Felezné a MÁV a menetrendet

Hetven vonalán nem tudja finanszírozni a személyszállítást, így vonatai egy részének leállítására kényszerülhet a MÁV 2008-ban. A mostani menetrend fenntartásához 41 milliárd hiányzik. A vasút leépítéséről vagy terven felüli pénzeléséről nincs döntés.

Lapunk úgy értesült, hogy öt változatban vizsgálja a közlekedési tárca a MÁV 2008-as menetrendjének tervét. A papírra vetett forgatókönyvek közül kettő (a C és a D jelű) azzal számol, hogy a MÁV Start Zrt. (az állami vasút július elején magalakuló személyszállító cége) a költségvetés és a konvergenciaprogram kereteit meghaladó támogatással közlekedteti majd vonatait. A megszabott finanszírozási keretekbe beszorítható (A, B és E jelű) változatok szerint viszont a 14 szárnyvonalon decemberben elrendelt forgalomszüneteltetést a vasútvonalak mintegy felére ki kellene terjeszteni. A kiadáscsökkentő intézkedéseket az tenné teljessé, hogy a MÁV megmaradó hálózatán is ritkábban közlekednének a személyvonatok.

Jelenlegi menetrendje változatlanul hagyásához 131 milliárd forint állami költségtérítésre lenne szüksége 2008-ban a MÁV Startnak. Ebből az összegből a 2006 decemberében 13-14 százalékos menetrendbővítést végrehajtó vasút, ahogy az idén, úgy jövőre is, 1,18 millió vonatot közlekedtethetne. Ennek a C jelű, tehát nem a leginkább favorizált tervváltozatnak a támogatásigénye viszont 41 milliárd forinttal lépi túl a vasúti személyszállításra idén rendelkezésre álló, és egyúttal jövőre is változatlan összegben betervezett keretet.

A MÁV a személyszállítási közszolgáltatásokra és a pályahasználati költségek fedezésére 102,9 milliárd forintot kap az államtól. Ebből 90 milliárdot fordítanak a személyszállításra.

A támogatás növelését a MÁV teljesítményei eközben aligha indokolják. A társaság ugyanis a prognózisok szerint az idén sem jön majd ki pénzéből: személyszállítási vesztesége az év végéig meghaladhatja a 45 milliárdot. Tényleges költsége így 135 milliárdra rúg. Utasforgalmi teljesítménye pedig az ütemes menetrend részleges bevezetése mellett is 8,6 százalékkal eshet vissza decemberig.

A szakminisztérium megrendelésére készült modellek kidolgozásánál megvizsgálták azt is: milyen hatással lenne a vasút eredményeire menetrendje újabb bővítése. A több mint 1,3 millió személyszállító szerelvény útnak indításával, a járatok teljesítményének 7,8 százalékos növelésével számoló D jelű menetrendváltozat költségszempontból gyászos eredményt hozott. Az ütemes menetrend teljes kelet-magyarországi kiterjesztését lehetővé tevő forgalmi változtatásokhoz legalábbis a MÁV személyszállító cégének 141 milliárd forint állami támogatásra lenne szüksége. Vagyis az előre kalkuláltnál 51 milliárddal többre. Kérdés, a többletköltségeket az állami vasút vagy a központi költségvetés milyen forrásból teremthetné elő.

