A Porsche kerülhet a volán mögé a Volkswagennél

Nem védheti meg többé a Volkswagent a külső felvásárlási szándékoktól a német állam – foglaltak állást a napokban az Európai Bizottság jogi szakértői. Ezek után kiújulhat a harc a VW irányításáért, amelynek nyertese a motorját már régóta túráztató Porsche lehet.

A brüsszeli bíróság (European Court of Justice) ítéletét nyilvánosságra hozó Dámaso Ruiz-Jarabo egyértelműen versenyellenesnek minősítette azt az 50 éve érvényben lévő német jogszabályt, amelynek alapján, függetlenül a részvénycsomag nagyságától, egyetlen befektető sem kap 20 százaléknál nagyobb szavazati jogot a VW-csoportnál. Bár a jogerős EU határozat még jóváhagyásra vár, a kérdés, hogy kié lesz a Volkswagen, újult erővel foglalkoztatja a piacokat.


A VW 60-as évekbeli privatizációjához kapcsolódó, egyszerűen „Volkswagen törvénynek” nevezett rendelkezés szándéka az állami állásfoglalás szerint a munkavállalók biztonságát és a külföldi felvásárlás elleni védelmet szolgálta. Az uniós állásfoglalást, amelyre 2004 óta vár a piac, a Porsche üdvözölte elsőként. Nem véletlenül. A sportautó gyártó ugyanis jelenlegi 27,4 százalékos VW pakettjével semmire sem megy a céget érintő döntések során, miután nincs több szava, mint a 20 százalékos VW-tulajdonos Alsó Szászországnak.


A VW az utóbbi időben több olyan akcióban is érintett volt, amelyek kimenetelét vélhetően szívesen befolyásolta volna a Porsche. A cégnél jelentős fejcserékre került sor, így távozott Bernd Pischetsrieder, és a kormányrúdhoz az Audi-vezér, Martin Winterkorn ült. Megváltak a VW márkaigazgatójától, Wolfgang Bernhardtól is. 

Hogy mindennek mi köze volt a MAN-Scania közötti, máig el nem dőlt csatározáshoz, még nem derült ki. Annyi azonban bizonyos, hogy a két nehézsúlyú kamiongyártó svédek által eddig sikeresen megtorpedózott fúziójának egyik kulcsszereplője a VW, lévén mindkét érintett jelentős részvényese. A társaság birtokában van a MAN szavazati jogainak 20 százaléka, míg a Scaniában 34 százalékkal rendelkezik. A hónapok óta húzódó, kölcsönös fenyegetésekkel színezett ellenséges felvásárlási akcióról hetek óta hallgatnak az érintettek, az utolsó információ szerint a MAN, amelyet a VW felszólított, vizsgálja felül terveit, visszavonta ajánlatát, de vélhetően az ügy koránt sem zárult le. Wolfsburg akkor„nem zárta ki”, hogy a Scania szövetségeseként ellentámadást indít a MAN megszerzéséért. Igaz, azóta senki nem erősítette meg e szándékot.


Annyi azonban látszik, hogy a Porsche nem szeretné tétlenül szemlélni az osztozkodást, és az elnök, Wendelin Wiedeking nem rejtette véka alá, 29,9 százalékra kívánják gyarapítani VW-részesedésüket. A szándék pedig Brüsszel határozatával értelmet is kap, hiszen ezzel már eldöntheti a jelen állás szerint Európa legnagyobb autógyártójának sorsát.


A Porsche felügyelőbizottsága minden esetre 8 milliárd eurós tőkebevonást hagyott jóvá az akvizíció fedezetéül, ám hogy valójában mikor kerül sor a lépésre, azt még nem hozták nyilvánosságra. Azt azonban a brüsszeli hírt követően, ismét megerősítették, nem kívánják átlépni a 30 százalékos küszöböt, amely már nyilvános felvásárlási ajánlat megtételére kötelezné a Porschét. 

 

Számítógépes grafika a négyajtós Porsche-modellrõl
Számítógépes grafika a négyajtós Porsche-modellrõl
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.