Sebesség, szesz, öv
A legfrissebb uniós felmérés Magyarországot még mindig a sereghajtók között említi a halálos kimenetelű közlekedési balesetek és a közúti tragédiák halálos áldozatainak számát tekintve egyaránt. Miközben a régi és új uniós országok az elmúlt hat évben, azaz az EU Fehér könyvének 2001-es elfogadása óta jelentős sikereket értek el a balesetek (főleg a halálos kimenetelűek) számának csökkentése terén. (A Fehér könyv azt írja elő a tagállamoknak, hogy 2010-ig csökkentsék a felére a balesetek halálos áldozatainak számát.) Magyarországon az első negyedévben 30 százalékkal több halálos baleset történt, mint az előző év azonos időszakában.
Az ORFK közlekedési osztályának vezetője, Pausz Ferenc elismerte: a lesújtó közlekedésbiztonsági adatok miatt kezdett május elsején december 31-ig tartó közlekedési akciósorozatot a rendőrség. Elsősorban a gyorshajtókra és az ittas vezetőkre "vadásznak", de szigorú büntetésre számíthatnak azok is, akik "elfelejtik" bekapcsolni a biztonsági övet.
Rendőrségi körökben ugyanakkor azzal is tisztában vannak, hogy a hét hónaposra tervezett akcióval az országosan 2700 fős közlekedésrendészet erején felül vállal feladatot. Az akció ugyanis csak akkor lehet hatásos, ha folyamatos (s nemcsak naponta, kétnaponta egy-két órát tart), és a rendőrök minden gyorshajtót megállítanak és igazoltatnak.
Tavaly valamivel több, mint félmillió gyorshajtót mértek be és fotóztak le, azonban több mint 300 ezren megúszták a büntetést: a lefotózott autók tulajdonosai a rendőrség felszólítására azt válaszolták, hogy "nem ők vezettek a kérdéses időben, közvetlen hozzátartozójukra viszont nem kívánnak terhelő vallomást tenni, ezért nem árulják el, hogy ki volt a szabálysértő".
Franciaországban jogszabályt alkottak, amely kimondja: az autótulajdonos pénzügyileg felelős azokért a balesetekért, amelyeket a gépkocsijával követtek el. Szlovéniában a járműtulajdonos felelős azokban az esetekben, amikor a szabálysértő kilétét nem sikerült megállapítani.
Nálunk a szaktárca szerint alkotmányellenes lenne a vélelmezett szabálysértő intézményének bevezetése, csakúgy, mint az objektív felelősségé. Ezek hiányában azonban gyakorlatilag értelmetlen automata sebességmérő-rendszereket telepíteni, s általában maga a sebességmérés is, ha a szabálysértőt a mérés helyszínének közelében nem állítják meg.