Lex Audi - német viszonzás

Meglett a lex Audi eredménye: Ingolstadt helyett Győrben készülnek majd az A3-as kabrió új modelljei. A sportkocsi új változata 2008-ban kerül piacra - már a magyar gyárból.

Alig két héttel az Audi-elnök és a magyar miniszterelnök budapesti találkozója után a német márka újabb modelljének magyarországi gyártásáról adott hírt a német Automobilwoche című szaklap. Mint ismert: a magyar kormány az Audi kérésére módosít a szolidaritási-adó-szabályokon, és teszi lehetővé a kutatás-fejlesztési kiadások leírását az adó alapjából. Ezen kívül a kabinet - eddig meg nem nevezett összegű - beruházási támogatást is ígért a német cégnek. E két változás hivatott ellentételezni, hogy a szolidaritási adó bevezetésével a második legnagyobb magyar cégnek, és exportőrnek számító Audi tulajdonképpen elveszíti a 2011-ig neki ígért nyereségadó-mentességet.

Gyári források nem kívánták kommentálni lapunknak az újabb győri autóról szóló információt, annyit azonban tudni lehet, hogy több modell is Magyarországra települhet, ám minden új termékért, sőt a régiek megtartásáért is erős csata folyik a konszernen belül. Martin Winterkorn lapunknak adott korábbi interjújában elmondta, hogy "minden projektnél számolunk Győrrel, mert elégedettek vagyunk a Magyarországon készült motorok és autók minőségével." Ami biztos, hogy a nyitható tetejű Audi A3-as sportkocsi 2008-ban kerülne piacra, és már az is valószínű, hogy Győrben készül.

A jelenleg futó Audi kabrióból évente 25 ezer kelt el Európában, további tízezer pedig a világ más részein, ami azt is jelenti, hogy jelentősebb beruházás nélkül, újabb műszak bevezetésével megoldható a győri gyártás. A vállalat összes magyarországi beruházása 1993-tól 2006. szeptember végéig 3,027 milliárd euró volt, ebből 597 millió eurót kutatás-fejlesztési tevékenységre fordított.

A következő győri modell, az A3-es kabrió is a TT-recept alapján, és több szerkezeti elem felhasználásával készülne: a fényezett karosszériák vonaton utaznának Ingolstadtból Győrbe, ahol a 240 méter hosszú és 65 állomásos soron a munkaigényes végszerelés részeként magyar gyártású motorokat építenek majd az autókba, melyek aztán ismét vagonokban utaznának vissza a német központi elosztótelepre. A 650 kilométeres vasúton egy szerelvény 280 karosszériát szállít, naponta 1-3 szerelvénnyel lehet számolni. Az autóhoz hasonlóan az új TT- szerelősort is áttervezték, így az elődhöz képest öt órával rövidebb, pontosan tíz óra lett az átfutási idő. A TT-ből évente 50 ezernél több gyártását tervezik.

Az újabb sportkocsiról szóló hír különösen a németeknek okozott meglepetést, mert márciusban még határozottan otthoni gyártást ígért az Audi AG üzemi tanácsának elnöke, Peter Mosch. Ingolstadtban 31 ezren, Neckarsulmban 14 ezren, Győrben 5273-an dolgoznak. Az Audi mellett a Volkswagen konszernhez tartozó Seat és Volkswagen is jelentős többletkapacitásokkal rendelkezik Európában, csakúgy, mint vetélytársai.

l Az Audi Hungáriánál az idei terv 12 ezer TT kupé és Roadster sportkocsi, valamint 1,9 millió motor, ezzel Győr a Toyota és a PSA Peugeot-Citroen után a világ harmadik legnagyobb motorgyártója, és amíg a vetélytársak üzemeiben csak négyhengeres, az Audi Hungáriánál 4-6-8, illetve 10 hengeres benzines és dízel hajtóművek készülnek.

Tizenháromezer álláshelyet számol fel Belgiumban a Volkswagen-konszern

Az alvállalkozóknál foglalkoztatottakkal együtt tizenháromezer, közvetlenül pedig négyezer álláshelyet szüntet meg egyik napról a másikra az Audit is tulajdonló Volkswagen-konszern brüsszeli üzeme (VW Forest) - a hír letaglózta a belga közvéleményt. Különösen, hogy egyre világosabban látszik: az 5700-ból egyelőre megtartott mintegy 1500 dolgozó napjai is meg vannak számlálva. A VW Forest ugyanis - németországi üzemek javára - teljesen feladja Európa legnépszerűbb autómárkája, a Golf gyártását. Eddig évi 190 ezer darabot gyártottak itt ebből, azt pedig senki nem gondolja komolyan, hogy az évi mindössze 11 ezer Polóért is fenntartják majd az összeszerelő üzemet.

A VW esete a "Bolkestein-irányelv" kapcsán rendre kelet-európai "szociális dömpinget" vizionálók súlyos kritikája. Az IG Metall német szakszervezet ugyanis abban állapodott meg a vállalattal, hogy a német dolgozók heti négy órával többet dolgoznak ezentúl úgy, hogy nem kapnak fizetésemelést. Ezzel - közvetve - ők ütötték rá a pecsétet belga kollégáik felmondólevelére. A VW Forest telephelyén a munkások német zászlókat égettek, folyamatosak a sztrájkok. A Golf gyártása Wolfsburgba és Moselbe települ át. Tény, hogy a bérteher éppen Belgiumban és Németországban a legmagasabb az Európai Unióban.

A belga szövetségi és regionális kormány, valamint Danuta Hübner regionális és Vladimír Spidla foglalkoztatáspolitikai EU-biztos is lázasan keresi a megoldást. Utóbbi kijelentette: "Belgium talán részesedhet abból az évi félmilliárd eurós uniós alapból, amely a jövő évtől a globalizáció mellékhatásait lesz hivatott enyhíteni Európában." A keretek egyelőre nem világosak: az Európai Parlament a múlt héten elhalasztotta a szavazást. Az EP álláspontja szerint az alapot nem kellene "passzív intézkedésekre", például korengedményes nyugdíjazásra fordítani. (Brüsszeli tudósítónktól)

TT-vagonírozás Gyõrben. Az új A3 kabrió is a bevállt gyártási menetrendben készül majd
TT-vagonírozás Gyõrben. Az új A3 kabrió is a bevállt gyártási menetrendben készül majd
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.