4-es metró: az alagút eleje sem látszik

Leghamarabb 2007 tavaszán indulhatnak a fúrópajzsok. Az indítóakna kialakítását egy telekspekuláns nehezíti meg. Ráadásul újabb csúszást okozhat, ha - a kormány elvárásainak megfelelően - átalakítják a metró pénzügyi hátterét.


Újabb hónapokat csúszhat a 4-es metró alagútfúrásának a kezdete, ami leghamarabb 2007 tavaszán várható, de ez is csak akkor, ha nem változik a beruházás finanszírozási háttere. Gulyás László, a DBR Metró Projekt Igazgatóság vezetője lapunknak azt mondta: a várható csúszás ellenére az alagútfúrást végző cég tartani tudja a 2008 őszi befejezési határidőt (a fúrópajzs akkorra érne a Keleti pályaudvarhoz, a 4-es metró első szakaszának végállomásához). 

A távirati iroda értesülése szerint Vajda Pál korábbi és Hagyó Miklós leendő városüzemeltetési főpolgármesterhelyettes napokban tartott városházi megbeszélésén vetődött fel, hogy késni fognak a fúrás kezdésével. További probléma, hogy a fúrópajzsot követő úgynevezett gépláncot egyelőre nem is tudják hova elhelyezni, mert a kelenföldi indítóakna még nem készült el. (A fúrópajzsok az Etele térről, a jelenlegi Volán-pályaudvar melletti területről indulnának el Pest felé.) 

Az indítóakna azért nem készült el időre, mert a kiszemelt terület tulajdonosával nem sikerül dűlőre jutni; a néhány száz négyzetméteres telek használatáért ugyanis irreális árat, több százmillió forintot követelt. A szakemberek végül azt a megoldást választották, hogy az indítóaknát az eredeti helyszíntől negyven méterrel messzebb alakítják ki. Az eredeti tervek szerint egyébként az alagútfúrás már idén szeptemberben megkezdődött volna. 

Az alagútfúrás jövő tavasszal is csak akkor indulhat, ha nem változik a metró finanszírozási háttere. Mint arról beszámoltunk, a kormány a nyáron vetette fel, hogy ne EIB-hitelből, hanem az unió kohéziós alapjából fedezzék az államra eső részt. A főváros korábban élesen ellenezte ezt a megoldást, mert akkor nem maradna pénz más, ugyancsak uniós forrásból megvalósítani tervezett beruházásokra (például az 1-es villamos budai átvezetésére), információink szerint azonban csak idő kérdése, hogy a városháza engedjen a kormánynak. Ebben az esetben fel kell mondai a már megkötött hitelszerződést, Brüsszelhez pályázni kell, és újabb hitelt is fel kell venni. 

A jelenlegi konstrukció szerint ugyanis a több mint 350 milliárd forintba kerülő metróépítés költségeinek nyolcvan százalékát állta volna az állam, az EU-s támogatás viszont legfeljebb a projekt költségének hatvan százalékára nyerhető. A pénzügyi háttér változása esetén információink szerint a 2007 tavaszára halaszott fúrópajzs-indítást újabb hónapokkal késleltetheti.

A 4-es metró finanszírozását is
A 4-es metró finanszírozását is "felveszi" a fejlesztési terv
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.