Mélygarázs ellen tüntetnek a Nagymező utcában
Ez a momentum azért jelentős számukra, mert így nem tudtak élni fellebbezési jogukkal, ami megilleti őket, mint a beruházás szomszédságában élőket. A lakók úgy tudják, hogy csak a közös képviselőik kaptak erről értesítést, akik közül elég sokan - érthetetlen módon - nem adták tovább az információt.
- Ez teljesen törvényellenes gyakorlat, de elég sokszor élnek ezzel a módszerrel az önkormányzatok - állította Gál László ügyvéd a fórumon, aki elvállalta a helyi összefogás képviseletét.
Az érintett területen - az Andrássy és a Király utca közötti szakaszon - egy gyönyörű és egészséges platánsor áll, amely a kerület kevés zöldfelületének részeként elvileg kiemelt védelmet élvez.
A közösség máris egyesületet alapított és úgy döntöttek, hogy megtámadják az építési határozatot, azon az alapon, hogy a fentiek miatt nem volt jogszerű az engedélyezési eljárás.
De mi van, ha közben megindul az építkezés?
A lakók tudomása szerint huszonkét méter mély gödröt akar ásni a beruházó a Nagymező utca alatt. Több mint háromszáz kocsi férne el ebben a garázsban. A fákat kivágják, azok pedig, amelyek megmaradnak, az itt élők szerint bizonyára bele fognak pusztulni a gyökereik elvesztésébe.
Valószínű, hogy az utca egyik szélétől a másikig érő garázs az összes növényt veszélyezteti majd. Az óriásplatánok gyökérzete ugyanis akár 8-9 méterre is lenyúlhat, s valószínűleg már a föld alatt is egymásba ér, ahogy lombjuk az utca felett.
A Nagymező és a Király utca sarkán álló templom mellett már el is kezdték építeni azt a terelőutat, amelyet az építkezés ideje alatt használnának. A környéken megjelentek a megállni tilos táblák az elmúlt napokban. Le is takarta őket valaki.
- Az Inforádióban reggel már be is mondták, hogy forgalomelterelésre lehet számítani nálunk az építkezés miatt - mondta egy butik tulajdonosnője a fórumon.
- Én a gépek elé fogok feküdni ha kell - közölte egy elszánt lakó. - És elég sok barátom van, akik egy órán belül idejönnek, ha elkezdik elvontatni az autóinkat.
Megoszlanak a vélemények arról, hogy mit kell tenni, ha a beindul az építkezés. Egyelőre arról döntöttek, hogy körülbelül tizenöt ember bemegy az önkormányzatra és kikéri az építési engedélyt, amelyet eddig nem kaptak kézhez. Aztán fellebbeznek. Hiába járt már le a hivatalos fellebbezési határidő, szerintük és a jogászuk szerint ez rájuk nem vonatkozik, hiszen ők hivatalosan csak most kapják meg az iratot.
A környék postaládáit, fáit, szélvédőit és minden más felületet egy nap alatt beterítettek szórólapokkal. A szombati demonstrációt hirdetik, amely négy órakor kezdődik a Nagymező utcában, a Király és az Andrássy között. A médiának is szóltak.
Két civil szervezet is melléjük állt, a Levegő Munkacsoport és a Védegylet, az ő segítségükkel törvényességi felügyeleti kérelmet nyújtottak be az ügyészségre.
Hogy miért vannak ennyire kiakadva? Féltik a házaikat, a fákat, úgy látják, hogy a garázs által várhatóan megnövekvő helyi forgalom tovább rontja majd a levegő minőségét - és egyáltalán, azt mondják, hogy a környék mélygarázsai félig üresen állnak, fölösleges tehát még egyet építeni.
A mélygarázs tervéről megoszlanak a szakvélemények. A kerület szerint a környéken található színházak ésttermek miatt szükséges újabb parkolókat építeni. Mások inkább a Felvonulási tér alá tennének garázst, onnan bioüzemanyaggal vagy elektromos motorral működő ingyenes buszjárat vihetné az utasokat egészen az Operáig.
A fórum este kilenc után a Ferencz József sörözőben folytatódott.
- Itt nőttem fel, tudom melyik üzlet mi volt az elmúlt harminc évben - magyarázta egy helyi bolt tulajdonosa. - Most gondoljatok bele, mi van, ha megreccsen egy ház, és azt mondják: bontandó, a biztosító majd fizet nektek, nyugi. De esetleg mégsem fizet. És mi van, ha megreccsen a templom! Azt a kárt nem fogják helyretenni!
Láthatóan senki nem bízik sem az önkormányzatban - amelyről most derült ki, hogy jogellenesen adott el néhány Andrássy úti palotát - , sem a befektetőben, sem a szerződésekben, sem a beruházás hatástanulmányaiban, amelyekről egyébként sem kaptak tájékoztatást.
- Itt nincs olyan, mint Kínában, hogy ha egy vezető hibázott, akkor lefejezik. Az illetékes fogja a kis pénztárcáját és lelép. Te meg ott maradsz! - mondta valaki feldúltan.
Aztán még hozzátette:
- Kereszteket fogok kitenni a fákra. Tegnap álmodtam meg vezetés közben. A kereszt az kicsit olyan félelmetes.
A belváros parkolási gondjaira léteznek más megoldási javaslatok is. Például a "dugódíj", amelyet a behajtásért kellene fizetni, ahogy ez már több európai városban bevált. Nyilván kevesebben akarnának a vigalmi negyedben és környékén parkolni. Az építésre kiszemelt terület közvetlen közelében (a Csányi utcában) egyébként két, elvileg parkolóház építésére alkalmas üres telek is áll, igaz, ezek már a VII. kerületben vannak, de szintén enyhíthetnék a parkolóhiányt a környéken.
A helybéli lakók szerint e kérdés eldöntése nem az érveken, hanem főként üzleti érdekeken múlik. De azért ők megpróbálnak beleszólni.