Másodszorra színes lesz A 13-as

A grúz származású Géla Babluani nagyon szerencsés ember. Már első művével berobbant a filmek világába: A 13-as nyert az amerikai Sundance fesztiválon, de tavaly ő lett az Európai Akadémia felfedezettje is. (Nem véletlen, ha a neve ismerősen cseng: édesapja szintén ismert rendező, Temur Babluani).

- Olyan szituációt akartam megfilmesíteni, amely minden szempontból fikció ugyan, de a néző szemrebbenés nélkül elhiszi, hogy ez megtörténhet - mondja Géla Babluani. A fiatal rendező fejéből egy párizsi kávézóban pattant ki az ötlet, két évvel azután, hogy Grúziából kivándorolt Franciaországba. Ahogy fogalmaz, az erőszakról és a gyilkosságról akart forgatni, úgy, hogy benne legyen mindennapjaink versenyfutása is.

Arra a kérdésre, hogy miért fekete-fehérben forgatta le a történetet, először csak mosolyog, majd miután felidézem a művét a film noir visszatéréseként aposztrofáló, egyben zseniális műnek tituláló kritikákat, elmondja: maga a történet fekete-fehér. Mivel A 13-asban az arcok és a rajtuk látható feszültség a legfontosabbak, a színek inkább elvennének, mint hozzáadnának. Amikor elképzel egy történetet, és megfogalmazza magában az első benyomásokat, azok is fekete-fehérek.

Akkor miért nincs több fekete-fehér mozi? Géla Babluani válasza egyszerű: mivel kereskedelmi szempontból értékelhetetlenek. Sem a mozik, sem a tévék nem foglalkoznak velük szívesen. A rendező szerint az az igazán nagy baj, hogy a műfaj kultúrája megszűnt létezni. Manapság az átlagnéző azt gondolja egy fekete-fehér filmről, hogy "régi" - közben pont a fordítottja az igaz. Ma már egy ilyen mozi formabontónak, innovatívnak számít.

Számos forrásból lehet hallani, hogy a tengerentúlon már készül a remake, az viszont megdöbbentő, hogy maga Géla ül majd a hollywoodi verzió rendezői székében. Hogy miért? Egyszerűen mert örök elégedetlen típus. A kicsi költségvetés miatt először sok kompromisszumot kellett kötnie - talán majd most nem kell. De mindemellett tisztában van azzal is, hogy a remake manapság gyengébb színvonalat jelent: már csak ezért is nagy a kihívás.

Alfred Hitchcock is újraforgatta Az ember, aki túl sokat tudott című thrillerét - érvelek. Az jobb lett, és színes is lett, eltérően az eredetitől. Nem az a válasz érkezik, amire számítok: A 13-as remake is színes lesz. Géla őszinte, azt mondja, kereskedelmi okokból.

De Brad Pitt azért nem fog benne szerepelni.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.