Bevált az új autós vizsgarend

Az újfajta műszaki vizsgáztatás május elsejei bevezetése óta 71 lopott autót találtak a vizsgaállomások - értesült a Népszabadság.

A korábbi 794 külső, azaz nem közvetlenül a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) irányítása és ellenőrzése alatt álló vizsgaállomás közül eddig 642 csatlakozott az új, integrált gépjármű műszaki vizsgáztatási rendszerhez. (Korábban több vizsgáztatóhely, főleg kisebb műhelyek jelezték, hogy nem készültek fel az új típusú vizsgáztatásra. Ezeknek az állomásoknak a vizsgáztatásijogát visszavonta a közlekedési hatóság.) S bár a vizsgáztatóhelyek száma a korábbi négyötöde, az új rendszer bevezetése óta a naponta elvégzett műszaki vizsgák száma 6000-ről 7500-ra emelkedett.

Május elseje óta a vizsgabiztosok száz vizsgára bejelentett személygépkocsi közül tizenegyet küldtek integrált vizsgálatra. Mint arról korábban a Nemzeti Közlekedési Hatóság tájékoztatása alapján lapunk is beszámolt: május elseje óta integrált vizsgálatra küldhetők azok a gépjárművek, amelyek azonosító adatainak valódiságát az értékesítéshez kötött kötelező eredetiségvizsgálat bevezetése óta még soha nem ellenőrizte senki.

Az új vizsgáztatási gyakorlat bevezetése bevallottan kettős célt szolgált. Egyfelől az új nyilvántartó rendszer segítségével központilag és az eddiginél lényegesen hatékonyabban ellenőrizhetők a vizsgaállomások (azaz csökkent a visszaélések lehetősége), másfelől az eredetiségvizsgálaton még nem járt autók azonosítóinak (alváz- és motorszámának) kötelező ellenőrzésével kiszűrhetők a forgalomból a lopott és a jogellenesen átalakított autók. Ilyenből az elmúlt 22 napon 71-et találtak a műszaki vizsgaállomások, azaz naponta hármat-négyet.

Információink szerint az új vizsgarend bevezetése és az ahhoz kiépített számítógépes hálózat kiépítése óta több autó bukik meg a műszaki vizsgán, mint ahány a korábbi rendszerben elvérzett. A közlekedési hatóság nem kívánta kommentálni azokat a szakmai körökből szerzett értesüléseinket, miszerint a bukásszám jelentős növekedésének hátterében az áll, hogy míg korábban megtörténhetett, hogy egy autó anélkül ment át a műszaki vizsgán, hogy a vizsgabiztos látta volna, az új számítógépes rendszer erre már nem ad lehetőséget. Mint ahogy arra sem, hogy a vizsgára jelentett gépkocsi tulajdonosa, amennyiben az autó nem megy át elsőre a vizsgán, újra próbálkozzon, mintha mi sem történt volna.

A ma használatban lévő nyilvántartó, dokumentáló rendszer miatt az autót nem lehet "távvizsgáztatni". El kell vinni az állomásra, mert a rendszert úgy alakították ki, hogy amenynyiben a jármű nincs a berendezés közelében, a rendszer nem működik, nem regisztrálja még az esetleg sikeres vizsgákat sem.

A közlekedési hatóságnál elmondták: folyamatosan gyűjtik a vizsgaállomásoktól az új rendszerrel kapcsolatos tapasztalatokat, hogy ha szükséges, pontosítsák a vizsgarendszert vagy kezdeményezhessék a jogszabályok pontosítását.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.