Lex Audi - német viszonzás
Alig két héttel az Audi-elnök és a magyar miniszterelnök budapesti találkozója után a német márka újabb modelljének magyarországi gyártásáról adott hírt a német Automobilwoche című szaklap. Mint ismert: a magyar kormány az Audi kérésére módosít a szolidaritási-adó-szabályokon, és teszi lehetővé a kutatás-fejlesztési kiadások leírását az adó alapjából. Ezen kívül a kabinet - eddig meg nem nevezett összegű - beruházási támogatást is ígért a német cégnek. E két változás hivatott ellentételezni, hogy a szolidaritási adó bevezetésével a második legnagyobb magyar cégnek, és exportőrnek számító Audi tulajdonképpen elveszíti a 2011-ig neki ígért nyereségadó-mentességet.
Gyári források nem kívánták kommentálni lapunknak az újabb győri autóról szóló információt, annyit azonban tudni lehet, hogy több modell is Magyarországra települhet, ám minden új termékért, sőt a régiek megtartásáért is erős csata folyik a konszernen belül. Martin Winterkorn lapunknak adott korábbi interjújában elmondta, hogy "minden projektnél számolunk Győrrel, mert elégedettek vagyunk a Magyarországon készült motorok és autók minőségével." Ami biztos, hogy a nyitható tetejű Audi A3-as sportkocsi 2008-ban kerülne piacra, és már az is valószínű, hogy Győrben készül.
A jelenleg futó Audi kabrióból évente 25 ezer kelt el Európában, további tízezer pedig a világ más részein, ami azt is jelenti, hogy jelentősebb beruházás nélkül, újabb műszak bevezetésével megoldható a győri gyártás. A vállalat összes magyarországi beruházása 1993-tól 2006. szeptember végéig 3,027 milliárd euró volt, ebből 597 millió eurót kutatás-fejlesztési tevékenységre fordított.
A következő győri modell, az A3-es kabrió is a TT-recept alapján, és több szerkezeti elem felhasználásával készülne: a fényezett karosszériák vonaton utaznának Ingolstadtból Győrbe, ahol a 240 méter hosszú és 65 állomásos soron a munkaigényes végszerelés részeként magyar gyártású motorokat építenek majd az autókba, melyek aztán ismét vagonokban utaznának vissza a német központi elosztótelepre. A 650 kilométeres vasúton egy szerelvény 280 karosszériát szállít, naponta 1-3 szerelvénnyel lehet számolni. Az autóhoz hasonlóan az új TT- szerelősort is áttervezték, így az elődhöz képest öt órával rövidebb, pontosan tíz óra lett az átfutási idő. A TT-ből évente 50 ezernél több gyártását tervezik.
Az újabb sportkocsiról szóló hír különösen a németeknek okozott meglepetést, mert márciusban még határozottan otthoni gyártást ígért az Audi AG üzemi tanácsának elnöke, Peter Mosch. Ingolstadtban 31 ezren, Neckarsulmban 14 ezren, Győrben 5273-an dolgoznak. Az Audi mellett a Volkswagen konszernhez tartozó Seat és Volkswagen is jelentős többletkapacitásokkal rendelkezik Európában, csakúgy, mint vetélytársai.