Fokról fokra, harcosan

A tulajra egyetlen dolgot bíztak, a pezsgő kinyitását, és azt is elszúrta. Jeff Bezos ott állt a texasi puszta közepén, kezében az üveg nyakába tört dugóval, de nem szomorkodott.

– Szerencsére a többi szelep rendben nyílt és záródott – írta internetes naplójában, amely hosszas titkolózás után először enged bepillantást a Blue Origin (Kék Eredet) kereskedelmi rakétatervező csapat munkájába.

A céget 2004-ben hozta létre Bezos, az amazon.com internetes áruház alapítója, aki 3.6 milliárd dolláros vagyonával a Forbes magazin legutóbbi listáján holtversenyben a 70. volt a világ leggazdagabb emberei közül. (1999-ben 10.1 milliárddal a 19. helyig jutott.) Most hozzáférhetővé tették a Goddard nevű kísérleti jármű első, még novemberben végrehajtott repüléséről szóló videót. A név az első folyékony üzemanyagú rakétát 1926-ban megépítő Robert Goddardra utal, mint ahogy a későbbi, már a világűr széléig felrepülő jármű, a New Shepard is egy korábbi legenda emlékét idézi. (Alan Shepard volt az első amerikai, aki 1961 májusában egy rövid „ugrás” erejéig kijutott a világűrbe. Tíz évvel később az Apolló 14 parancsnokaként viszont 33 órát töltött a Hold felszínén.)

A tompa kúp alakú, talpánál hét méter átmérőjű, tizenöt méter magas, a földön négy lábon álló Goddard elsőre 87 méter magasra emelkedett, majd rendben visszaereszkedett. Lapos hasán kilenc fúvóka biztosította felszálláshoz, stabilizáláshoz és kormányzáshoz szükséges teljesítményt. Ugyanezen az elven tervezik megépíteni a New Shepardot is, amely 100 kilométernél is magasabbra száll majd, fedélzetén legalább három személlyel, akik közül csak egy a pilóta, a többi űrturista. Az ablakokon át a fekete világűr alatt kékeszölden görbülő Föld látszik majd, és az utasok rövid időre a súlytalanság állapotát is kipróbálhatják.



Ez még a jövő zenéje, de Bezos nem kapkod. A Goddard oldalára is felírták a Blue Origin latin jelmondatát: „Gradatim Ferociter”, azaz „Fokozatosan, Harcosan”. Az első kereskedelmi repülésekre legkorábban 2010-ben kerülhet sor, és ha minden jól alakul, a New Shepard akár hetente megteheti majd az utat a világűr széléig és vissza. A cél a megfizethető űrturizmus, ám a piacon nem a Blue Origin az egyetlen. Ugyancsak 100-160 kilométeres űrugrásokat tervez az európai Project Enterprise, a nemzetközi Space Adventures, a SpaceShipOne-t 2004-ben már sikerrel kipróbáló brit-amerikai Virgin Galactic, a brit Starchaser Industries, a csupa másodállású munkatársat foglalkoztató Armadillo Aerospace, a kaliforniai XCOR Aerospace és az olkahomai Rocketplane Limited.

A Blue Origin és vetélytársai előtt azonban súlyos műszaki akadályok tornyosulnak. Bezos maga is figyelmeztetett rá, hogy a fe-ladatok egyre bonyolultabbak lesznek. A mostani információ-csöpögtetésre is azért kerülhetett sor, mert a nyilvánossággal fel kí-vánták hívni a figyelmet a világűripari munkaerőhiányra: turbószivattyú-szakértők, a folyékony oxigén-hidrogén hajtóművekhez értő mérnökök kerestetnek.

Washington

Jeff Bezos
Jeff Bezos
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.