Konszernen belül is versenyeznek

Egy autó tízezer alkatrészéből a legapróbb csavar is komoly tétel, különösen ha milliós darabszámokról van szó, ezért nem mindegy, hogy mikor és menynyiért gyártják, adják.

Harc a vevőért, aki természetesen olcsón akar autót venni, közben az árversenytől a beszállítók szenvednek a legjobban, hiszen a sokszereplős és jelentős kapacitásfelesleggel működő járműiparban jó minőségű alkatrészeket is csak kedvező, pontosabban szólva erősen nyomott áron lehet eladni. Érvényes ez a konszerneken belül is: a szentgotthárdi motorgyár például az osztrák és német Opel-üzemekkel, a győri Audi pedig az anyacég Volkswagen-konszern német és lengyel egységeivel versenyez egy új termék megszerzéséért, sőt olykor egy régi megtartásáért is.

Ennek ellenére jövedelmező beszállítónak lenni, legalábbis a nagyoknak. A kicsik korlátozott fejlesztési lehetőségei és kapacitása már jóval kisebb nyereséget hoz, már ha tartósan bírják az autógyártók által diktált árversenyt, melynek köszönhetően egyre keletebbre vonulnak az európai alkatrészgyártók, hiszen a japánok és a dél-koreaiak után a jóval alacsonyabb bérrel dolgozó kínaiak és indiaiak az új partnerek.

A magyar járműipar közel százezer embert foglalkoztat, az ágazat éves bruttó árbevétele meghaladja a 12 milliárd eurót, és ez adja az ipari termelés 15 százalékát, valamint a teljes export egynegyedét. A cégek száma 350, ebből 205-nek auditált minőségbiztosítási rendszere van. A járműgyártók közül a Magyar Suzuki Zrt. dolgozik a legnagyobb beszállítói hálózattal. Fórián István vezérigazgató-helyettes lapunknak elmondta, hogy 359 európai cégtől érkeznek alkatrészek az esztergomi gyárba, ahol már 5500-an dolgoznak, de a beszállítókkal együtt 35 ezer embert foglalkoztatnak. Tíz év alatt ötszörösére bővült partnereik száma, akik között japán, dél-koreai, indiai, indonéziai és Fülöp-szigeteki is található.

A 283 magyarországi beszállító után a németek következnek 69, majd a lengyelek 44 céggel. A Magyar Suzuki legfontosabb elvárása a beszállítókkal szemben az ár mellett a magas minőség, a folyamatos újítási és fejlesztési készség, valamint a gyors és rugalmas szállítás.

A legnagyobb európai járműipari beszállító cég, a német Bosch hétezer embert foglalkoztat Budapesten, Hatvanban, Egerben és Miskolcon. A régióban, ezen belül a Magyarországon gyártott termékek legfőbb célpiaca Németország. A cégnek az igényeknek megfelelően folyamatosan fejlesztenie kell. Thomas E. Beyer, a Bosch képviselője szerint állandóan nő a képzett szakemberek iránti igény, ezért is támogatják a mérnökképzést, hiszen csak a budapesti gépjármű-technikai fejlesztési központjukban évente száz új felsőfokú képesítésű szakemberre van szükség.

Az ágazatnak romló feltételekkel kellett számolnia az elmúlt években: a nyersanyagárak emelkedtek, az értékesítési árak pedig csökkentek, de a járműipari beszállító cégek ennek ellenére összességében növelni tudták nyereségességüket. A befektetett tőkére vetített jövedelmezőségi mutató az iparágban 2001 és 2006 között 8,6-ről 11,3 százalékra nőtt. Ugyanakkor a korábbinál szélesebbre nyílt az olló az ágazat élenjárói és a rosszabbul teljesítő cégei között: az előbbiek nyereségessége már háromszorosa a gyengébbekének, vagyis profitszempontból kettészakadhat az ágazat.

Ezek a kulcsmegállapításai annak a tanulmánynak, melyet a Roland Berger nemzetközi stratégiai tanácsadó cég a Rothschild befektetési bankkal közösen, 350 autóipari beszállító cég pénzügyi és üzleti adatainak elemzésével készített.

- A Magyarországon is kulcsfontosságú járműipari beszállító ágazat vállalatain egyre nagyobb a nyomás, hiszen robbanásszerűen emelkednek a nyersanyagárak, miközben az autógyárak igyekeznek leszorítani beszerzési költségeiket - így összegezte a hazai helyzetet Schannen Frigyes, a Roland Berger nemzetközi stratégiai tanácsadó cég magyarországi ügyvezetője.

A magyarországi autóipari beszállítói szektor fejlődéséről a 31 legnagyobb árbevételű beszállító vállalat eredményei azt mutatják, hogy az elmúlt másfél évtizedben tapasztalt dinamikus növekedése nem egyenletes a hazai, illetve a külföldi tulajdonú vállalatok körében, mindössze kettő található jelenleg magyar tulajdonban (Rába Holding, Videoton Autóelektronika). A szektor strukturális kiegyensúlyozatlansága mind az árbevételben, mind pedig a nyereségességben megfigyelhető. Amíg a külföldi érdekeltségű beszállítók a régiós átlagnak megfelelően növelték árbevételüket (átlagosan évi 15-15,6 százalékkal), addig a magyar vállalatok árbevétele csak csekély mértékben, átlagosan évi 5,8 százalékkal bővült. A beszállítók nyereségességét vizsgálva a régió valamennyi országában megfigyelhető trend azonosítható a magyar piacon is: a hazai szektor átlaga 5,8 százalék, miközben a régiós átlag 5,3 százalék körül mozgott, ezt csak a hazai tulajdonú beszállítók rosszabb, 3,7 százalékos teljesítménye árnyékolta be.

