Nagy szobrászat

Néhány napja nyitották meg, és napokon belül bezár, de így is nagyon jó, hogy megrendezték Kiss Nagy András emlékkiállítását az Epreskertben. Kiss Nagy szobrászatát ugyanis csak kiállítóteremben lehet látni. Az eget éles szárnyakkal felhasító Nikét huszonhat centiméterben, a tragikus negatív űrökön pajzsos, domború formákkal erőt vevő Spartacust huszonháromban, a Kis harcos darabjait ökölnyi dimenziókban.

Noha nem kisplasztikák. A szobrász egykor maga tett pontos különbséget, mondván, hogy a kisplasztikát nem lehet felnagyítani, az övéit meg igen, de ha nem mondta volna, s Kovács Péter nem idézi egy tanulmányban, akkor is látni való, hogy a Kiss Nagy-művek folyvást feszítik a határokat. Harcot, háborút, tört győzelmet eleve nem szokás kamaraművekbe inkarnálni - hová tennénk a lakásban egy Telemarkot? -, de kivált nem Kis harcosokat, amelyek apró méretük ellenére lábbal rúgnak szét ellenállást (III.), pajzzsal fognak fel támadást (II.) vagy, mint az V.-tel jelzett, elbukva, fekve is iszonyatos energiákkal védekeznek.

Egyszóval nagyplasztikai lélegzettel és nagyplasztikai erővel. Röviden: az 1930-ban született, tíz esztendeje meghalt Kiss Nagy neve is ott fénylik a listán, amely bűnösen mellőzött szobrászainkat sorolja fel. Nagy és dicső lajstrom ez, ha végigfutjuk Beck Ö. Fülöptől Medgyessyig, Ferenczy Bénitől Vigh Tamásig, meggyőződhetünk arról, hogy a magyar szoborállítók mindig metsző pontossággal tudták, hogy kinek, kiknek ne adjanak köztéri megbízást. Társadalmi rendszerektől függetlenül és világnézeti meggyőződéstől nem befolyásolva működött a középszer, a Ferenc József-i időktől folyamatosan és tévedhetetlenül biztosítva, hogy jelentős mű, eredeti alkotás ne kerüljön a terekre. Nem politikai alapon (többnyire), és nem hiba nélkül működött. Mestereink ajánlatai nem ellenállók, nem botrányosak, csak igazi alkotások voltak, és a tétel megfordítva nem igaz. Az elfogadott, a fölállított művek műtárgyjegyzéke nem feltétel nélkül szégyenlista, a szelekció mindenkori slamposságának és elvtelenségének köszönhetően sok jó mű átcsúszott, olykor Kiss Nagytól is.

Kiss Nagyot nem üldözték, sosem volt célszemélye perzekúciónak, minden díjat életében megkapott - csak túlságosan, zavaróan öntörvényű volt. Öntörvényű gondolatait - amelyek a mediterrán mitológia alakjai és regényfigurák köré rendezték küzdelemnek, elbukásnak, asszonyi, nagy szeretetnek és katarzisoknak az élményét - öntörvényű plasztikai nyelven hozta nyilvánosságra. Kubizmust, igazi klasszicitást, Henry Moore-i példát és konstruktivista fegyelmet joggal emlegetnek a róla szóló méltatások, és mégis igazságtalanul, ha e segédvonalaknál megállnak. Kiss Nagy ugyanis mindezeknek a tanulságait olyan egyéni formavilágba, olyan kizárólagosan plasztikai nyelvre fordította, amelyet csak az ő, plebejusan elkötelezett, értelmiségi ethoszon átszűrt, súlyos és felelős szelleme alakíthatott ki. Parasztasszony-energiát lobogó, hatalmasnak látszó bronztömegekkel, meg elvékonyuló, esendő láb statikájával kifejezni csak ő tudott, háborús, rettenetes katonaritmust harangformák felbontásával és ismétlésével megragadni neki sikerült, Dantét, Poklot harminckilenc centiméteresen zengő emlékműben ő állított az örökkévalóságnak.

Hogy egyik megújítója, eszközrendszerében tágítója, minőségében magasba emelője volt a magyar éremművészetnek, köztudott. Ez utóbbi nem mindennapi mezőnyében, modern klasszikusaink sorát növelve megint csak a szükségből alkotott nagyművészetet. Hogy nem volt ő sem kényszer-medailleur - lásd a fenti elődnévsort - arra az egyetlen Natura I. is elegendő bizonyíték. A zengő érmeket, dübörgő plaketteket bőséggel bemutató tárlókban egy remek a sok között, amely káprázatosan mutatja, miként lehet a néhány milliméteres bronzlemezben szédítő, beláthatatlan mélységeket megnyitni.

S végül egy feltétlenül kötelező záradék: a fenti, Beck Ö. Fülöppel kezdett lista érvényessége legkésőbb Kiss Nagy halála körül véget ért. Azóta annyira anarchikussá váltak itt az emlékműügyek, annyira önkényessé a megbízások, hogy már a mellőzés sem minősít. Annak, hogy valakit a demokratikus mai bizottságok következetesen elutasítanak vagy kitüntetnek, már semmiféle értékjelentése nincsen.

Kis harcos V. 1977. Bronz, 14 cm
Kis harcos V. 1977. Bronz, 14 cm
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.