Abramovics maradt a Malév vevője

Az ÁPV már csak Borisz Abramovics érdekeltségével folytatja a tárgyalásokat a Malév eladásáról, a magyar-ír után a magyar-litván jelentkező is kiesett a versenyből.

Már csak az orosz-magyar hátterű AirBridge Zrt. van versenyben a Malév megvásárlására kiírt pályázaton. Az ír befektető után a litván LAL is kiesett a versengésből, mivel utóbbi a hiánypótlást késedelmesen és nem a megkívánt tartalommal teljesítette az ÁPV Zrt. szerint. A privatizációs szervezet ezért úgy döntött, hogy pénzügyi garanciák hiányában a litván befektetőjelölttel nem tárgyalnak tovább. Az AirBridge-dzsel folytatódó megbeszélések célja a részvény-adásvételi szerződés véglegesítése és a még néhány vitatott pont tisztázása.

A Malév hiteleire nyújtott állami kezességvállalás feltételeinek megváltoztatásához kormánydöntésre van szükség. A szerződés megkötésére a tárgyalások sikeres zárása és a kormány jóváhagyó döntése után kerülhet sor.

Az ÁPV szigorú titoktartási feltételei miatt egyelőre csak körvonalaiban ismert, hogy az AirBridge-nek pontosan milyen tervei vannak a Malévvel. Borisz Abramovics elképzelései szerint az öt orosz légitársaságból formálódó AiRUnion és a Malév közösen teremtene légihidat orosz nagyvárosok, illetve fontosabb európai célállomások között - budapesti átszállással. Kérdés, hogy mit szól majd mindehhez a oneworld légiszövetség, melyhez elvileg még idén tavasszal csatlakozhatna a Malév. Korábban felmerült, hogy ha az AirBridge nyer, akkor a oneworld eláll az egyezségtől, ám ezt a szövetség soha nem erősítette meg hivatalosan - bár álláspontjuk felülvizsgálatának lehetőségét mindig is fenntartották -, az AirBridge ugyanakkor következetesen cáfolta az összeférhetetlenségnek még a lehetőségét is.

Akárhogy is történik majd, az állami tulajdonos, illetve minden magyar adófizető csak boldog lehet, ha végre sikerül túladni a Maléven. A légitársaság az ezredforduló óta több mint 50 milliárd forintos üzleti veszteséget termelt összesen, amelyet csak a folyamatos vagyoneladással sikerült valamelyest kozmetikázni a mérlegben. Bár a 2006-os adatok még nem véglegesek, kiszivárgott hírek szerint tavaly minden idők legnagyobb veszteségét, közel mínusz 15 milliárd forintos "eredményt" könyvelhetett el a cég. Az AirBridge-nek új tulajdonosként tehát azonnal többmilliárdos tőkét, friss forrást kell biztosítania a cégnek, minden más csak ezután következhet.

Bár Borisz Abramovics felbukkanásának híre másfél-két éve még sokként hatott - groteszk koalícióba tömörítve a Fideszt a maléves szakszervezetekkel és a menedzsment néhány tagjával -, a légitársaság valós pénzügyi helyzetének ismerői ma már inkább utolsó esélyként tekinthetnek az orosz üzletemberre. A volt és jelenlegi pénzügyminiszterek az utóbbi években nem csináltak titkot belőle, hogy a magyar állam nem tud és nem is akar több pénzt önteni ebbe a feneketlen kútba, az erős politikai hátszéllel landoló maléves cégvezetők pedig nem tudták hatékonyan üzemelő kapitalista vállalattá alakítani a Malévet.

l Külügyminiszteri szinten is lobbizott a Malévért a litván LAL. Információink szerint Petras Vaitiekunas, a vilniusi diplomácia irányítója január 22-én Brüsszelben, az uniós külügyminiszterek tanácskozása idején felvetette az ügyet magyar kollégájának, Göncz Kingának. Vaitiekunas azzal érvelt, hogy a Malévvel a LAL a régió legerősebb légitársaságát kívánja létrehozni, Ferihegyet pedig tranzitrepülőtérré fejlesztenék. Úgy tudjuk: a magyar külügyminiszter azt hangoztatta, hogy az átlátható és tiszta privatizáció híve. (D. A.)

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.