Azonosításra alkalmas fotó készül a gyorshajtókról
Az M6-son a pályába épített érzékelőkkel mérik az autók átlagsebességét, s az adott szakaszra történő behajtáskor és kihajtáskor készülő fotókkal azonosítják majd az autósokat.
Az M1-esen telepített berendezés mindkét irányban méri a sebességet. A szembe haladókról a sofőr azonosítására alkalmas fényképet is készít.
Információink szerint a rendőrség a jövőben az automata sebességmérők által lefotózott autók tulajdonosait beidézi, s ha a tulajdonos azonos a gyorshajtóval, de nem ismeri el a felelősségét, az ügyet bíróság elé viszik.
Évente több tízmillió forintot költ a rendőrség a hagyományos és lézeres sebességmérőkkel készült fotók előhívására, tárolására, a bemért autók tulajdonosainak küldött adatkérő levelek postaköltségére. A tulajdonosok többsége válaszra sem méltatja a hatóságot, ha mégis, azt mondják, hogy közvetlen hozzátartozójuk, akire nem kötelesek terhelő vallomást tenni. Ezzel az eljárás véget is ért, a gyorshajtó sofőr megúszta a bírságot és büntetőpontokat.
A rendőrség csak akkor tud hatékonyan fellépni a Magyarországon a legtöbb halálos közlekedési balesetet okozó gyorshajtókkal szemben, ha a sebességmérő hely közelében a rendőrök megállítják a száguldozókat és felírják az adataikat. Ez a megoldás azonban túl sok rendőrt vonna el (egy lapunkban is publikált tanulmány szerint mára a közlekedésrendészet jószerivel a sebességmérésen kívül mást nem is tesz a közlekedésbiztonság javításáért).
Budapesten, a Rákóczi útra telepített buszsávfigyelő automata, amely a buszsávot jogosulatlanul használóknak automatikusan postázza a bírságcsekket, néhány hónap alatt "kiűzte" az autósokat a buszsávból. Hasonló eredményt várnak az automata sebességmérőktől is. Igaz, a jogszabályok - a rendőrség szerint - ma még a szabálytalankodókat védik. Sok ország gyakorlatával ellentétben nálunk nincs mód az objektív felelősség bevezetésére (amikor a tulajdonossal fizettetik meg a büntetést, ha nem sikerül kideríteni, ki hajtott gyorsan az autójával), sem a bizonyítási teher megfordítására (amikor az autósnak kell bizonyítania, hogy az ő autójával követték el ugyan a szabálysértést, de a kérdéses időben nem ő vezette a kocsit). Rendőrségi források szerint a hatályos jogi keretek között a technikai fejlesztések ellenére sem lehet a hazai közlekedésbiztonságban látványos javulást elérni.