Nem az akcióhősök szárnyalnak
Az első negyedévben 41 ezer új személyautó kelt el, ez 4,6 százalékkal kevesebb, mint tavaly, ám ezen csak azok a kereskedők lepődtek meg, akik továbbra is túlzott illúziókat táplálnak a hazai vásárlóerővel kapcsolatban. A józanabbak már korábban is reálisan, és nem a darabszám bűvöletében számoltak.
Az elmúlt három évben messze meghaladták az új autók eladásai a piac valós felvevőképességét. Gablini Gábor, a Magyar Gépjármű Kereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnöke szerint az idén és a következő években a tavalyi 170-180 ezer darabos személyautó-értékesítéssel lehet számolni, ekkora a fizetőképes kereslet. A korábbi rekordokat olyan álomkonstrukciók szülték, mint a nullaszázalékos előleg, a roncsbeszámítás magas áron vagy az alacsony havi törlesztésű, ám maratoni futamidejű - 10-15 éves - hitelek.
- Azokat is vásárlókká tettük, akik a szükséges fedezettel nem rendelkeztek. Volt olyan év, amikor ötvenezer autót adtak vissza az ügyfelek, mert nem tudták hiteleiket törleszteni - fogalmaz Gablini. Hozzáteszi: szerencsére lassan kiszorulnak a piacról az abszurd hitelkonstrukciók, mert az importőrök, kereskedők és a bankok felismerték, hogy mesterséges eszközökkel tartósan nem lehet élénkíteni a forgalmat. Ezt jelzik azok a márkák, melyeknél nem akcióztak, mégis nőtt az eladásuk. A vevők már nem bíznak az olykor milliós nagyságrendű engedményekben, inkább műszakilag is új és magas minőségű modellt választanak, olyat, amelyik értéktartó. Hoszszabb távon ugyanis a használt kocsi eladásának veszteségeivel is számolni kell.
Az elmúlt években a legolcsóbb kocsik voltak a legkelendőbbek, napjainkban viszont már minden kategóriában a magasabb felszereltségű, drágább modelleket veszik. Az a komoly és felelősségteljes vevő, aki legalább 20 százalékos előleget tud adni.
A Gémosz elnöke szerint a piaci konszolidáció folytatódik, és a tavalyi szám már a valós méretet jelzi. Nagyjából idén és a következő években is legfeljebb 180 ezer új személyautó eladásával lehet számolni a magyar piacon, ahol jelenleg 1100 szalonban és szervizben 30 ezer ember dolgozik.
Ahogy Európa-szerte, úgy itthon is tovább tart a koncentráció a piacon, és egyre többen foglalkoznak több márka értékesítésével - jelenleg a kereskedések 40 százaléka, s akad olyan cég is (Duna Zrt.), amely 14 márkát forgalmaz. A koncentrációt jelzi például, hogy korábban 25 Nissan-kereskedő működött a magyar piacon, január elsejétől már csak tíz tulajdonos kezében van a harminc szalon és szerviz, ami tehát nem érinti hátrányosan a fogyasztókat.