A Toyota lesz idén a világ legnagyobb autógyártója

Lekörözve a  vetélytárs amerikai óriáscéget, a General Motorst, a japán Toyota  lesz idén a világ legnagyobb autógyártója, írta a Newsweek magazin.

A Toyota az idén világszerte várhatóan 8,54 millió járművet értékesíti, a General Motors 8,53 milliót, és ezzel a második helyre  szorul. A profitban máris kevésbé szoros a verseny: a japán cég  tavaly 13 milliárd, míg amerikai riválisa csak 2,5 milliárd dollár  többletet termelt. A General Morors a 2005-ös, 10,6 milliárd  dolláros veszteség után 33 ezer munkahely megszüntetésével tudott  lefaragni 9 milliárd dollárnyi kiadást.

A Toyota néhány hete nyitotta meg nyolcadik, 1,3 milliárd  dolláros észak-amerikai összeszerelő üzemét Mississippiben, a  General Motors ezzel szemben sorra zárja be gyárait. Sean McAlinden,  az amerikai Autóipari Kutató Központ közgazdásza szerint Henry Ford  óta egyetlen cég sem tudott olyan növekedést produkálni, mint a  Toyota.

A Newsweek szerint az amerikai és a japán gazdaság két  zászlóshajója közötti helycserét sok egyébként fontos részleten  kívül az az egyszerű tény magyarázza, hogy a Toyota olcsóbban képes  kocsit előállítani, mint a detroiti óriás.

A japán cégnek 50 évbe került, hogy elérjen a csúcsra -  Amerikában 1957-ben debütált a kicsiny, 60 lóerős Toyota Crown -, de  a folyamatos fejlesztés Toyota-filozófiája meghozta a gyümölcsét, a  felfelé ívelés töretlen. A Toyota sziklaszilárd hírnevet szerzett, a  márka azonossá vált a megbízhatósággal.

A távol-keleti márka szuperhatékony gyártási módszert  fejlesztett ki, amelyben a munkások például naponta ezerszer  ellenőrzik a gyártósorokat a hibák kiszűrésére. A General Motors  megpróbálta másolni a módszert, sikertelenül. A Toyoták  értékállósága legendás, egy hároméves japán kocsi az eredeti árának  az 52 százalékát tartja meg, míg a General Motorsnál ez 43 százalék.  Az utóbbi öt évben a Toyota Camry volt Amerika kedvenc autója, ebből  tavaly 35 százalékkal többet adtak el, mint a General Motors vezető  modelljéből, a Chevy Impalából.

A General Motors az utóbbi húsz évben téves fejlesztési úton  haladt - írta Newsweek -, a nagyobb a jobb elv jegyében mind  hatalmasabb tömegű és erősebb, benzinfaló autókat fejlesztett és  gyártott, miközben az üzemanyag csak egyre drágult. A statisztikák  szerint a Toyota átlagosan minden autójával 1800 dollárral többet  keres, mint a General Motors.

A Toyota ráadásul otthon veri meg a General Motorst: bevételének  döntő része amerikai eladásaiból származik, több autót értékesít az  Egyesült Államokban, mint Japánban. Miközben a Toyota csak 35 ezer  munkással dolgozik Amerikában, a General Motorsnak 122 ezer  alkalmazottja van. A japán cég tőzsdei értéke meghaladja a 200  milliárd dollárt, ez 12-szerese a General Motors-részvények  értékének.

A General Motors mindezek ellenére nem tartja vesztesnek magát,  állítólag tárgyalásokat folytat a Chrysler megvásárlásáról. Ezzel az  ügylettel egy időre megtarthatná az 1930-as években megszerzett  elsőségét, az elemzők ennek ellenére úgy vélik, hogy a Toyota  ezentúl már csak a visszapillantó tükrében látja majd a GM-et. A CSM  Worldwide magazin becslése szerint a Toyotánál 2013-ban már csaknem  2 millióval több - összesen 10,7 millió-  kocsi készül majd, mint a GM-nél, amelynek termelése 8,9 millió jármű lesz.
(MTI)

A Toyota elnöke, Katsuaki Watanabe egy új modell mellett. Van minek örülnie
A Toyota elnöke, Katsuaki Watanabe egy új modell mellett. Van minek örülnie
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.