Méltányosabban szűnhet meg a kukoricaintervenció?
Gráf József szakminiszter ennek megfelelően elképzelhetőnek tartja, hogy márciusra méltányosabb döntés születik az Európai Bizottság eredeti javaslatához képest. – Hosszú távon és változatlan formában biztos nem fog fennmaradni a rendszer, de jó esélyünk van a kedvezőbb időzítésre és feltételekre – mondta Gráf. Ennek részleteit még nem látni. Mint megírtuk, Brüsszel a 95 százalékban csak hazánkat érintő garantált kukoricafelvásárlás júliustól esedékes teljes megszüntetését kezdeményezte. Az időzítés Gráf szerint azért is elfogadhatatlan, mert a kalászosokat már elvetették, így a vetésterület szerkezetén már akkor sem lehet érdemben változtatni a termelőknek, ha a döntés a kukorica áprilisban esedékes vetése előtt megszületik. A magyar álláspont az intervenciós készleteket illetően sem egyezik a brüsszelivel, mivel a raktározott kukoricát két, kiemelkedően jó év termésének tartja, amivel nem lehet előre számolni.
Magyarország a zöldség-gyümölcs termékpálya múlt héten kezdeményezett bizottsági reformjával kapcsolatosan is elég kritikus – ezt most vitatták először a miniszterek. Mint megírtuk, más ágazatokhoz hasonlóan Brüsszel itt is megszüntetné a termeléshez kötött támogatást, s azt „tagállami borítékokba” csoportosítaná át. – Az elképzelések nem szolgálják az új tagállamok, köztük hazánk érdekeit, s a régieket, a franciákat, az olaszokat tartja kedvező helyzetben. A Magyarországnak tervezett évi 4,76 millió eurós keret elfogadhatatlanul kicsi, a teljes összeg mindössze 0,61 százaléka – mondta Gráf. A reformot Brüsszel júliusig szeretné elfogadtatni a tagállamokkal.
A magyar miniszter hangsúlyozta: 1. az elmaradt régiókban az uniós agrárpolitikában kiemelten kell támogatnia a termelői értékesítési szervezeteket, a TÉSZ-eket, a zöldség-, és gyümölcstermelőknek pedig az az érdekük, hogy ezekbe tömörüljenek, mert EU-támogatást csak ezeken keresztül lehet felvenni. (Az ágazat még a 20 százalékos arány alatt képviselteti magát a TÉSZ-ekben hazánkban.) 2. a szerkezetváltásban a nemzeti (tagállami) sajátosságokat lehessen érvényesíteni. 3. kiemelten vegyék figyelembe a szektorra különösen jellemző környezeti és piaci hatásokat.
Brüsszel