IL Ferro: a piramis árnyéka?

Nyomozást rendelt el a rendőrség az ügyfeleinek hosszú ideje nem fizető autóreklámos cégnél. Az még kérdés: megáll-e a céggel szemben a csalás, illetve a piramisjáték gyanúja?

Csalás megalapozott gyanújával nyomozás indult az IL Ferro Kft.-nél - jelentette be szerdán Szentendrei Angéla, a Budapesti Rendőr-főkapitányság szóvivője. Erre a lépésre volt szükség ugyanis ahhoz, hogy a vizsgálatba igazságügyi könyvszakértőt is bevonhassanak. Az ő feladata lesz az IL Ferro könyvelésének áttekintése után megállapítani azt: történt-e gazdaságilag nem magyarázható, jogellenes pénzkivétel. Ez az előfeltétele annak, hogy megállapíthassák, történt-e csalás, felmerülhet-e a piramisjáték gyanúja, illetve kinek vagy kiknek a felelőssége állapítható meg.

Bár a nyomozás ismeretlen tettes ellen folyik, maga a cég, az IL Ferro korántsem az. A társaság 2005 nyarától kezdődően fogott bele az autóreklámba - mintegy nyolcezres ügyfélköre van. A cég azt ígérte: ha ügyfelei az autókra reklámmatricát ragasztanak, az IL Ferro "átvállalja a hitel törlesztőrészleteit" (pontosabban: körülbelül olyan összeget fizet a reklámfelületért, mint a lízing részlete).

Az IL Ferro az idén már fizetési gondokat jelzett. A cég az év elején új tulajdonoshoz került. Körmendi Ákos előbb különféle indokokkal visszatartotta a fizetést, majd április közepén három hónapos halasztást jelentett be. A rendőrség ebben az időben kezdte meg a vizsgálatot. Ugyanakkor a most autójukat kockáztató ügyfeleknek valószínűleg hónapokat kell majd várniuk arra, hogy kiderüljön: megáll-e bármilyen bűncselekmény gyanúja az IL Ferro egykori vagy mostani vezetőivel, tulajdonosaival szemben?

A kilencvenes évek óta különféle frissített verziókban visszatérő pilóta- vagy piramisjátékok fő jellemzője ugyanis az volt, hogy a cégben valós üzleti tevékenység nem folyt, a hálózaton belül szinte kizárólag az újonnan belépő tagok által befizetett különféle belépési díjakat osztották újra. Az IL Ferro könyveléseiben azonban a használt autós ügyfelek több százezres "regisztrációs díja mellett" a gépjármű-márkakereskedők közvetítési díjai és némi reklámbevétel is kimutatható. Ennek szellemében utasította vissza korábban Körmendi Ákos azokat a vádakat, hogy a cég tevékenysége piramisjáték lenne, mivel az autósok által befizetett egyszeri regisztrációs díj mellett bevételt jelent a reklámozó cégek pénze is.

Azt a szándékot sem könynyű bizonyítani, hogy a cégvezetés eleve tisztában lett volna azzal, hogy az autóreklámból nem lehet ilyen méretű ügyfélkört "eltartani". Megjegyzendő, hogy úgy tudjuk: a cég ügyfélköre 2006 nyarán-őszén érte el a "kritikus tömeget", így az esetleg kifogásolható jogsértő tevékenység mindössze néhány hónapot tett ki.

Körmendi Ákos a nemrég összehívott rendkívüli sajtótájékoztatóján úgy nyilatkozott, hogy júniustól újra elkezdik folyósítani a reklámdíjakat, kizárólag hirdetők pénzéből. Az ügyvezető a nyomozással kapcsolatban nem kívánt nyilatkozni. Mint elmondta: annak megkezdéséről hivatalos értesítést nem kapott, így szerinte nincs is mit kommentálnia.

A pénzük után vagy a végrehajtó elől futó IL Ferró-s ügyfeleknek elvileg a polgári peres eljárás a járható út. Körmendi Ákos nem tudott róla, hogy bárhol ilyen jellegű keresettel éltek volna a céggel szemben. Úgy tudjuk: a bíróságra készülő ügyfelek egy része azt a jogi tanácsot kapta az általuk megkeresett ügyvédektől, hogy várják ki, a rendőrség indít-e bűnvádi eljárást, és csak utána lépjenek.

Ígéretes vállalkozás?
Ígéretes vállalkozás?
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.