Orosz-litván küzdelem a Malév részvényeiért
Lapunk - ellenben - úgy tudja, az AirBridge-nek egyelőre jók a pozíciói a pályázaton. Ugyanakkor a tárgyalásos eljárás tág teret nyit az alkudozásra, így akár a litvánok is nyerhetnek.
A privatizációs szervezet (ÁPV Zrt.) kommunikációs igazgatója, Oravecz Péter közölte: a Malév-pályázattal kapcsolatban heteken belül várható újabb döntés. Arról azonban nem szólt, hogy a nyertes bejelentése, vagy "csak" egy újabb közbenső állomás várható.
Az ÁPV múlt héten jelentette be: az AirBridge és a LAL befektetői csoporttal folytatja tovább a tárgyalásokat, míg az Ofer Hava nevével fémjelzett ír hátterű csapat kiesett. Az ÁPV az okokról nem tett említést, de lapunk informátorai többféle magyarázattal is szolgáltak. Az egyik verzió szerint az ír csapatot meglepte, amikor az ÁPV a korábban előre jelzett duplájára, körülbelül 15 milliárd forintra módosította a Malév 2006-ra várható veszteségét. Ennek nyomán ajánlatuk kedvezőtlen irányba módosult, míg a többi pályázó "lenyelte", jobb esetben eleve kalkulált a veszteséggel. Egy másik magyarázat szerint Ofer Haváék ajánlata szakmailag sem volt túl erős, ennek ellentmond, hogy igazi nagyágyúk szerepeltek a csapatban.
Annyi biztos: bárki is lesz majd a nyertes, először a Malév tőkehelyzetét kell rendeznie, ez legkevesebb tízmilliárd forintos azonnali befektetést igényel. Az ÁPV-vel folytatott egyezkedés egyik lényeges eleme ezért a tőkeemelésre vonatkozó ígéret, akárcsak az, hogy a leendő tulajdonos milyen biztosítékokkal vállalja a Malév 30 milliárd forintot meghaladó, államilag garantált hiteleinek visszafizetését. A jövőbeni stratégiákat illetően az orosz-magyar hátterű AirBridge és a litván-magyar LAL befektetőcsoport között jelentősek a különbségek - igaz, mindkét befektető fontos átszállóhelyként használná Ferihegyet. Ám az AirBridge, illetve annak többségi tulajdonosa, Borisz Abramovics elsősorban az orosz és az európai piacokat kötné össze, míg a LAL egy kelet-európai holding felépítésén fáradozik, melynek "csupán" egyik eleme volna két-három légitársaság szövetsége, de ezen túl repülőtereket, logisztikai központokat is üzemeltetnének a térségben.