Végső döntés a Malévről
Várhatóan egy héten belül, akár már holnap aláírhatják a Borisz Abramovics többségi tulajdonában lévő AirBridge-dzsel a Malév privatizációs szerződését, ha az ÁPV Zrt. igazgatósága ma jóváhagyja a dokumentum tervezetét. A feltételek adottak, immár a légitársaság érdekvédelmi szervezeteivel folytatott egyeztetés is lezárult - igaz, eredmény nélkül. A szakszervezetek többek között garanciákat szerettek volna látni a munkavállalók továbbfoglalkoztatására, illetve a korábban megkötött kollektív szerződés érvényben maradására, ám nem kaptak. Úgy tudjuk, a Malév új tulajdonosa a következő három évben átlagosan évi tíz százalékkal csökkentheti a körülbelül háromezres dolgozói létszámot, bár ez egy elméleti határ, közel sem biztos, hogy ezt végre is hajtják. (Érdekességként: a Malévéhez hasonló, évi hárommilliós utasszámot produkáló SkyEurope diszkont-légitársaságnál az ezret sem éri el a munkavállalók száma.)
Azt egyébként a maléves szakszervezeti vezetők is elismerik, hogy akad felesleges munkaerő a cégnél, csak az nem mindegy, hogy őket küldik el vagy azokat, akiknek kisebb az érdekérvényesítő képességük. A kérdés súlyát jelzi, hogy a 2005-ös üzleti évben a 116,6 milliárd forintos nettó árbevételből 24 milliárdot fordítottak személyi jellegű kifizetésekre a társaságnál. A szakszervezeti elégedetlenség ellenére egyelőre nem várható komolyabb munkabeszüntetés, noha két héttel ezelőtt a repülőgép-szerelők már tartottak egy figyelmeztető sztrájkot.
Mint korábban beszámoltunk róla, a privatizációs szervezet az elmúlt hónapokban folytatott tárgyalások során az orosz-magyar tulajdonosi hátterű AirBridge Zrt.-vel állapodott meg a Malév értékesítéséről. Az ÁPV a folyamat végén ígért részletes tájékoztatást a szerződés részleteiről, meg nem erősített hírek szerint az AirBridge egymilliárd forintos vételár mellett 30 milliárd forintos tőkeemelést vállalt. Az orosz Kommerszant értesülése szerint az AirBridge-ben is többségi tulajdonos Borisz Abramovicsnak időközben sikerült tető alá hoznia öt orosz légitársaság fúzióját is, az AiRUnion légiszövetség 55 százalékban Abramovicshoz köthető magánbefektetők, 45 százalékban az állam kezében lesz. Borisz Abramovics tervei szerint az AiRUnion és a Malév közösen teremt majd légihidat oroszországi és nyugat-európai nagyvárosok között.