Elperelték a Mahart-személyhajózást

Másfél évig bitorolta a Mahart Passnave Kft. 51 százalékos üzletrészét a Masped Zrt. - legalábbis a Fővárosi Ítélőtábla szerint. Döntésében a személyhajózási cég többségi tulajdoni hányadát az Európa Rendezvény Iroda és a Conflex cégének, az MM Üzemviteli Kft.-nek ítélte. Lehetséges azonban, hogy a pereskedés folytatódik.

Kormányosváltás elé néz a Mahart Passnave Kft. Tulajdonosa, a Mahart Rt. először 2004 végén próbált túladni személyhajózási vállalkozása 51 százalékán. A 187 millió forint névértékű részesedésre akkor csak a cégben 33 százalék tulajdoni hányaddal rendelkező Masped Rt. konzorciuma adott ajánlatot. Az Európa Rendezvény Iroda (ERI) Kft.-vel közösen felkínált 550 millió forint viszont nem volt elég. Ezért a tendert eredménytelennek nyilvánították.

Az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt. nem húzta az időt: irányításával a Mahart már 2005-ben újra nekifutott a Passnave eladásának. Akkor 600 millió forintos ajánlatával elvben az Európa-hajósok és a Conflex cége, az időközben - a dolgozók és menedzsment részesedésének megszerzésével - 16 százaléknyi tulajdoni hányadot szerző MM Üzemviteli (MMÜ) Kft. szerezte meg a többségi részesedést. A Masped azonban érvényesíteni kívánta a tulajdonosként meglévő elővásárlási jogát, így korábbi szövetségese nem állhatott a kormányhoz. Ehelyett maradt a pereskedés.

A Passnave Kft. többségi üzletrészéért 2005 vége óta folyó csatározásoknak a Fővárosi Ítélőtábla napokban megszületetett határozatával elvben véget vetett. Kimondta ugyanis, hogy a személyhajózási cég 51 százaléka az MMÜ Kft.-t illeti meg. A döntésnek éppen ideje is volt, mert a személyhajózást magukénak akaró, partnerekből ellenfelekké vált befektetők jogvitájuk közben akár be is költözhettek volna a bíróságra. A jogerősnek számító ítélet megszületéséhez legalábbis négy eljárásra és számos tárgyalásra volt szükség.

A színjátékot megnyitó elsőfokú eljárás az MMÜ-nek kedvezett. A határozatot felülvizsgáló Fővárosi Ítélőtábla viszont úgy vélte: a Masped elővásárlási jogának érvényesítését nem megfelelően kezelték, ezért visszaadta újabb elsőfokú eljárásra az ügyet. A bíróság ekkor már a Maspedet tartotta az üzletrész jogos tulajdonosának. Az utolsó, az Európahajósoknak igazat adó döntésig így a szállítmányozó cég rendelkezett a Passnave 51 százalékával. Igaz, a személyhajózási vállalkozás tulajdoni lapján ezt a részesedést nem írták a nevére.

Az MMÜ-nél szerda este bonthattak pezsgőt a Masped feletti győzelem ünneplésére. Sztankó Attila, az ERI ügyvezető tulajdonosa lapunknak kifejtette: a jogerős ítélet kézhezvétele után megindítják az 51 százalékos üzletrész nevükre vételét a cégbíróságnál. Emellett készek tárgyalóasztalhoz ülni és együttműködni a még mindig 33 százalékos tulajdoni hányaddal rendelkező Maspeddel. Céljuknak a Passnave zökkenőmentes működését és felvirágoztatását tartják. Ennek jegyében azonban azt is megvizsgálják majd, hogy abban a másfél évben, amelyben a Masped irányította a személyhajók mellett a Dunán 72, a Tiszán öt kikötőt működtető céget, történtek-e szabálytalanságok. Ha bebizonyosodik, hogy akár a társaságot, akár a tulajdonosokat kár érte, annak ellentételezése érdekében is megteszik a lépéseket.

Még nem olvasta, így nem is kívánt nyilatkozni a Fővárosi Ítélőtábla jogerős döntéséről Kautz István. A Mapsed elnök-vezérigazgatója így azt sem árulta el: kérik-e az ítélőtábla határozatának felülvizsgálatát a Legfelsőbb Bíróságtól. Mindenesetre valószínű, hogy a Maspednél nem mondtak le a Passnavéról. Emellett a cég működésének átvilágításától sem tartanak.

Úgy tudjuk: az évente hozzávetőleg kétmilliárd forint árbevételt produkáló személyhajózási társaság fejlesztésére évi 150 millió forintot meghaladó összeget fordítottak. Ebből a pénzből a Passnave mintegy harminc (húsz évet meghaladó átlagéletkorú) hajóból álló folyami flottájának több egységét felújították. Így a többi között teljesen átépítettek három Moszkva típusú motorost, a Budapest-Bécs útvonalon közlekedő két Vöcsök típusú szárnyashajót és a Rákóczi motorost. Emellett felerészben kész a Táncsics korszerűsítése is. De a keretből futotta a kikötők, hajóállomások felújítására, illetve a hajók időszakos ellenőrzésének elvégzésére is.

Ezzel együtt, ha a Masped végül mégsem tud visszavágni az európásoknak, a Passnave irányításában patthelyzet alakulhat ki. A cég sorsát meghatározó többségi döntésekhez ugyanis az MMÜ 67 százalékos részesdése nem lesz elég. Ha viszont a Masped mégis bírósághoz fordul, a pereskedés folytatódhat. Az eddigiekhez képest legfeljebb annyi változással, hogy felülvizsgálati kérelmének elbírálása, és az esetleges jogi adok-kapok idejére az új tulajdonosokat bejegyzik.

A Mahart Passnave utasforgalma a tavaszi menetrend alatt (ezer fő)

Forrás: Mahart Passnave

  Kiránduló- Séta- Szárnyas- Össze-
  hajó hajó hajó sen
2005 26 16 5 47
2006 19 13 4 36
2007 28,5 20 6 55

Két tulajdonos közt hánykolódik a Mahart Passnave
Két tulajdonos közt hánykolódik a Mahart Passnave
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.