Malév: szerződésáláírás és 30 milliós bírság
Az aláírást követően Borisz Abramovics, az AirBridge kisebbségi tulajdonosa, a Malév megválasztott igazgatósági elnöke az MTI kérdésére elmondta, hogy az összesen mintegy 82 millió eurót jelentő befektetés finanszírozásáról szól a szerződés. A most aláírt szerződés biztosítja azt, hogy az AirBridge minden kötelezettségét időben teljesítse - mondta Leonov Péter.
A szerződés aláírását követően Borisz Abramovics újságírók kérdésére válaszolva úgy nyilatkozott, hogy számításai szerint két éven belül nyereséges lesz a Malév. "Olyan üzleti tervet dolgozunk ki, ami hatékonyabbá teszi a tevékenységet" - mondta az elnök. A lehetséges elbocsátásokat firtató kérdésre azt válaszolta, hogy a tervezett forgalom növekedése miatt a jelenlegi személyzet még kevés is lehet.
A Malév és az érdekeltségébe tartozó orosz AirUnion légiszövetség útvonalhálózatát integrálni akarják és ennek eredményeként mind az oroszországi, mind az európai utasok számának növekedésével számolnak. Ugyancsak kérdésre válaszolva Borisz Abramovics kijelentette: "...nincs miért kapkodni, a Malév oroszországi kapcsolatait fokozatosan, a oneworld légiszövetségi tagsággal összhangban építjük fel". Arra az újságírói felvetésre, hogy az Európai Unió vizsgálja a Malév privatizációs tranzakcióját Borisz Abramovics azt válaszolta, ezt természetesnek tartja.
Az idén február 23-án aláírt privatizációs szerződés alapján a Borisz Abramovics orosz üzletember nevével fémjelzett AirBridge 200 millió forintot fizet a magyar nemzeti légitársaság 99,95 százalékáért, és összesen legalább 50 millió euró tőkeemelést vállalt. Az AirBridge további 30 millió eurót készenlétben tart a Malév pénzügyi- és tőkehelyzetének javítására.
Az AirBridge 13 milliárd forint projekthitelt 2007. december 31-ig vagy visszafizet, vagy refinanszírozza azt, azaz a hitel mögül kikerül az állami garancia. A Magyar Fejlesztési Bank (MFB) 20 milliárd forint államilag garantált hitelének fedezetéül állami vagyonkezelésbe kerülnek a Malév bizonyos vagyonelemei a hitel visszafizetéséig.
A Malév rendkívüli közgyűlése jóváhagyta, hogy az alaptőkét "A" sorozatú, névre szóló törzsrészvény zártkörű forgalomba hozatalával emeljék fel, összesen 5,033 milliárd forint kibocsátási érték megfizetése ellenében. Ezt az összeget az AirBridge Zrt. letéti számlán helyezi el.
Ugyancsak feltételes határozattal hagyták jóvá egyes vagyonelemek átruházását a Malév Vagyonkezelő Kft. részére. Ennek értelmében a Malév Zrt. 100 százalékos tulajdonában lévő Malco LLC. üzletrésze, ebben egy Boeing 767-200 típusú repülőgép, valamennyi Malév védjegyjogosultság és az abból eredő vagyoni és egyéb jogok (Malév márkanév), valamint a Mol Nyrt. Százhalombatta Telep és a Ferihegyi Repülőtér között húzódó kerozin szállítóvezetéknek a repülőtér határán kívül eső szakasza kerül az újonnan megalapított vagyonkezelő birtokába, az American Appraisal független vagyonértékelő által meghatározott piaci értékkel megegyező összegben, összességében 76 millió euró+áfa értékben. Ez a konstrukció szolgál az MFB által a Malévnek nyújtott, mintegy 20 milliárd forint hitel fedezetéül.
Ennek a konstrukciónak végrehajtására az AirBridge 32 millió eurós bankgaranciát adott.
30 milliós bírság megtévesztő reklámok miatt
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) szerint a Malév többször megtévesztette a fogyasztókat a 2004 és 2006 közötti reklámjaiban, ezért a légitársaságot 30 millió forint bírság megfizetésére kötelezte.
Az MTI-nek csütörtökön eljuttatott közlemény szerint a légitársaság nem megfelelő módon tájékoztatott az általa kínált utazási szolgáltatások ellenértékeként fizetendő összegről, az alapdíjhoz kapcsolódó díjtételekről.
A közlemény emlékeztet rá, hogy a diszkont légitársaságokintenzív reklám- és marketingtevékenysége a klasszikus légitársaságokat is rászorította az árakkal operáló marketingmódszerek alkalmazására. A potenciális fogyasztók döntéseire hatást gyakorolnak a légitársaságok hirdetései. Amennyiben a tájékoztatás nem megfelelő, az ügyfelek csak a fizetéskor szembesülhetnek azzal, hogy a reklámban közöltnél többe kerül az utazás - hívja fel a figyelmet a GVH. A repülőre való felszállás előtt repülőtéri illetéket, jegykiállítási díjat vagy egyéb jogcímen felszámolt összeget is fizetni kell, így a végösszeg a hirdetésben szereplő ár többszörösére is rúghat - jegyzik meg.
A bírság összegének meghatározásakor enyhítő körülménynek bizonyult, hogy a Malév együttműködött a vizsgálatban és egy korábbi versenyhivatali eljárás során feltárt jogsértéseket a légitársaság nem valósította meg újra.
Németh Krisztina, a Malév kommunikációs igazgatója elmondta: nem kapták még meg írásban a GVH döntését. Amennyiben ez megérkezik a légitársasághoz, az indoklás tanulmányozását követően döntnek a lehetséges további lépésekről.
(forrás: MTI)