Kezdődik az érettségi: a felvételi a tét
Több mint 97 ezer diák ül ma neki reggel nyolc órától a magyar nyelv és irodalom írásbeli érettséginek: 92 826 diák közép, 4302 tanuló emelt szinten vizsgázik. Az idén majdnem kétezerrel kevesebben döntöttek úgy, hogy a nehezebb vizsgát írják meg, a dolgok könnyebbik végét viszont háromezerrel többen fogták meg.
Pedig az emelt szintű vizsga hét pluszpontot ér a felvételin. Igaz, csak ott, ahol ezt "felvételi tárgyként" előírták az egyetemek és a főiskolák. A két éve bevezetett kétszintű érettségi rendszerben ugyanis az érettségi jelenti egyben a felvételit, további vizsgákat nem lehet tartani. A felvételi pontokat egy 120 pontos rendszerben számolják, amelyből 60 "hozott pont" a középiskolai eredményekből áll össze (50 a félévi, év végi osztályzatokból, 10 az érettségi átlageredményének kétszereséből), további 60 "szerzett pont" pedig az egyes szakokon előírt legföljebb két tárgy érettségijén elért eredményekből. Ehhez járulhat további 24 többletpont a nyelvvizsgákért és az emelt szintű érettségiért.
Protekcióra tehát már egy ideje fölösleges apellálni: mindenhol az érettségi eredménye számít. Az írásbelin mindenki ugyanazokat a feladatokat kapja, a dolgozatokat pedig egységes javítókulcs alapján értékelik. A szóbelik pedig szintén a középiskolákban, illetve az - egyetemektől és a főiskoláktól független - emelt szintű vizsgabizottságokban zajlanak. Vagyis a felsőoktatási intézmények, még ha szeretnének, sem tudnának beleszólni abba, hogy kik kerülnek be hozzájuk: a felvételizőkkel csak a beiratkozáskor találkoznak (néhány speciális szakon van alkalmassági vizsga, de itt is csak "megfelelt" vagy "nem felelt meg" minősítést lehet kapni.)
Az érettségi súlya tehát jelentősen nőtt (igaz, épp ebből kifolyólag többször is meg lehet ismételni); ezzel egyidejűleg a tartalma is megváltozott. Magyarból például már nem csupán egy fogalmazást kell írniuk a diákoknak: vannak szövegértési, szövegértelmezési feladatok is, amelyek megoldására egy órájuk van a diákoknak. Ezt követően három óra alatt kell megírniuk egy fogalmazást, amelynek témáját három feladat közül választhatják ki.
Tavaly a középszintű feladatok első részében egy turizmusról szóló szöveggel kapcsolatos kérdésekre kellett válaszolni. A második részben pedig többek között lehetett érvelni egy Umberto Ecótól vett idézet nyomán az irodalmi mű címadásának sajátosságairól. Emelt szinten elsőként Petőfi Sándor Az apostol című műve kapcsán kellett a nyelvi-irodalmi műveltséget mérő feladatokat megoldani. A második blokkban pedig három fogalmazást is kellett írni.
A szövegrészletek, forrásművek mind szerepelnek a feladatlapokon: ezért is nem lehet a tételeket most már egyszerűen a rádióban vagy a televízióban felolvasni. A feladatok 2005-ös, idő előtti kiszivárgása óta új rendet vezettek be, és minden eddiginél szigorúbban őrzik a tételeket. A magyarfeladatsorok már a jegyzőknél vannak: az iskolaigazgatók ma hajnalban a vizsgák előtt vihetik el őket.
Kedden a matematika-írásbelik következnek, amelynek feladatsorait szintén csak a vizsga hajnalán vehetik át az intézményvezetők. Matematikából több mint 97 ezren vizsgáznak majd.