Talán éppen a pénzhiánnyal magyarázható, hogy a minisztérium górcső alá vette a vasúti menetrend drasztikus megcsonkításának lehetőségeit is. A legszerényebb költségigényű, A jelzésű menetrendváltozatot arra alapozták, hogy a decemberi menetrendváltáskor a tavaly bezárt 14 után a MÁV újabb 70 vasútvonalán leállítanák a személyszállítást. A megmaradó vonalakon mintegy harmadával csökkentenék a személyszállítási teljesítményt. A menetrend szerint pedig csak 514 ezer vonat közlekedhetne. Ennek jegyében például a Budapest-Hegyeshalom vonalról az InterCity és nemzetközi vonatok kivételével valamennyi személyvonat eltűnne. A többi törzshálózati vonalon törölnék a betétjáratokat, és kétóránkénti eljutási lehetőséget biztosítanának az utasoknak. Az ezen felül életben tartott vonalakon - a budapesti elővárosi közlekedés kivételével - reggel, délben és talán este járhatnának a vonatok. Utóbbiról azonban a tervezet nem szól. Csupán arról: a rendkívül szigorú visszametszés lehetővé tenné, hogy a meghagyott személyszállítás az ideinél tíz százalékkal alacsonyabb, 81 milliárdos támogatásból is elvegetáljon.

A 90 milliárd forintos költségvetési támogatással számoló második, B menetrendváltozat szerint van lehetőség arra is, hogy a MÁV Start Zrt. 2008-ban is éppen annyit költsön, mint papíron az idén. Az állami vasútnak ennél a megoldásnál is le kellene állítani a személyszállítást a már kiválasztott vasútvonalakon. A törzshálózaton azonban 30 helyett csak 20 százalékkal mérsékelnék a személyforgalmat. A személyvonatok közül valamivel több mint 650 ezer maradna szolgálatban. Ebben a változatban a MÁV törzshálózatán minden vonattípus tovább közlekedne. Kivételt csak a Budapest-Hegyeshalom vonal jelentene, ahol a távolsági gyorsvonatokat törölnék. A vonatok kétóránként indulnának.

A megmaradó nem törzshálózati vonalakon a menetrend szerkezete nem változna, legfeljebb néhány területen kellene újdonságokkal barátkozniuk az utasoknak. Budapest elővárosi közlekedésében például a vonatok követési ideje egy óránál nem lehetne nagyobb. Mellettük megmaradnának a kétóránként közlekedő távolsági járatok. A Kaposvár-Fonyód, a Debrecen-Füzesabony, a Debrecen-Nyirbátor-Mátészalka, a Bátaszék-Baja-Kiskunhalas és a Kiskunhalas- Kiskunfélegyháza vonalon napi négy vonatpárt hagynának meg. A Somoskőújfalu-Hatvan, a Miskolc-Bánréve-Ózd, és a Szeged-Békéscsaba vonalon pedig kétóránként követnék egymást a személyszállító szerelvények.

Ehhez képest már-már kompromisszumos megoldás az E menetrendváltozat. Ez a 70 vasútvonal személyforgalmának szüneteltetése után megmaradó hálózat menetrendjén már nem változtatna, és 848 ezer szerelvényt tartana forgalomban. A költségtérítési igénye 116 milliárd forint lenne, 26 milliárddal több, mint az erre a célra szánt összeg.

Úgy tudjuk, hogy az elkészült menetrendmodellekkel a közlekedési tárca elégedetlen, így valószínű, hogy a változatok az év végéig még átalakulnak. A most forgalomszüneteltetésre javasolt 70 vonalból sokat alighanem 2008-ban is használnak majd a személyvonatok. A vasúti menetrend változatlanul hagyásához szükséges pénzt azonban nagyon nehéz lesz összeszedni a költségvetésben, így az állami vasút több vonalán szinte biztosan kénytelen lesz folytatni a decemberben megkezdett visszavonulást.

  A B C D E
Forgalomszüneteltetésre javasolt vonalak száma* 84 84 14 14 84
Költségvetési támogatási igény (milliárd forint) 81 90** 131 141 116
Vasúti teljesítményváltozás mértéke (%) -30 -20   7,8 -19,2
Évente közlekedő vonatok száma (ezer) 514 651 1 183 1 319 849
A MÁV 2008-as menetrendjének tervváltozatai

*A tavaly december óta szünetelő forgalmú vonalakkal együtt ** A 2007-re várt veszteség nélkül

Forrás: Népszabadság-gyűjtés

Vonaltervek a vasútnál
Vonaltervek a vasútnál
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.