Válság a DaimlerChryslernél
Ennek költségét a Reutersnek nyilatkozó szakértők 26 milliárd euróra becsülték, hozzátéve, hogy a munkavállalók nyugdíj és egészségbiztosításának mintegy 18 milliárd euróra rugó terheinek fedezetét nem látják egy olyan akcióban, amelynek során teljes egészében kettéválasztanák az európai és az amerikai vállalkozást. Így a legvalószínűbb forgatókönyv szerint a cégterápia során bezárnak két, esetleg több gyártóbázist, és elbocsátanak 13 ezer alkalmazottat.
A világ ötödik legnagyobb autógyártójaként nyilvántartott német-amerikai csoport elnöke, Dieter Zetsche, mint azt a Handelsblatt és egy német autós újság is kiszivárogtatta, egy befektetési bankot bízott meg a lehetőségek feltérképezésével és a követendő lépések kidolgozásával. Bár Zetsche, aki másfél évvel ezelőtt még az amerikai leányt igazgatta, ígéretet tett utódjának, Tom LaSordának, mindent megtesz a tengerentúli gyártásért, már nem cáfolta, hogy a drasztikus megoldásra kerül sor.
A Daimler Benz és a Chrysler 1998-as fúziója óta a tavalyi mérleg a cég történetének harmadik legrosszabb eredményét jelzi. A főbűnös Crysler, amelynek termékei nem állják a versenyt a kisebb fogyasztású ázsiai járművekkel szemben, 1,16 milliárd eurós üzemi veszteséggel gyakorlatilag lenullázta a csoport kasszáját, amelyhez a Mercedes egymilliárd körüli nyereséggel járult hozzá.
A Chrysler 14 összeszerelő üzemmel, 11 motorgyárral és 10 egyéb technikai központtal rendelkezik Amerikában, összesen több mint 82 ezer embernek adva munkát. Várhatóan Newark és Delaware jut a bezárás sorsára, a költségeket 300 millió euróra becsülik, ugyanakkor szakértők úgy vélik, évi 200 millió eurós megtakarítást hoz a lépés. Összességében 15 százalékos kapacitáscsökkenés szerepel az eddig ismertté vált elképzelésekben, ami 1,2 milliárd eurót emésztene fel, ugyanakkor 2 milliárd eurós költségmegtakarítással járhat. A Morgan Stanley tőzsdei elemzője 2008-ra 1 milliárd eurós üzemi nyereség és mintegy 15 centes árfolyam emelkedés esélyét villantotta fel a befektetők előtt.
A DaimlerCrysler minden esetre Európában is takarít, megválik néhány kevéssé rentábilis üzletágától. Mint emlékezetes az Airbus A380-as modelljének későbbi üzembeállítása 200 millió euróval rövidítette meg az autógyártót, amely 22,5 százalékos részt birtokolt az anyavállalat EADS-ben. A Mercedes gyártója 2005-ben már eladta a repülőgépmotor-gyártó vállalkozását, az MTU Friedrichshafent, a napokban pedig az EADS-pakettját nyeste le 15 százalékra. A cég mintegy másfél milliárd eurós bevételhez jut a tranzakció révén, igaz, egy a német állammal kötött megállapodás eredményeként 2010-ig a megmaradó pakett csak a többi tulajdonos beleegyezése esetén idegeníthető csak el.