azóta azonban mintha a koalíciónak inába szállt volna a bátorsága. Márpedig ha feladják a reformokat, az utólag is súlyos erkölcsi kételyeket ébreszt azzal kapcsolatban, ahogyan az első Gyurcsány-kormány az ország stabilitását kockára tette.
Közben persze látnunk kell: a magyar politikai mező másik oldalán - amelyet Magyarországon jobboldalnak szokás nevezni - javíthatatlan populistákat találunk, akiktől bizonyosan nem várhatjuk a szükséges reformok bevezetését. A tartós felemelkedést megalapozó politika ebben az országban csak szocialistáktól és szabad demokratáktól várható. Ha ők feladják, buknak ők, és velük bukik az ország.

Bauer Tamás
közgazdász, volt országgyűlési képviselő

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.