Nem az akcióhősök szárnyalnak

Esnek a személyautó-eladások, de a szakembereknek nem kell aggódniuk, mert inkább a korábbi évek túlfűtött értékesítési láza volt irreális.

Az első negyedévben 41 ezer új személyautó kelt el, ez 4,6 százalékkal kevesebb, mint tavaly, ám ezen csak azok a kereskedők lepődtek meg, akik továbbra is túlzott illúziókat táplálnak a hazai vásárlóerővel kapcsolatban. A józanabbak már korábban is reálisan, és nem a darabszám bűvöletében számoltak.

Az elmúlt három évben messze meghaladták az új autók eladásai a piac valós felvevőképességét. Gablini Gábor, a Magyar Gépjármű Kereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnöke szerint az idén és a következő években a tavalyi 170-180 ezer darabos személyautó-értékesítéssel lehet számolni, ekkora a fizetőképes kereslet. A korábbi rekordokat olyan álomkonstrukciók szülték, mint a nullaszázalékos előleg, a roncsbeszámítás magas áron vagy az alacsony havi törlesztésű, ám maratoni futamidejű - 10-15 éves - hitelek.

- Azokat is vásárlókká tettük, akik a szükséges fedezettel nem rendelkeztek. Volt olyan év, amikor ötvenezer autót adtak vissza az ügyfelek, mert nem tudták hiteleiket törleszteni - fogalmaz Gablini. Hozzáteszi: szerencsére lassan kiszorulnak a piacról az abszurd hitelkonstrukciók, mert az importőrök, kereskedők és a bankok felismerték, hogy mesterséges eszközökkel tartósan nem lehet élénkíteni a forgalmat. Ezt jelzik azok a márkák, melyeknél nem akcióztak, mégis nőtt az eladásuk. A vevők már nem bíznak az olykor milliós nagyságrendű engedményekben, inkább műszakilag is új és magas minőségű modellt választanak, olyat, amelyik értéktartó. Hoszszabb távon ugyanis a használt kocsi eladásának veszteségeivel is számolni kell.

Az elmúlt években a legolcsóbb kocsik voltak a legkelendőbbek, napjainkban viszont már minden kategóriában a magasabb felszereltségű, drágább modelleket veszik. Az a komoly és felelősségteljes vevő, aki legalább 20 százalékos előleget tud adni.

A Gémosz elnöke szerint a piaci konszolidáció folytatódik, és a tavalyi szám már a valós méretet jelzi. Nagyjából idén és a következő években is legfeljebb 180 ezer új személyautó eladásával lehet számolni a magyar piacon, ahol jelenleg 1100 szalonban és szervizben 30 ezer ember dolgozik.

Ahogy Európa-szerte, úgy itthon is tovább tart a koncentráció a piacon, és egyre többen foglalkoznak több márka értékesítésével - jelenleg a kereskedések 40 százaléka, s akad olyan cég is (Duna Zrt.), amely 14 márkát forgalmaz. A koncentrációt jelzi például, hogy korábban 25 Nissan-kereskedő működött a magyar piacon, január elsejétől már csak tíz tulajdonos kezében van a harminc szalon és szerviz, ami tehát nem érinti hátrányosan a fogyasztókat.

A kiskocsik drágultak a legjobban

Magyarország még mindig az olcsó piacok közé tartozik, bár más országokhoz hasonlóan az új autók árai nálunk is folyamatosan emelkednek - derül ki a 19 ország éves átlagárait vizsgáló Roadtodate-EuroIndex összeállításából. Itthon egy év alatt 3,5 százalékkal drágultak az új autók, legalábbis a listaárak szerint. A csökkenő kereslet miatt folyamatosan akciózó piacon így továbbra is az európai átlagnál jóval olcsóbban lehet vásárolni. Az európai átlagárat mutató index Magyarország esetében 96. Az európai átlaggal a cseh árak esnek egybe, a legalacsonyabbak pedig a svájciak 88-as mutatóval. A lista élén a dánok állnak 198-as indexükkel, a legnagyobb piacon, a németeknél pedig 98-as a Roadtodata indexe.

A gépkocsi-kategóriák közül a kisautók drágultak a legjobban: 9,2 százalékkal. Ez - és a keresletet befolyásoló egyéb tényezők - a magyar piacon 9,6 százalékos forgalom-viszszaesést okozott.

Rick Yarrow, az elemzőcég igazgatója szerint hat piacon estek, tizenháromban emelkedtek a nettó árak a vizsgált - 2005-ös és 2006-os utolsó negyedév - időszakban. Az európai átlagár 1,3 százalékkal emelkedett, az eladások pedig 0,6 százalékkal nőttek. Az ACEA (Európai Autógyártók Szövetsége) adatai szerint az európai piacon tavaly 15,4 millió új személyautó kelt el. Európa-szerte a minik eladásai estek vissza a legnagyobb - 16,8 százalékos - mértékben. Emelkedésben a luxusautók 4,2 százalékkal vezetnek, majd 2,8 százalékkal az alsó középkategória következik. (B. J.)

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.