A meghatározó külföldi jelenlét és a gyors ütemű növekedés ellenére a magyarországi beszállítók száma még mindig elmarad a - Skodának köszönhetően jelentős autóiparral rendelkező - csehországi vállalatokétól. A kis (100 millió eurónál kisebb árbevételű) és közepes (250-500 millió eurós árbevételű) beszállítók nyereségessége ugyanakkor egy százalékkal felülmúlja a régiós átlagot. Termékek szerint az elektronikus és motoralkatrészeket előállító beszállítók bizonyultak a legnyereségesebbeknek.

A hazai autóalkatrész-gyártók körében a jövőben is meghatározó lesz a külföldi dominancia, ezek kedvező tapasztalatokat szereztek Magyarországra telepedésük óta. Szembetűnő viszont, hogy a magyarországi beszállítók által hozzáadott érték még mindig csekély, melynek növelése szükséges a hazai szektor regionális versenyképességének a megőrzéséhez. Ezt már az élenjáró beszállítók is felismerték, ezért a Bosch, a Knorr-Bremse, a LuK, a Valeo, a Visteon, a W.E.T. és a ZF is helyi kutató-fejlesztő központot hozott létre magyarországi leányvállalatuknál.

A vállalati méretre vonatkozó elemzés azt tárta fel, hogy a közepes és nagyméretű vállalatok (500 millió és 10 milliárd euró közötti forgalom) a legjövedelmezőbbek. Ezeknél a cégeknél a tőkére vetített hozam a vizsgált időszakban 12,4 százalékról 15,5 százalékra nőtt. A kisebb méretű (250 millió euró alatt) és a nagyon nagy (10 milliárd euró felett) vállalatok kevésbé teljesítettek jól - mutatóik 8,2 és 10,1 százalék között szóródtak.

Az iparág átlagos teljesítményjavulásából nem mindegyik cég profitált egyformán. Amíg a lista élén álló társaságok éves szinten 10,3 százalékkal növelték forgalmukat, addig a gyengébbek bevételei évente mindössze három százalékkal emelkedtek. A profitokat vizsgálva ugyancsak háromszoros különbséget találunk: a legjobbak tőkebefektetésre vetített jövedelmezőségi mutatói 16,3 százalékot, a legrosszabbaké 5,7 százalékot tettek ki.

A siker receptje: kevés termék, széles ügyfélbázis, olcsó gyártás, legalábbis erre következtet az elemzés. Piaci szegmenstől függően különböző stratégiák vezethetnek sikerre. A legjobb autóipari beszállító cégeknek erősen fókuszált a termékválasztéka, széles és globális az ügyfélköre, valamint az alacsony bérköltségű országokba telepített termelési kapacitásai vannak. Növelik részesedésüket a dinamikusan fejlődő járműbiztonságban és környezetvédelemben. Általában célzottan fektetnek be a kutatás-fejlesztés területén, s az átlagosnál többet költenek üzemeikre és berendezéseikre. A nyerő cégek esetében a vállalatvezetés stabil, szervezeti felépítésük az ügyfelekhez alkalmazkodik, megfelelő a tőkeellátottságuk, és rugalmasan tudják finanszírozni a termelést.

A jövőről szólva a Roland Berger és a Rothschild elemzői optimisták: a legjelentősebb piacokon az elkövetkező években is jó eséllyel növekszik majd a járműipar. "Az autógyárak a jövőben márkájuk egyediségének növelése érdekében készek lesznek bizonyos termékekért akár többet is fizetni. Ezenkívül még mindig van lehetőség a költségek csökkentésére és a jövedelmezőség növelésére, például további termelési és összeszerelési kapacitások alacsony költségű országokban történő telepítésével, a tőkeösszetétel és a mérlegstruktúra optimalizálásával" - áll a jelentésben. A kérdés az, hogy az utóbbiból következő magyarországi be- és elvándorlásnak milyen lesz számunkra a szaldója, illetve sikerül-e az olcsóbb helyre költöztetett termelést magasabb hozzáadott értékű tevékenységgel pótolni.

Magyar járműipari TOP 10

(2005-ös árbevétel, milliárd forintban)

Audi Hungaria Kft. 1 063,62
Magyar Suzuki Zrt. 313,11
General Motors Powertrain 143,66
Robert Bosch Elektronikai Kft. 110,63
Lear Corporation Hungary Kft. 93,10
LuK Savaria Kuplunggyártó Kft. 74,22
Denso Gyártó Magyarország Kft. 63,93
Continental Teves Magyarország Kft. 63,68
Hammersetin Bt. 54,54
Visteon Hungary Kft. 46,00

Összeszerelés a Suzuki esztergomi gyárában. Verseny kívül és belül
Összeszerelés a Suzuki esztergomi gyárában. Verseny kívül és belül
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.