Bécsi Ünnepi Hetek - Hat hét hit, ami hat

Téved, aki a Bécsi Ünnepi Hetek (Wiener Festwochen) megnyitójából következtet a rendezvénysorozat művészi jellegére. Ilyenkor, május második hetének péntek estéjén népünnepélyre hívják a közönséget a csipkés Városháza előtti térre, ingyenes a belépés, sőt még a közlekedés is. De aki nem szereti a tolongást, az otthon karosszékből nézheti (nézi is) az élő közvetítést. (ORF2, 3SAT).

A műsor mindenki kedvére szolgál, ám ez a populizmus, még ha magas színvonalú is, a következő hat hét programjában nyomokban sem fedezhető fel. Csak egy vonása van a megnyitónak, amely végigvonul a fesztivál 202 előadásán, a húsz országból érkezett 41 produkción: a kulturális sokféleség.

Ez a szabadtéri, esztrádnak is mondható műsor ezt az "eszmei mondanivalót" mindennél töményebben és látványosabban közvetíti: a fellépők között is sok a szín, (Bobby McFerrintől Hubert von Goisern és bandáján át Muhabbetig), a zeneszámok között pedig felcsendül klasszikus és népzene, dzsessz és operett egyaránt. Az idei különlegesség a Tolerancia tánca, a Caritas humanitárius szervezet ajándéka a városnak. 220 gyerek adja elő, a koreográfiát az angol Royston Maldoom készítette Gustav Holst Bolygók című gigantikus szimfonikus költeményére. Aki pedig nem ért a szimbólumból, annak a polgármester és a város kulturális szenátora beszédekben magyarázza el, mi a követendő magatartás a mássággal, mások hagyományaival szemben.

A megnyitó látványos örömébe, a fesztivál egész programjába gyász is vegyül. A színházi program igazgatója, a német Marie Zimmermann néhány hete öngyilkos lett - de az idei műsor még az ő munkája.

Luc Bondy, a svájci származású rendező, a fesztivál egészének igazgatója szerint a Bécsi Ünnepi Hetek nem hasonlítható más színházi fesztiválokhoz: nem kész és bevált produkciókat hoz el osztrák földre, ahol ráadásul szembe találhatja magát egy ugyancsak pezsgő színházi élettel. A Burg és két kamaraszínháza ma már nem- csak a klasszikus darabokat játszik, hanem valósággal "lecsap" mindenre, ami a közönséget érdekelheti. Shakespeare éppúgy jelen van, mint Jelinek, s a két véglet között is akadnak izgalmas produkciók. Olyan társulatok, avagy alkalmi előadások vannak a szerteágazó programban, amelyeket a legtöbb színházrajongónak esélye sincs megnézni, pedig érdeklődésre tarthatnak számot. Az idén még cirkusz közeli előadás is lesz. Történetesen a guantánamói fogolytábor életéről. A legnagyobb várakozás most mégis egy klasszikust övez: Bondy egy éve készül a Lear király új rendezésére. A címszerepet zseniális német színész, Gert Voss alakítja, s három év berlini vendégszereplés után a bolond szerepében most tér vissza a német színjátszás üdvöskéje, az osztrák Birgit Minichmayr.

Indul a zenei program is. Nikolaus Harnoncourt vezényli holnap a 33. Bécsi Zenei Fesztivál első koncertjét: sokan felróják, hogy a program csak nevében, no meg a finanszírozásban tér el a megszokottól. (Azt persze senki sem kifogásolja, hogy a Festwochen meghívására most először játszik Bécsben a New York-i Filharmonikusok, Lorin Maazel vezényletével.) Helye van a kortárs zenének is, és sok bevált programnak - a film és a zene sorozatnak például. Az operaprogram összeállítását nehezíti, hogy a megszokott helyszín, a Theater an der Wien ma már "hétköznap" is operaszínház. De azért ebben a műfajban is akad különlegesség. Léos Janacek A holtak házából című operáját Pierre Boulez vezényli. Mint mondta, utoljára: 82 évesen sok már az egy-egy előadást megelőző legalább három hónapos felkészülés. Azt azonban nem zárta ki, hogy újabb operát ír.

(A teljes műsor a www.festwochen.at honlapon található).

A Lear király próbája
A Lear király próbája
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.